پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مراسم تودیع و معارفه مسئول دفتر مراکز تخصصی حوزه های علمیه _ حجت الاسلام والمسلمین کلباسی

حوزه/ حب و بغض نسبت به حضرت علی،کینه و دشمنی نسبت به حضرت و عدم معرفت و جهل نسبت به بحث جانشینی سبب شد، موضوع غدیر نادیده گرفته شود و نتیجه آن این شد که جامعه اسلامی در خسارت قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام غدیر گفت: موضوع بسیار فطری در انسانها است و آن این که افراد بدون هیچ خصوصیتی دنبال این هستند که راه و مسیر شان برقرار بماند. این مسئله ممکن از طریق کتاب، فرزند و  مال باشد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت افزود: وقتی این مسئله به صورت امر اجتماعی در می آید، این انگیزۀ ماندگار شدن بسیار قوی تر می شود. اما وقتی بحث حاکمیت و حکومت می شود، تلاش این است این حاکمیت به هر طریقی حتی با کشتن افراد تداوم پیدا کند. پس این اصل که هر کسی،  هر قدرت و دولتی خواهان بقاء و ماندگاری می باشد، امری طبیعی است.

این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد: روی همین جهت است که نمی توان گفت پیامبر اسلام برای بعد خودشان فکری نکردند و بالاتر این که خدا برای بعد از پیامبر فکری نکرده است. این مسئله ای است که ساده لوح ترین افراد هم آن را درک می کنند. برای همین هر یک از خلفاء برای خود، خلیفه بعدی تعیین کردند.

وی بیان داشت: پس این امر شناخته شده حتی برای افراد ساده لوح  چه برسد به شخصی مانند پیامبر(ص) و برتر خدای متعال است و نباید گفت که پیامبر اسلام برای بعد خودشان وحی از جانب خدا برای بحث جانشینی دریافت نکرده و همچنین مسئله غدیر امری است که مورد اتفاق همگان است و در کتابهای مختلف خطبه غدیر نقل شده ومَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِیٌّ مَوْلاهُ جزو اخبار متواتر است و با آن همه شواهد در زمان پیامبر و اهمیت مسئله قابل انکار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی گفت: این موضوع غدیر بارها از سوی پیامبر و در جاهای مختلف بیان شده است. اما چرا با وجود این شرایط غدیر مورد غفلت قرار گرفته باید گفت، اگر تاریخ اسلام را قدر واقع بینانه مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که تنها در ۱۰ سال از زمان بعثت ایشان ده ها غزوه و جنگ به وقوع پیوسته است و حتی عصر، عصر جاهلیت و زمانی بود که آگاهی مردم از اسلام بسیار کم بوده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت، افزود: با وجود این مسائل، انتظار این که، آن جمعی که در غدیر بوده اند، مسئله غدیر را به عمق وجودی خود درک کرده باشند، امری غیر باور است، دلیل این مسئله شرایط سیاسی اجتماعی آن روز و استفاده ای که دیگران از این شرایط مانند بحث فتوحات، گشایش مرزها و... است. همه این ها باعث شد در لابه لای سیاست های جاری که از سوی افراد مختلف و سیاست بازان در نظر گرفته شد، این موضوع مهم یعنی غدیر به حاشیه رانده شود.

این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد: در کنار این مسائل، انگیزه هایی مانند خصومت و دشمنی های که افراد با حضرت علی(ع) در موارد مختلف داشته اند، سبب شد که بحث جانشینی و موضوع غدیر به حاشیه رانده شود. انسانهای زمان پیامبر همه مانند سلمان و اباذر نبودند، افرادی بودند که در آن زمان به ظاهر ایمان آوردند، ولی پدران و برادران نشان به دست حضرت علی(ع) در جنگ های مختلف کشته شوند.

وی بیان داشت: این حب و بغض نسبت به حضرت علی(ع)،کینه و دشمنی نسبت به حضرت و عدم معرفت و جهل نسبت به بحث جانشینی سبب شد که موضوع غدیر نادیده گرفته شود و نتیجه آن این شد که جامعه اسلامی در خسارت قرار گیرد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha