جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسین بنیادی

حوزه/ از برجسته‌ترین نقاط روشن تاریخ اسلام، تأکیدات صریح نبی اکرم بر ولایت امیرالمؤمنین در دوران حیات آن حضرت با تعابیر مختلف می‌باشد؛ سیدالمسلمین، امام‌المتقین، امام‌البررة، ولی‌کل‌مؤمن، حجةالله، عمودالدین و تعابیری اینگونه قبل از واقعه‌ی غدیر...

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام غدیر گفت: عید سعید غدیر، بزرگترین اعیاد و روز اکمال دین و اتمام نعمت و ابلاغ تمام رسالت است، روز برافراشته شدن عَلَم امامت و ژرفای هدایت است، روزی است که جریان حقیقت دین و امتداد ولایت الله و ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله تثبیت گردید، صراط مستقیم مشخص شد و استمرار حرکت توحیدیِ جامعه، امام و مسیر خود را شناخت، روز نصب امامت از جانب خداوند و اعلام آن توسط خاتم الانبیاء است تا برای حاضرین و غائبین، صلابت دین و دین کامل ترسیم و اتمام حجت گردد.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: عید سعید غدیر! روز شکست شیطان و مأیوس شدن منحرفین و منافقین است، روزی است که نگاه قومی و قبیله‌ای و فرهنگ‌!‌ جاهلیت در رهبری جامعه، توسط خاتم الانبیاء کنار زده شد و معیارهای توحیدی در امامت جامعه منجلی شد، روزی است که کانون‌های رقابت‌های نفسانی برای تصدی جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کنار زده شدند و اکمال دین و کمال جامعه در پرتو ثقلین به امر پروردگار به عنوان نسخه سعادت بشر معرفی گردید، از این‌رو  اعظم و افضل اعیاد اسلامی و ”عید الله الاکبر” و ”یوم العهد المعهود” و ”یوم المیثاق المأخوذ” نامیده شد تا امت اسلام و دیگر اُمم علاوه بر شناخت، شاکر نعمت امامت باشند.

غدیر خم پایگاه وحدت امت اسلامی

این استاد حوزه ادامه داد: در غدیر خم، نبی اکرم(ص)دلیل و راه درخشان استمرار و عظمت اسلام را به روشنی بیان کردند، خطابات «مَعاشِرَالنّاسِ» که مکرر در لسان آن حضرت در خطبه غدیریه آمده، نشانگر جهان‌شمولی خطاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشد، تمام افراد حاضر و غائب و قریب و بعید را شامل می‌شود که بیانگر تحقق یکپارچگی و وحدت مسلمین در اطاعت و پیروی از امیرالمؤمنین‌ امام علی علیه السلام است، به همین خاطر است که می‌گوئیم: یوم‌الغدیر هم ندای وحدت امت و هم نماد و روز اعلام وحدت مسلمین است، حقیقت خطابات پیامبر اکرم شناخت امام علیه السلام براساس عقیده و هدایت الهی است، هدایتی که تنها در پرتو ولایت، امکان‌پذیر است و ثمره آن فوز و فلاح در دنیا و آخرت است

امامت در اسلام امتداد ولایت الله و ولایت رسول الله و از عقائد است

وی افزود: اساساً امامت از اصول اعتقادی مسلمانان است و نبی اکرم صلی الله علیه و آله بر این موضوع تأکید دارند، در واقع امامت شأن و جایگاهی فراتر از ریاست و حکومت بر مردم دارد، در کتاب احقاق الحق، امامت چنین تعریف شده: «هِی مَنْصَب الهی حائِز لِجَمیعِ الشُّؤون الْکریمَة وَ الْفَضائِل الّا النُّبُوَّة وَ ما یلازِم تِلْک الْمَرْتَبَةِ السّامِیة: «امامت یک منصب الهی و خدادادی است که تمام شئون والا و فضایل را در بر دارد جز نبوت و آنچه لازمه آن است / احقاق الحق - جلد ۲ - صفحه ۳۰۰» که برگرفته‌ی از آیه شریفه و مشهور به آیةالولایة: « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ/مائده - ۵۵» می‌باشد.

پیام بیعت با امیرالمؤمنین امام علی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: دو عنوان هجرت و بیعت، از مهم‌ترین عناوین در اسلام و دارای معنای وسیعی هستند که در جای خود به آنها پرداخته شده است، در این مجال، نکته مهم، تأکید رسول خدا (ص) بر بیعت با امام علی(ع) به عنوان «امیرالمؤمنین» می‌باشد نه بیعت در امری کوچک یا مأموریتی محدود که اساساً امور خُرد نیازی به بیعت ندارد یا لااقل در این سطح از تأکیدات پیامبر خاتم(ص) نیازی نیست.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: توجه به این فراز از خطبه غدیریه، پیام امامت و ولایت به عنوان ادامه رسالت کاملا معلوم و مشهود است مَعاشِرَالنّاسِ، إِنّی قَدْبَیَّنْتُ لَکُمْ وَأَفْهَمْتُکُمْ، وَ هذا عَلِی یُفْهِمُکُمْ بَعْدی. أَلاوَإِنِّی عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتی أَدْعُوکُمْ إِلی مُصافَقَتی عَلی بَیْعَتِهِ وَ الإِقْرارِبِهِ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدی. أَلاوَإِنَّی قَدْ بایَعْتُ الله وَ عَلِی قَدْ بایَعَنی. وَأَنَا آخِذُکُمْ بِالْبَیْعَةِ لَهُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ. (إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ الله، یَدُالله فَوْقَ أَیْدیهِمْ. فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ، وَ مَنْ أَوْفی بِما عاهَدَ عَلَیْهُ الله فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً)؛ هان مردمان! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده تفهیم نمودم. و این علی است که پس از من شما را آگاه می کند. اینک شما را می خوانم که پس از پایان خطبه با من و سپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. آگاه باشید من با خداوند و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدای عزّوجل برای امامت او پیمان می گیرم. «[ی پیامبر ]آنان که با تو بیعت کنند هر آینه با خدا بیعت کرده اند. دست خدا بالی دستان آنان است. و هر کس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته، و آن کس که بر پیمان خداوند استوار و باوفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد.

 این استاد حوزه اظهارداشت: تبعیت ملازم با بیعت می‌باشد، بیعتی که تبعیت را به دنبال نداشته باشد، بیعت نیست و بیعتی که پس از آن عهد شکنی باشد، خلاف و عده‌های الهی و خیانت است.

ضرورت شناخت امام علی علیه السلام به عنوان امیرالمؤمنین

وی بیان داشت: از برجسته‌ترین نقاط روشن تاریخ اسلام، تأکیدات صریح نبی اکرم بر ولایت امیرالمؤمنین در دوران حیات آن حضرت با تعابیر مختلف می‌باشد؛ سیدالمسلمین، امام‌المتقین، امام‌البررة، ولی‌کل‌مؤمن، حجةالله، عمودالدین و تعابیری اینگونه که قبل از واقعه‌ی غدیر تصریح فرمودند، بیانگر ضرورت شناخت امیرالمؤمنین علیه السلام است. این شناخت موجب شناخت اسلام، شناخت حقائق آن، شناخت حق از باطل و تمسک به معارفی است که رسیدن به مقاصد عالیه اسلام را ممکن می‌سازد.

امام علی، امام المتقین

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: در میان تمام تعابیر درباره امام علی (ع)، تعبیر به ”امام‌المتقین” از یک مفهوم والایی برخوردار است که در خطبه غدیریه به این عنوان نیز تصریح شده است؛ قران کریم در بیان ادعیه انبیاء می‌فرماید: «... وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» امام متقین بودن، بیانگر آن است که متقین از امام و رهبری پیروی می‌کنند که در مسیر اسلام همراه با تقوی گام بردارد و جامعه را هدایت نماید نه اسلام همراه با هوی و خواسته‌های نفسانی، از سوی دیگر وظیفه‌ای سنگین بر عهده متقین می گذارد و آن اطاعت و تبعیت از فرامین اما(ع) است، این جمله معروف که اگر مردم‌ امام خود را تنها گذارند، پیاده شدن احکام و معارف دینی در جامعه مختل و بلکه گاه غیر ممکن می‌شود، جمله‌ای ناب است که سرآمد تحقق عدالت فردی و اجتماعی ارتباط زیادی با خواست مومنین و متقین دارد، در پرتو اطاعت از ولایت است که تقوای عملی در ابعاد گسترده آن، محقق می‌شود و آثار آن هویدا می‌گردد.

جریان متقین در جامعه

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: جریان‌شناسی در تمام دوران، یک امر مهم در زندگی پویا و فعالیت‌های اجتماعی می‌باشد، شناخت جریان‌های گوناگونِ قبل از اسلام مانند جریان جاهلیت و جریان‌های فراوان بعد از اسلام، بصیرتی جامع در انسان ایجاد می کند، شناخت مشخصات، اهداف و افراد قرار گرفته در یک جریان فعال، می‌تواند سلامت رفتاری انسان را رقم بزند و از طرفی از انحرافات بخصوص انحرافات فکری و عقیدتی نجات دهد. پس از رحلت نبی‌اکرم(ص) آنچه طریق هدایت و مسلک نجات معرفی گردید، قرار گرفتن در جریان متقین بود، جریانی که در عقیده، اندیشه و عمل می‌تواند سیر کمالی بشر را تضمین و رقم زند.

تحقق تقوای فردی و تقوای اجتماعی در سایه‌ی اطاعت از ولایت

این استاد حوزه بیان داشت: ایمان و عمل صالح دو رکن تشکیل دهنده تقوا می‌باشد، تحقق این دو رکن در افراد و جامعه، باعث صعود و کمال در تمام بخش‌ها به فراخور فرد و جامعه می‌شود، تربیت یافتگان مکتب امامت با همین دو رکن، خود و جامعه را اصلاح می‌نمایند که برآیند آن رشد پایدارِ فردی و اجتماعی می‌شود در مقابل تغییر معیارها موجب تغییر و تبدیل ارزش‌ها در جامعه می‌شود، فرد یا جامعه‌ای که دنیا را معیار قرار دهد، ارزش‌هایش نیز در همین حیطه خلاصه و محدود می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های متقین، وسعت دید و استفاده از ظرفیت دین و معیارهای دینی برای رسیدن به کمالات واقعی می‌باشد.

وی عنوان کرد: این امور از ذهن شکل گرفته با مادیات و انس گرفته با دنیا، محقق نمی‌شود بلکه نیازمند ولی و امامی است که معیارهای واقعی را در افراد و جامعه بیان و تبیین نماید.

نهج‌البلاغه کتاب شناخت معیارهای تقوای فردی و اجتماعی

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: نگاهی کوتاه به خطبه‌ها، نامه‌ها و بیانات امیرالمؤمنین امام علی در نهج‌البلاغه، نشانده اهتمام حضرت در سوق دادن جامعه به سمت تقوا و فراگیری آن است، تقوای سیاسی، تقوای اقتصادی، تقوای مدیریتی و... که تقوای دینی جامع تمام آنهاست در تمام کلمات نهج‌البلاغه مشهود است، این رویه و شیوه امام منصوب از جانب خداوند است که نه تنها افراد بلکه جامعه متقین شکل بگیرد و در پرتو آن ارزش‌ها در جامعه حاکم شوند. به همین دلیل است که نهج‌البلاغه کتابی است جامع برای شناخت و تشخیص معیارهای حقیقی تقوا در افراد و جامعه. نهج البلاغه کتابی است که خواندن آن به معنای تأثیرپذیری و عملی کردن محتوای آن است و این به دلیل تأثیر کلمات امیرالمؤمنین است

تعالی جامعه در پرتو ولایت پذیری

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اظهار داشت: جامعه متعالی در همه دوران، جامعه‌ای بوده و هست که رشد در تمام شاخص‌های مادی و معنوی را سرلوحه کار خود قرار دهد،‌ تک بُعدی اندیشیدن و عمل کردن، انسان و جامعه را به مقصد نمی‌رساند، رهبری با معیارهای مادی، جامعه را تک بعدی می‌کند و معنویات و کمالات در چنین جامعه‌ای ذبح و قربانی می‌شوند. جامعه‌ی تکامل یافته، نیازمند رهبری جامع و امامی مقتدر است که برخوردار از جایگاه الهی و اجتماعی باشد، که الگوی آن برداشته شده از ولایت ائمه معصومین(ع) باشد.

این استاد افزود: ولی فقیه، در زمان غیبت امام معصوم جامعه را در صراط مستقیم و طریق هدایت، نگه می‌دارد و از معیارهای اصیل پیشرفت در جامعه حفاظت می‌کند، عوامل قوام جامعه و استحکام اندیشه‌ها را برای رسیدن به افق‌های روشن و وعده داده شده که سعادت بشر و سلامت جامعه است را تبیین و تقویت می‌نماید.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha