جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ روزنامه نگار و مدرس و پژوهشگر فقه رسانه با تأکید بر لزوم موضع گیری انقلابی اهالی رسانه در برابر خط تحریف تصریح کرد: فعالیت خبرنگاران کشور ما باید در تراز گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید سعید غدیر و گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: در جامعه و نظام اسلامی، رسالت و وظیفه اصحاب رسانه نسبت به تحولات جامعه و به خصوص نشر معارف دینی یک وظیفه بسیار مهم و سنگین است و مهم هم این است که این فعالیت ها در تراز گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: در سایه الطاف الهی و هدایت های حکیمانه امام و رهبری و البته وحدت و همراهی آحاد ملت، امروز نظام اسلامی ما با وجود همه دشمنی ها و سختی ها و فشارها، با قوت در برابر زیاده خواهان و مستکبران عالم ایستاده و در طول این چهل و یک سال با وجود برخی ضعف ها، دستاوردهای بسیار عظیم و خیره کننده ای داشته که نباید از چشم اهالی رسانه و توجه آن ها دور بماند.

اهالی رسانه نقاط قوت و ضعف نظام را بررسی کنند

وی گفت: در واقع بیش از چهل سال از دوران حاکمیت طفل سیاسی شیعه در عرصه های مختلف سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ گذشته و دوران فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته ایم و لازم است که همچنان نقاط ضعف و قوت نظام و انقلاب با دقت و حساسیت بررسی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین بیان داشت: یکی از وظایف مهم اهالی رسانه بررسی همین مسایل با نگاه آسیب شناسانه است، چرا که خبرنگاران چشمان بینا و بصیر و نافذ جامعه در مسیر شناخت و تحلیل مسایل و مشکلات و در نهایت ارایه راهکارهای کارآمد و مؤثر هستند.

وی گفت: اهالی خبر و رسانه قبل از هر چیز باید فرهنگ جامعه را بشناسند و به اشرافیت خوبی نسبت به تحولات روز دست یابند تا بتوانند در کار حرفه ای خود موفق باشند، ضمن آن که مهم ترین وظیفه عرصه خبر و رسانه، دفاع از هنجارهای پذیرفته شده و مقابله با ناهنجاری های حاکم در عرصه های مختلف سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ است.

از تبیین کارآمدی های نظام و انقلاب غافل نشویم

وی یادآور شد: به برکت خون مطهر شهدا و هدایت امام و رهبری، نظام دینی ای داریم که کارآمدهای بسیاری داشته هر چند در برخی جهات با برخی ناکارآمدی ها روبرو بوده است و در این میان، خبرنگاران و اهالی رسانه می توانند در جهت مقابله با ناکارآمدی ها و شناسایی و حل معضلات جامعه بسیار نقش ویژه ای داشته باشند.

این روزنامه نگار و مدرس فقه رسانه همچنین خاطرنشان کرد: اهتمام در زمینه فسادستیزی و مقابله با سوء مدیریت های برخی مسئولان و نیز دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان جامعه همچنین زمینه سازی برای تحقق و گسترش عدالت و نیز توسعه اخلاق و فرهنگ ناب دینی از جمله رسالت های مهم خبرنگارانی است که دل در گروه انقلاب و آرمان های دینی دارند.

وی افزود: متاسفانه برخی از خبرنگاران نسبت به سوء مدیریت ها و فسادها و ناکارآمدی برخی مدیران غفلت کرده اند و این انتظار به حق وجود دارد که در گام دوم انقلاب این غفلت ها و کم توجهی ها در انجام رسالت اصیل خبرنگاری را جبران کنند.

لزوم اشرافیت نسبت به ماهیت کار خبر و تأثیرات آن

وی ادامه داد: البته ضرورت پاسداشت از حاکمیت اسلامی و معارف دینی می طلبد که قبل از هر چیز اهالی رسانه، به شناخت خوبی از ماهیت خبر و الزامات و اقتضائات آن دست یافته و نسبت به چرخه ی متن پیام، فرستنده پیام و بالاخره گیرنده آن اشرافیت لازم را پیدا کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین گفت: از سویی لازم است که بازخوردهای انتشار اخبار در سطح جامعه را دنبال کنند و فضای رسانه و به ویژه امروزه فضای مجازی را به طور مرتب و دقیق رصد کنند تا نسبت به تحولات داخلی و بین المللی، شناخت دقیق تری پیدا کنند.

وی بر لزوم توجه به اصل دشمن شناسی تأکید کرد و افزود: امروز ما باید بدانیم که دشمن در عرصه رسانه و فضای مجازی چه اهداف و برنامه هایی دارد. مقام معظم رهبری اخیراً نکات بسیار مهمی فرمودند که کشور از یک سو دچار تحریم است و از سویی گرفتار خط تحریف است که بی شک در این خصوص رسانه ها تأثیر غیرقابل انکاری دارند و ما باید از طریق فعالیت های صحیح رسانه ای با رویکرد انقلابی مانع از موفقیت خط تحریم و تحریف شویم.

مقابله با خط تحریف؛ رسالت خبرنگاران در گام دوم انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین لیالی با بیان این که دشمن به دنبال تحریف مسایل و نقاط ضعف و قوت جامعه است، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه باید این دغدغه را داشته باشند که این مسایل را رصد کرده و به سوالات و شبهات موجود، پاسخ منطقی و مستدل بدهند و در این کار از ظرافت های هنری نیز استفاده کنند

وی با اشاره به این که تبیین و ترویج دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف از جمله رسالت های خبرنگاران است، گفت: نظام و انقلاب در این زمینه واقعاً مظلوم است و این مظلومیت باید از سوی خبرنگاران و اهالی رسانه رفع شود. با وجود آن که ما گرفتار مشکلات زیادی به خصوص در بحث اقتصاد و معیشت مردم هستیم که البته بخشی از این مشکلات ریشه در تحریم، برخی ریشه در سوء مدیریت ها و اخیراً نیز ویروس عالم گیر کرونا دارد، اما با این همه نباید دستاوردها و موفقیت های نظام و انقلاب در این چهل ساله فراموش شده و یا مورد کم توجهی قرار گیرد.

وی با تأکید بر این که در جنگ رسانه ای فعلی باید مراقب خط تحریف از سوی دشمن و ایادی آن در داخل باشیم، اظهار داشت: متأسفانه ما از بسیاری از دستاوردهای مهم و عظیم نظام اسلامی در این چهل سال غفلت می کنیم و حال آن که باید این دستاوردها را نه لزوماً در قیاس با دوران طاغوت بلکه در مقایسه با دیگر کشورها در منطقه و جهان مورد توجه قرار دهیم.

موفقیت های نظام و انقلاب را برای نسل جوان بازگو کنیم

محقق و پژوهشگر عرصه رسانه افزود: حقیقتاً ما در عرصه های مختلف همچون علم و فناوری، شکوفایی فرهنگی، صنعت، هوا فضا، پزشکی و مسایل نظامی و دفاعی و غیره پیشرفت های خیره کننده ای داشته ایم که باید این ها به خوبی برای مردم و به ویژه نسل جوان تبیین شود، در عین حال که نسبت به مشکلات موجود نیز می بایست به طور جدی از مسئولان و مدیران مربوطه مطالبه گری شود.

وی گفت: به دیگر سخن، در عین بیان نقاط ضعف و اشاره به ناکارآمدی ها، باید نقاط قوت و دستاوردهای نظام مورد توجه باشد.

وی بیان داشت: واقعیت آن است که ما خبرنگار و خبرگزاری و رسانه زیاد داریم، اما آیا واقعاً اهالی رسانه و خبرنگاران ما در تراز انقلاب و گفتمان نظام اسلامی هستند یا خیر که باید این مساله به درستی بررسی و تشریح شود.

با خلاقیت و نگاه انقلابی، طرح نویی دراندازیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین افزود: در آن سو دشمن نیز حجم عظیم بنگاه های خبرپراکنی و آتش تهیه رسانه ای قوی دارد و طبعاً ما از لحاظ نیرو و امکانات و بودجه بسیار پایین تر از آن ها هستیم، اما ما نباید خود را با آن ها مقایسه کنیم بلکه لازم است که با خلاقیت و رویکرد انقلابی، طرح نویی دراندازیم و با توجه به ماهیت دینی جامعه خودمان، به دنبال ایجاد و تقویت خبرگزاری و خبرنگار و رسانه هایی در تراز انقلاب اسلامی باشیم.

وی تصریح کرد: کسی که سلاح قلم را در دست گرفته، وظیفه او پاسداشت از انقلاب اسلامی و ارزش های الهی است و لذا ما باید زمینه رشد رسانه های تراز گفتمان انقلاب اسلامی را فراهم کنیم و این را هم بدانیم که سلاح قلم امروز مهم تر و تأثیرگذارتر از موشک و سلاح های نظامی است، چرا که امروز دورانی است که یک خبر رسانه گاه کار صدها موشک بالستیک را انجام می دهد.

وی گفت: همچنین باید خبرنگار ما خود را از حیث علم و دانش و مهارت های حرفه ای تقویت کند و از سویی باید بکوشد که به جامعه آرامش و امید بدهد، نه این که با یأس آفرینی و موج منفی صرفاً بر حجم مشکلات جامعه بیفزاید و به تعبیری سوهان روح جامعه باشد.

یأس و نومیدی را به جامعه القاء نکنیم

حجت الاسلام و المسلمین لیالی افزود: گاهی اوقات انسان برخی اخبار را می بیند، پیش خود تعجب می کند که واقعاً این چه مدل خبررسانی است یا این که برخی رفتارهای سیاسیون و مسئولان و تضادهای آن ها با یکدیگر که باعث تشدید بداخلاقی و ناامیدی در جامعه می شود و لذا ما نباید کاری کنیم که جامعه دچار بداندیشی و یأس و نومیدی شود.

وی در خاتمه بیان داشت: حفظ و گسترش ارزش های معنوی ودینی و اخلاقی جامعه باید جزو اولویت های کاری خبرنگاران باشد و نسبت به ترویج مفاهیمی چون قناعت، ایثار و از خودگذشتگی، اخلاق مداری و حفظ شعائر دینی در سطح جامعه اهتمام لازم را داشته باشند.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha