پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
قاسمی نیا

حوزه/معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت:روحیه انقلابی گری و با بصیرت و کار جهادی از مولفه های خبرنگار متعهد انقلابی و سفیران گام دوم انقلاب اسلامی شمرده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا در یادداشتی به مناسبت ۱۷ مرداد، سالروز شهادت محمدصارمی  و روز خبرنگار آورده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هفدهم مرداد ماه خاطره شهیدان و به ویژه خبرنگار عزیز شهید محمود صارمی را یادآوری می کند و به نام روز خبرنگار پیوند یافته است و این روز بزرگ و تاثیرگذار را به تمام خبرنگاران، عکاسان خبری، کارشناسان، تحلیل گران، رسانه ها و خبرگزاری های فعال که افسران جنگ نرم و سفیران و مجاهدان و ایثارگران این عرصه می باشد تبریک و خداقوت می گوییم و قلم و بیانشان را ارج می نهیم.

(اشخاصی که قلم در دستشان است متوجه باشند که قلم آنها، زبان آنها در حضور خداست همت بگمارید که قلم و بیان خویش را برای تعالی اسلام و کشور و ملت خود به کار گیرید)

گفتاری بود از بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در اهمیت جایگاه افرادی که مسئولیت قلم در دست دارند.

رعایت حق و انصاف و تقوای خبرنگاری و امانت داری، پرهیز از سیاه نمایی و دوری از نقل اخبار ضعیف و سست و یا احساسی، دقت، صحت، سرعت، حقیقت، راستگویی، انتقال به موقع اخبار و گزارشات پیشرفت کارها به مردم و مطالبه از مسئولین و کارگزاران، دوری از تشویش افکار و نا امیدی مردم و اختلاف افکنی در جامعه مصادیقی از  ویژگی های خبرنگاران موفق می باشد.

دوری از رودربایستی رفتار کردن با مدیران و مسئولان و نگاه حزبی و جناحی، از آفات جایگاه و رسالت خطیر خبرنگاری می باشد که با روح  صداقت و امانت داری و انصاف و حق بینی نیز منافات دارد البته باید با اخلاق مداری و حفظ حدود، حرمت و حریم افراد و اشخاص و دستگاه ها و سازمان ها را رعایت کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای عزیز و حکیم در وصف حرفه خبرنگاری و برخی از ویژگی های آنان می فرماید: (خبرنگاران لحظات نابود شدنی و زوال یافتنی را تثبیت و عملی می کنند، گزارشگری و خبرسازی یک حرفه با ارزش است، هر حادثه وقتی در چاردیواری سکوت و بی اعتنایی و غفلت قرار بگیرد خواهد مرد و فراموش خواهد شد، پایدار شدن حوادث بستگی دارد به اینکه مبلغان و خبررسانانی امین و صادق و با انگیزه داشته باشند.)

برخی از نکات قابل توجه در انجام صحیح وظیفه خبرنگاری:

مشکلات و مطالبات مردم را بدون کم و زیاد و با حفظ امانت و به موقع به اطلاع مسئولان و مدیران برسانند و با  دلسوزی و انصاف و احساس مسئولیت مصرانه پی گیر برآورده کردن خواسته های به حق مردم باشند.

اخباری که باب طبع خبرنگار نیست نباید از متن خبر و گزارشات حذف شود و از اعمال سلایق شخصی در تنظیم و نقل اخبار و گزارشات باید پرهیز شود.

 رصد و بررسی و تحلیل به موقع اخبار و گزارشات و انتقال سریع به مخاطبان و پی گیری و بررسی انتظارات و نتایج خبرها.

به روز آوری سواد رسانه ای و تخصصی و رعایت اصول خبرنگاری.

تعیین تیترهای صادقانه اما هنرمندانه جذاب و متنوع.

داشتن فرهنگ رسانه ای و اخلاق خبرنگاری، گره گشایی در جامعه و دوری از جنجال آفرینی.

تحقیق و بررسی آگاهانه و نگاه نقادانه و منصفانه تعیین و پیشنهاد راهکارهای کاربردی و عملیاتی به مدیران و مسئولان.

اطلاع رسانی از پیشرفتها و خدمات دستگاه ها به مردم.

قدم گذاشتن در مسیر رشد و تعالی جامعه، ترویج و گسترش آموزه های قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و نشر و اشاعه  ارزشهای اسلامی  انسانی و دینی و انقلابی، تزریق نشاط و شادابی و امید در جامعه و خانواده.

حفظ شرافت، کرامت و استقلال حرفه خبرنگاری.

خبرنگار موفق در مسیر تولید اخبار جامع، صریح، سریع، روشن و مستند، پاسخ به پرسش های مخاطبان، نوآوری، فرهنگ سازی و آگاه سازی مفید برای جامعه گام برمی دارد و ارزیابی از دستگاه ها و تحلیل فعالیت ها و عملکرد مدیران را حق خود می داند و به جامعه و مردم معرفی می کند.

مسئولان و مدیران ارشد باید با پشتیبانی حقوقی و جبران زحمات خبرنگاران و ادای حقوق آنها و در پی وضع قوانین حمایتی و رفاهی و ارتقاء سطح علمی و تخصصی و آموزشی آنان باشند و خبرنگاران را باید چشمانی بیدار و بازوانی قوی و مشاورانی صدیق و امین برای خود بدانند.

مدیران موفق و کارآزموده در عالم ارتباطات، از ظرفیت موثر خبرنگاران و رسانه ها بهترین و بیشترین بهره مندی و بهره وری را دارند.

روحیه انقلابی گری و با بصیرت و کار جهادی از مولفه های خبرنگار متعهد انقلابی و سفیران گام دوم انقلاب اسلامی شمرده می شود.

خبرنگاران باید خود را وامدار خون شهیدان، ایثارگران و اهداف والا و صراط مستقیم انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی(ره)، ولایت مطلقه فقیه و محرومان و مظلومان و ستم دیدگان بدانند.

اندیشه ورزی، تلاش، همت، تعهد، خدمت و عشق و هنر خبرنگاران در ابعاد و حوزه های مختلف قابل ستایش و تحسین است.

درود و سلام بر خبرنگارانی که خداوند متعال به قلمی که در دست دارند و به آنچه می نویسند سوگند می خورد و نیک بدانند که همت و اقدام های آنان در عرصه های اعم از اطلاع رسانی، ارتباطات، الکترونیک، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری ها، پایگاه های داخلی و خارجی اطلاع رسانی، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در آبادانی و توسعه و قوی سازی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه تاثیر به سزایی می گذارد و بدانند که برای آیندگان یکی از مستندات تاریخ کشور عزیز می باشد.

خبرنگاران باید برای زمانهای بحران با رویکرد جدید و به اقتضای آن مسئولیتشان را ایفا کنند، با شیوع ویروس منحوس کرونا در چند ماه اخیر نقش خبرنگاران و عکاسان خبری در حوزه ها و موضوعات مختلف نسبت به آشنایی و هوشیاری مردم و جامعه در مقابله با ویروس کرونا و تامین سلامت و بهداشت و پیشگیری از آسیب ها جایگاهی مهم و برجسته داشته است که با تشکر و خداقوت از تلاشهای آنان لازم است با برگزاری نشست های علمی، تخصصی و تجربی نقش خبرنگاران در زمان این بحران بررسی و آسیب شناسی شود.

برای افکار، دستان، چشمان، زبانها و تلاشها و قلم ها و قدم های پرامید و نوید بخش خبرنگاران که با همت خود قوی شدن، پیشرفت و سربلندی وطن را می جویند طلب توفیق و سعادت از خداوند متعال داریم.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha