جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بهرام سرمست، استاندار قم

حوزه/مرور کارنامه چند ماهه استان قم در حوزه مقابله با کرونا، نشان گر چندین ویژگی منحصربفرد و نکته کلیدی متمایز کننده این استان از سایر استان های کشور می باشد:

خبرگزاری حوزه | بالغ بر پنج ماه  از شیوع اپیدمی کرونا در کشور و استان ما می گذرد. ویروسی نوپدید، تهدید کننده سلامت مردم و تأثیر گذار بر سایر بخش های جامعه، که مبارزه قاطعانه با آن از همان ابتدا، در دستور کار دولت قرار گرفت و با تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا به فرماندهی و هدایت شخص رئیس جمهور و ستادهای متناظر استانی به ریاست استانداران، تلاش ها و اقدامات جدی و برنامه ریزی شده برای کنترل و مهار این بیماری انجام  و با نتایج خوبی همراه شد به طوری که در ماه های گذشته، هم امنیت و سلامت مردم به شکل مطلوبی تأمین شده و هم با کمک خیرین و نیکوکاران، به معیشت مردم پرداخته شده است و این در شرایطی است که کشورهای مدعی غربی، عملکرد بسیار ضعیفی را در این زمینه داشته اند و حقیقتاً نوع مواجهه جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه کرونا و تلاش های هوشمندانه صورت گرفته برای تبدیل این تهدید به فرصت، مایه افتخار و الگوی مناسبی برای دیگر کشورها می باشد. به موازات تلاش های مؤثر و منجر به نتیجه در سطح ملی، در استان قم به عنوان اولین استان درگیر بحران و کشف کننده کرونا در کشور نیز فعالیت های بسیار خوبی برای مقابله با این بیماری انجام گرفت. استانی که در یک شرایط خاص زمانی و در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت به برگزاری همزمان دو انتخابات مهم و یکباره و بدون هیچ گونه فرصت پیشگیری، وارد این بحران شد.  اما با ایثار و جانفشانی مدافعان سلامت و همراهی مؤثر مردم، خیرین و دیگر بخش ها و ارکان حاکمیت در استان، به سرعت شرایط نگران کننده روزهای اولیه شیوع، مدیریت شد و به لطف خداوند امروز وضعیت قرمز را در استان رد کرده و وارد مرحله زرد و فاصله گذاری پویا شده‌ایم.

مرور کارنامه چند ماهه استان قم در حوزه مقابله با کرونا، نشان گر چندین ویژگی منحصربفرد و  نکته کلیدی متمایز کننده این استان از سایر استان های کشور می باشد:

خدمت بزرگ قم به کشور در موضوع کشف کرونا

اگر چه در آغازین روزهای شیوع کرونا، تلاش های ناآگاهانه و آگاهانه زیادی برای نسبت دادن منشأ این بیماری به قم و ایجاد موجی از قم هراسی و تخریب چهره  این شهر مقدس در فضای مجازی، تریبون های عمومی  و شبکه های معاند صورت گرفت ولی واقعیت ماجرا این است که قم در واقع خط‌شکن شناسایی ویروس کرونا در کشور بود و  ورود به موقع قم در این موضوع و اعلان کشف آن، باعث هوشیاری همه استان ها و اتخاذ تدابیر و اقدامات پیشگیرانه در جهت مهار این بیماری همه گیر شد و این مسأله خدمت بزرگی است که قم به کشور و نظام سلامت در آن مقطع حساس داشته و همه باید قدردان  شجاعت، صداقت و وظیفه شناسی پزشکان و کادر درمانی استان قم باشیم.

 قم در صدر استان های آسیب دیده از کرونا

قم اولین استانی بود که با توجه به تأیید مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان و اجرای زودهنگام    طرح های قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها و فعالیت ها، بیشترین آسیب و خسارت را در  حوزه های مختلف تولیدی، اقتصادی و اجتماعی دیده است. به ویژه بخش گردشگری و خدمات به عنوان تأمین کننده نیمی از درآمدهای استان که به دلیل ممنوعیت سفرها و تعطیلی چند ماهه هتل ها و مراکز اقامتی که  بیشتر آن در پیک سفر واقع شده بود، این بخش  مهم را  با چالش و بحران جدی مواجه  کرده و نیاز است که از سوی دولت و با نگاه ویژه ای مورد حمایت قرار گیرد.

شکل گیری الگوی وحدت فرماندهی بحران در استان قم

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان از همان ابتدا، به عنوان یگانه مرجع رسمی تصمیم گیر در حوزه مقابله با کرونا تشکیل  و آغاز بکار کرد  و همه دستگاه ها و بخش های حاکمیتی به صورت منسجم و یک صدا و  بدون کوچک ترین تقابل و ناهماهنگی تا به امروز این مجموعه را همراهی  کرده اند . موضوع مهمی که موجب شده تا قم در حوزه مقابله با کرونا به عنوان یک استان موفق، صاحب ایده و تصمیم ساز در سطح ملی معرفی شود. این ستاد تاکنون، ۴۲ جلسه کاری با ۵۱۰ مصوبه داشته که ۹۰ درصد از این مصوبات اجرایی شده است.

 علما و  مراجع، سرمایه های گرانبهای کشور  در مسیر مقابله با کرونا

در بحث مقابله با کرونا اگر چه همه اقشار با یک احساس مسؤلیت خاصی پای کار آمده و کمک حال و همراه دولت و نظام سلامت در این  مسیر دشوار  بودند اما در قم  علما، مراجع عظام و نهاد حوزه پیشگام این همراهی بودند  و توصیه ها و رهنمودهای این بزرگان، زمینه بسیاری از تصمیمات مهم و کلیدی را برای مقابله با کرونا فراهم کرد.  اوج و شاه بیت این همراهی های قابل تقدیر مراجع و حوزه های علمیه را در  بسته شدن حرم های مقدس، برگزار نشدن نماز جمعه و جماعات و اعتکاف شاهد بودیم. همراهی ها و حمایت هایی که سبب شد تا توطئه دشمنان  و کج اندیشان در القاء باور دوگانگی بین علم و دین به شکست بینجامد.

قم پیشرو در جلب مشارکت خیرین و تشکل های مردمی

 بدون شک قم جزء استانی های شاخصی است که از همان ابتدای بحران کرونا و تمام ظرفیت و با بسیج همه داشته های خود در عرصه مقابله با کرونا حاضر شد و برنامه ریزی ها و سازماندهی های مناسبی در راستای بهره مندی هر چه مؤثرتر از ظرفیت مشارکت خیرین سلامت،سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی انجام گرفت و به همت و همراهی خوب مردم فهیم و خیرین و نیکوکاران نوع دوست استان، امکانات و کمک های بسیار خوبی در قالب های مختلف و از جمله طرح مواسات و کمک های مؤمنانه، جمع آوری و در بین خانواده ها و گروه های نیازمند و آسیب دیده از کرونا توزیع گردید و خوشبختانه عملکرد خیرین استان قم در این عرصه، عملکردی قابل تحسین و الگوی خوبی برای سایر استان ها محسوب می شود.

تلاش برای تبدیل تهدید کرونا به فرصت

 به موازات مدیریت بحران کرونا در استان قم، تلاش های خوبی برای تبدیل  این تهدید به فرصت صورت گرفت و با  رایزنی ها و پیگیری های انجام گرفته، اعتبارات و کمک های قابل توجهی را از  ناحیه دولت و خیرین برای سرعت بخشی به روند ساخت و تکمیل مراکز درمانی نیمه تمام و در دست احداث به ویژه بیمارستان های بزرگ امیرالمؤمنین(ع) و مادر همچنین تأمین تجهیزات بیمارستانی و  تقویت زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان استان جذب گردید.

بهرام سرمست - استاندار قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha