سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ایزدی ها

حوزه/ کمیساریای حقوق بشر عراق به مناسبت ششمین سالگرد کشتار دسته جمعی ایزدی های عراق توسط گروهک تروریستی داعش، آماری را ارائه داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، کمیساریای حقوق بشر عراق به مناسبت ششمین سالگرد کشتار دسته جمعی ایزدی های عراق توسط گروهک تروریستی داعش، آماری را ارائه داد.

کمیساریای عالی حقو بشر عراق که زیر نظر پارلمان این کشور قرار داد اعلام کرد: گروهک تروریستی داعش در زمان تسلط بر شهر موصل در تابستان ۲۰۱۴ میلادی ۷۶۰۰ ایزدی را به به قتل رسانده و ربوده است.

ایزدی ها، یک اقلیت دینی هستند که بیشتر آنان در نزدیکی موصل و کوه های سنجار در استان نینوا در شمال عراق زندگی می کنند و گروه های کوچکی از آن در ترکیه، سوریه، ایران، گرجستان و ارمنستان ساکن هستند.

کمسیاریای حقوق بشر در بیانیه ای گفت: ما امروز در ششمین سالگرد کشتار دسته جمعی ایزدی ها در منطقه سنجار و مناطق نینوا توسط گروهک های جنایتکار داعش هستیم که در پی آن ۱۲۰۰ نفر کشته شده و بیش از ۳۶۰ هزار نفر دیگر آواره شدند.

این نهاد  حقوقی افزود: این حوادث بیش از ۸۳ گورستان دسته جمعی به جای گذاشت و بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ نفر دیگر ربوده شده و به اسارت گرفته شدند.

کمیساریای حقوق بشر خواستار بررسی بازگشت داوطلبانه ایزدی ها به مناطق اصلی خود شد و بر ارائه حمایت کافی و فراهم کردن امکانات و بازسازی زیرساخت هایی مثل بیمارستان، مدارس و سایر نهاد های خدماتی تأکید کرد.

در این بیانیه همچنین به دخالت بین المللی و منطقه ای از طریق کانال های رسمی دولت عراق برای بازگرداندن ربوده شدگان ایزدی به آغوش خانواده خود دعوت شد.

کمیساریای حقوقی، مجلس نمایندگان عراق را به تصویب قوانین لازم در جهت جبران خسارت هایی که به دست گروهک های تروریستی داعش وارد شده، دعوت کرد.

گفتنی است زمانی که داعش بر موصل مسلط شد صد ها نفر از مردم عادی به ویژه اقلیت های دینی مسیحی و ایزدی را به قتل رسانده و مجبور به فرار کرد.

بغداد در ماه دسامبر ۲۰۱۷ از پیروزی بر داعش و باز پس گیری اراضی اشغال شده که شامل یک سوم مساحت عراق بود، خبر داد، امّا باقی مانده این گروهک تروریستی در مناطق وسیعی از عراق مخفی شده و گاهی حملاتی را صورت می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha