پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله غروی

حوزه/ دو ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) شاهد غوغا سالاری خاصی در جامعه آن روز بودیم. به جای این که با حضرت علی(ع) بیعت کنند، بحث مهاجر و انصار پیش آمد و افرادی هم فضا سازی کردند و با افراد دیگر بیعت کردند و متأسفانه بحث جانشینی گرفتار چالش جدی شد.

آیت الله سید محمد غروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید غدیر، عید ولایت، گفت: روز ۱۸ ذیحجه یکی از بزرگترین اعیاد مسلمین است که از آن به نام عید غدیر یاد می شود و مورد اتفاق همگان است. حادثه بدین صورت بود که وقتی پیامبر (ص)از حجه الوداع برمی گشتند در منطقه غدیر منتظر ماندند تا همه برگردند تا آن فرمانی که از ناحیه خدا گفته شد، یعنی ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) به مردم ابلاغ شود.

این استاد حوزه افزود: در آن روز خطبه ای خوانده شد و حضرت در آن خطبه، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و جانشینان بعد حضرت علی(ع) هم معرفی شدند. برای همین این روز جزء بزرگترین اعیاد مسلمین به شمار می رود و در روایت است که روز، روز مبارکی بوده تا جایی که در این روز اتفاقات زیادی افتاد که از جمله سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم(ع)، پذیرفته شدن توبه حضرت آدم(ع)، اعلام جانشینی هارون(ع) از سوی حضرت موسی و... است.

وی بیان داشت: پیامبر اسلام(ص) به دنبال نزول آیه ۶۷ سوره مائده مأمور به انجام حضور در غدیر شدند و رسالتی که خدا بر عهده گذاشته شد به مردم گفت. پیامبر(ص) هم به خوفی که از منافقین داشت، خطبه ای را در مورد بحث ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) اعلام کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: بعد حضرت سه روز در منطقه غدیر ماندند تا با حضرت علی(ع) بیعت کنند تا حضرت را به عنوان امیر مؤمنین خطاب کنند و افراد مختلف هم تبریک گفتند.

این استاد حوزه افزود: روز غدیر، روز ولایت است و هرچند بارها پیامبر در گذشته این کار را انجام دادند، ولی مسئله غدیر به صورت رسمی در چند روز قبل از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد و باید اتفاق می افتاد و اگر این مسئله تدام پیدا می کرد، اوضاع جهان غیر از این بود که الان شاهد هستیم.

وی بیان داشت: بعد از مسئله غدیر هم طول نکشید که انحرافات آغاز شد، یعنی به فاصله دو ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) شاهد غوغا سالاری خاصی در جامعه آن روز بودیم. به جای این که با حضرت علی(ع) بیعت کنند، بحث مهاجر و انصار پیش آمد و افرادی هم فضا سازی کردند و با افراد دیگر بیعت نمودند و متأسفانه بحث جانشینی گرفتار چالش جدی شد و بر اساس نقل تاریخ، فضای فرهنگی به گونه دیگر پیش رفته و در ادامه حضرت گرفتار جنگ های مختلف ناکثین، مارقین و افراد مقدس نما شد و کم کم انحراف خلافت به گونه ای پیش رفت که حزب بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس روی کار آمدند.

آیت الله غروی گفت: نهایتا اسلام آنچنان که باید گشایش پیدا می کرد، گشایش پیدا نکرد و مردم از مسیر حق و حقیقت منحرف شدند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha