جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
چالدران

حوزه/ حجت الاسلام میرمحمدیان طرح تحول اجتماعی را نیازمند مشارکت مردم و راهبری روحانیون عنوان و بر ضرورت بسترسازی از سوی نهادهای فرهنگی برای اجرای این طرح تاکید کرده و بیان داشت: اگر مردم پای کار نیایند تحول اتفاق نمی‌افتد مشارکت مردم بستر بسیار مناسبی برای تحول اجتماعی است که ماندگار و اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، امروز در نشست تخصصی «بایسته‌های اجرای طرح تحول اجتماعی مسجد محور» در شهرستان چالدران، توسعه و تغییر در اجرای طرح‌ها را لازمه موفقیت و پیشرفت در امور دانست و اظهار داشت: به تعبیر قرآن کریم، هیچ جامعه‌ای ارتقا نمی‌یابد مگر اینکه در انفاس و آحاد مردم تغییر ایجاد شود، این بدین معنی است که عنصر بیرونی نمی‌تواند جامعه را تغییر دهد باید از بطن جامعه به همت مردم تغییرات صحیحی با موضوع طرح تحول اجتماعی صورت گیرد.

وی بر ضرورت هدف‌گذاری درست در پیمودن مسیر فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد و افزود: اگر هدف گذاری صحیح نباشد، مسیر مورد نظر را سالیان سال اشتباه خواهیم رفت و این امر اتلاف وقت و اتلاف هزینه را به‌دنبال خواهد داشت.

قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، طرح تحول اجتماعی را نیازمند مشارکت مردم و راهبری روحانیون عنوان و بر ضرورت بسترسازی از سوی نهادهای فرهنگی برای اجرای این طرح تاکید کرده و بیان داشت: اگر مردم پای کار نیایند تحول اتفاق نمی‌افتد مشارکت مردم بستر بسیار مناسبی برای تحول اجتماعی است که ماندگار و اثرگذار است.

وی با تاکید بر وجود امام محله، همکاری روحانیون و مبلغین را اولویت اساسی در این امر عنوان کرد و افزود: استقرار روحانیون در روستاها و نیز وجود امام در هر محله از شهرستان‌ها، نیروهای اصلی طرح تحول اجتماعی هستند که می‌توانند با موضوع مساجد و مشارکت مردم بسیاری از مسائل و مشکلات احتمالی در حوزه‌های مختلف را رفع کنند و نقش محوری مساجد را احیا کنند.

ضرورت توجه به کارکردهای تربیتی مسجد

در این نشست، حجت‌الاسلام محمد داداش زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، در سخنانی، تحول آفرینی و حضور مجاهدانه در میدان را از اهداف رویکرد جدید سازمان عنوان کرد و افزود: ما نباید کارکردهای مسجد را از این مجموعه تربیتی جدا کنیم، بلکه بایستی مانند دوران اوایل انقلاب، مرکز تمام فعالیت‌های جامعه را حول محور مساجد انجام دهیم تا طبق اصول و ارزش‌های دینی، فعالیت‌های مختلف را ساماندهی کنیم.

مهم ترین ویژگی امام محله، محبوبیت مردمی است

 در ادامه این نشست، حجت الاسلام ناصر آقایی، امام جمعه شهرستان چالدران با تاکید بر لزوم آموزش امامان محله توسط سازمان تبلیغات اسلامی، افزود: اولین و مهم ترین ویژگی امام محله، محبوبیت مردمی است. پیشوایان اسلام بر محبوبیت و مقبولیت امام جماعت و مورد رضایت و پذیرش بودن او نزد نمازگزاران، تأکید فراوانی نموده‌اند.

وی ادامه داد: برخورداری امام محله یا روستا از مقبولیت و پذیرش اجتماعی در میان اهالی عامل بسیار مهمی است تا او بتواند محله یا روستایی که در آن استقرار یافته را را در زمینه های گوناگون فعال و پرتحرک نماید.

 امام جمعه شهرستان چالدران با بیان اینکه اهمیت مسئله ایجاب می کند امام محله یا روستا ارزیابی صحیحی از قضاوت عمومی مردم نسبت به عملکرد خویش داشته باشد، افزود: چنانچه پس از بررسی، به این نتیجه رسید که از پذیرش لازم در میان مردم برخوردار است، خدای را بر این نعمت سپاس گوید؛ در غیر این صورت شایسته است در محل دیگر که مردم  نسبت به او رضایت خاطر دارند به اقامه جماعت، تبلیغ و ارشاد بپردازد و یا اینکه چنانچه مشکل و ایراد از جانب خودش است، سعی در رفع و اصلاح آن نماید

وی با اشاره به مرزی بودن شهرستان چالدران، توجه به ساختار مناسب مساجد و خانه‌های عالم را ضروری دانست و گفت: در مناطق مرزی مساجد و اماکن مذهبی باید احیا شده و آبادتر از قبل به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی بپردازد تا به نوعی تبلیغ فرامرزی و گسترده در توسعه ارزش‌های دینی صورت گیرد.

ضرورت توجه به توسعه فرهنگی

 حجت الاسلام حسین حق وردی زاده، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان چالدران نیز در سخنانی با ارائه گزارشی از حوزه تبلیغ در شهرستان چالدران  به معرفی اجمالی این شهرستان پرداخت و مرزی بودن این شهر را نیازمند توجه جدی در بحث توسعه فرهنگ دینی عنوان کرد .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha