جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عید غدیر خم

حوزه/ مکتب شیعه معتقد به مهدی موعود موجود است نه مهدی موعود و توهمی و مهدی که از نگاه اهل سنت به دنیا نیامده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام غدیر گفت: غدیر در تجلی استمرار حرکت انبیاء و رسالت پیامبر است وتردیدی نیست که در آغازین سوره مائده با واژه « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ » شروع می شود و نشان این است که رسالتی مهمی بر دوش پیامبر گذاشته شده است. در این آیه مباحث زیادی مطرح شده که پیامبر در صدد نقل چه پیامی بوده است. اهل سنت سخنانی گفته اند و نهایتا به این نتیجه رسیده اند که در مورد حکم حرمت بعضی از لحوم  و... است که تا کنون بیان نشده است. 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: در پاسخ باید گفت که بعد این آیه، آیه دیگر بر پیامبر نازل نشده است، چرا که ایشان به نقطه کمال رسیده و همه احکام هم بیان شده بود و دوم این که این بیان حکم جزئی طوری نبود که اگر از سوی پیامبر بیان نمی شد، اصل مسئله بعثت ناتمام می ماند. پس این مسئله نشان از اهمیت موضوع دیگر است.

این استاد حوزه بیان داشت: این نوع سخنان و تفسیر نشان می دهد که اهل سنت همه تلاش شان را برای بیان حقیقت مسئله ولایت و تفسیر درست آیه کرده اند، ولی از سویی علمای شیعه تلاش شان برای نشان دادن اصل حقیقت ولایت بکار گرفته اند.

وی افزود: مسئله وصایت پیامبر از نوع جایگاه الهی است و این غیر از مناصب دنیوی است. مسئله جانشینی انبیاء امری نیست که آزمون و خطاء بپذیرد. مسئله وصایت پیامبر تنها در مورد دنیای مردم نیست، بلکه امری بالاتر و آن مسئله رسیدن به کمال و سعادت است و این هم کار هر کسی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: همان طور که همه بشر منتظر امام زمان(عج) است و معتقدند که باید برای نجات بشر، انسان الهی بیاید، الان اهل سنت جمع شوند و کسی را به عنوان امام زمان انتخاب کنند، می بینند که نمی توانند و معتقدند این کار هر کسی نیست، پس باید سوال پرسید چرا در زمان پیامبر و بعد از رحلت ایشان این کار را انجام داده اید.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: پس مسئله جانشینی پیامبر(ص) امر ساختگی و انتصاب از سوی مردم نیست چرا که جایگاه ولایت و نبوت امری خطاء و آزمون نیست چون این مسئله موجب فساد همه مردم  می شود. برای همین است که مسئله ولایت و غدیر باید از نگاه عقلانیت به آن نگاه شود و از طرفی این موضوع جانشینی، مسئله الهی است.

این استاد حوزه بیان داشت: اندیشمند غربی به علامه طباطبایی گفته بود که معتقدم بعد از مرگ موسی و... ارتباط انسان با زمین قطع شد و الان هم همه فرقه این گونه سخن را می گویند و تنها این شیعه است که معتقد به مسئله ولایت و امامت و ارتباط انسان با جانشینی خدا و با وجود مسئله جانشینی این ارتباط قطع نشده است. علامه هم حرف این اندیشمند را تأیید کرده است.

وی افزود: مکتب شیعه معتقد به مهدی موعود موجود است نه مهدی موعود و توهمی و مهدی که از نگاه اهل سنت به دنیا نیامده است و در ادامه، همین مردم دنیا که به دنبال مهدی موعود هستند در حقیقت از عملکرد خود نسبت به پشت کردن به مسئله غدیر توبه می کنند. می گویند آنجا اشتباه کردیم و برای پیامبر جانشین ساخته ایم، اینجا می خواهیم جبران کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: بنابراین وقتی نگاه این است باید به بحث ولایت و جانشینی و مسئله امامت بیشتر پرداخته شود. اگر دنبال رهبر آسمانی باشیم باید خط و سیر غدیر را در پیش بگیریم. امروز که بشر از ویروس کرونا خسته شده باید دنبال ارتباط انسان با آسمان از طریق جایگاه غدیر بود.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: پس مسئله غدیر را باید از این جایگاه دید که مردم مشکلی ندارند که امر دنیایی خودشان را به کسی واگذار کنند و اما امر تقویت الهی و رسیدن انسان به مقام الهی از طریق اولیاء خدا می گذرد و اولیاء خدا بدون امر الهی نمی توانند به این مقام الهی برسند. حضرت ابراهیم(ع) برای رسیدن به مقام خلیل اللهی و جایگاه امامت، از نفس خود عبور کرد و در ادامه در درخواست حضرت ابراهیم برای عهد در نسل او، پاسخ آمد این عهد به ظالمین نمی رسد، این عهد آسمانی و الهی است و او است که تشخیص می دهد این جایگاه به چه کسی می رسد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha