سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 913105
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
غدیر

حوزه/ به گفته استاد جامعةالزهرا(س) حضرت رسول(ص) در روز غدیر عمامه خود را برداشتند و به عنوان تاج افتخار بر روی سر حضرت علی(ع) قرار دادند لذا این روز خلاصه مکتب وحی و دین اسلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عید غدیر خم یادآور روزی است که رسول خدا در ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری قمری، در آخرین حجش مساله امامت و جانشینی امام علی(ع) را مطرح کرد و اینگونه حجت بر مردم را تمام کرد.
در تاریخ آمده است که در این آخرین حج بیش از یک صد و بیست هزار تن شرکت کردند که بعد از پایان حج، در مکانی میان مکه و مدینه به نام غدیر خم بر پیامبر موضوع جانشینی و امامت علی(ع) از سوی وحی الهی ابلاغ شد.
منبری از جهاز شتران در محل غدیر ساختند تا پیامبر اسلام بر فراز آن برود و فرمان الهی را به گوش مردم برساند؛ پیامبر (ص) بنا بر فرمان خداوند با اعلام ولی و جانشین بعد ازخودش اینگونه دین را بر مردم کامل و نعمت را بر آنها تمام کرد.

رسول خدا(ص) خطبه غدیر را ایراد کردند که در آن از حمد و ثنای خداوند تا رسالت و امامت امیرالمومنین(ع) و سلسله امامت و عصمت طهارت بیان شده بود و بعد از آن دست مولا علی(ع) پیشوای اول شیعیان را بالا گرفته و فرمودند: «پس هر کس که من مولای او هستم، علی مولای اوست» و این جمله را سه بار تکرار کردند.
تاریخ گواهی می دهد که پیامبر اکرم(ص) عمامه خود را که «سحاب» نام داشت، بر سر امیرالمومنین (ع) گذاشتند و انتهای عمامه را از پشت سر بر دوش آن حضرت قرار دادند و بعد از آن همه کسانی که در آن مراسم حضور داشتند بیعت عمومی با پیامبر(ص) و امام علی(ع) کردند و این واقعه بزرگ را سه روز جشن گرفتند و به یکدیگر تبریک و تهنیت گفتند.

استاد جامعه الزهرا(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه سال دهم هجرت پیامبر(ص) زمانی که از حج برمی گشتند مامور شدند تا پیام الهی را در مورد جانشینی خود به امت مطرح کنند، اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات قابل توجه این است که پیامبر علم به این داشتند که دشمنان اهل بیت زیاد هستند و ممکن است که این حکم الهی را قبول نکنند از این رو سه بار جبرییل به پیامبر نازل شدند و امر ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) را بیان کردند.

رقیه درویشی افزود: آنچه که می تواند همه نقشه منافقان را یکجا خنثی کند و اسلام را در آن برهه حساس حفظ کند تعیین جانشین پیغمبر و اعلام جانشینی است. حضرت زهرا(س) در این باره می فرمایند: پیامبر خدا در روز غدیر عقد ولایت را برای حضرت علی(ع) محکم کرد از این رو غدیرخم منافقان را فلج کرد و مانع نقشه ها و توطئه های شیطانی آنها شد.
استاد جامعه الزهرا(س)  با اشاره به گوشه ای از واقعه غدیر گفت: حضرت رسول(ص) در این روز عمامه خود را برداشتند و به عنوان تاج افتخار بر روی سر حضرت علی(ع) قرار دادند لذا خلاصه مکتب وحی و دین اسلام غدیر است.

وی افزود: غدیر عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی است و تنها یک واقعه تاریخی نیست بلکه غدیر ثمره نبوت و میوه امامت است و تعیین کننده خط مشی مسلمانان تا روز قیامت است از این رو غدیر ماجرای سرنوشت ساز که خطبه غدیر از زنده ترین سندها در این زمینه است.

نشانه‌ای به نام غدیر
درویشی با بیان اینکه غدیر یک نشانه و رمز و راز است گفت: این واقعه نشان می دهد که نبوت با از دنیا رفتن پیامبر خداوند تمام نمی شود بلکه خط نبوت بعد از پیامبر با مساله امامت و ولایت همچنان ادامه دارد. 

وی ابراز داشت: واقعه غدیر خم مظلوم واقع شده است بر اساس مستندات تاریخی پیامبر با آن ماموریتی که داشتند و در آیه ۶۷ سوره مائده نیز آمده است که ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده ابلاغ کن. در این آیه بلغ بسیار مهم است و همه باید در رساندن این پیام احساس مسئولیت کنند.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در جریان تاریخ با توجه به اینکه رسول خدا(ص) امام علی(ع) را به عنوان جانشنین معرفی کردند متاسفانه بسیاری این قضیه را بر روی زمین گذاشتند و بعد از رحلت پیامبر انحرافهایی به وجود آمد.

وی خاطر نشان کرد: ولتر که یک فیلسوف فرانسوی است تأسف خویش را چنین اظهار کرده است: «آخرین اراده محمد انجام نشد؛ او علی را به جای خود منصوب کرده بود... ». بعضی ها می گفتند که ای کاش پیامبر امامت امام علی(ع) را قبل از غدیر نیز مطرح می کرد در حالی که پیامبر این موضوع را بارها به خصوص در مراسم انذیر و بشیر بیان کرده بودند.
درویشی گفت: امام رضا(ع) عید غدیر را یک عید آسمانی می دانند و می فرمایند عید غدیر در آسمان ها مشهورتر از زمین است از این رو این موضوع بسیار جای تعجب و تاسف دارد که وقتی خبرنگاری از مردم در مورد غدیر سوال می کند بسیاری ها اظهار نادانی می کنند و یا داستان را برعکس عنوان می کنند.

وی با تاکید بر اینکه واقعه غدیر و فضایل حضرت علی(ع) باید به عنوان برند مطرح شود گفت: بزرگی بیان می کرد که همانگونه که یکسری چیزها برند است ما نیز باید واقعه غدیر و شخصیت امام اول شیعیان را به عنوان برند بیان کنیم که هرکسی که نام غدیر را شناخت با عظمت شخصیت امام علی(ع) آشنا و آگاه و وجودش از آن لبریز شود.

استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: امام صادق(ع) می فرماید: وقتی فرشتگان در روز غدیر فضیلت حضرت علی(ع) را بیشتر شناخت روزی ده بار با ایشان مصافحه کردند و بخشش های خداوند به کسی که او را شناخته قابل شمارش نیست. این حضرت در جای دیگری فرمودند: عید غدیر، روز عبادت و نماز و سپاس و ستایش خداست و روز سرور و شادی است به خاطر ولایت ما خاندان که خدابر شما منت گذارد و من دوست دارم که شما آن روز را روزه بگیرید.

وی خاطر نشان کرد: همچنین نقل شده است که مردی از شیعیان خدمت حضرت صادق(ع) آمد و شکایت از فقر و تنگدستی کرد و حضرت فرمود: تو از دوستان مایی و اظهار فقر و تنگدستی می کنی با اینکه تمام شیعیان ما بی نیاز و غنی هستند. آنگاه فرمود ترا تجارت پرفایده ایست که بی نیازت کرده عرض کرد آن تجارت چیست؟ فرمود اگر کسی از ثروتمندان بگوید روی زمین را برای تو پر از نقره می کنم و از تو می خواهم دوستی و ولایت اهل بیت پیغمبر را از قلب خود خارج کنی و نسبت بدشمنان آنها دوستی و محبت پیدا نمائی آیا حاضر می شوی این کار را بکنی؟ عرض کرد نه یابن رسول الله (ص) اگر چه دنیا را پر از طلا بنماید! فرمود پس تو فقیر نیستی: بینوا کسی است که آنچه تو داری نداشته باشد، حضرت مقداری مال به او بخشیدند و مرخص شد.

درویشی با اشاره به اعمال روز عید غدیر گفت: روایت شده است که در این روز به یکدیگر هدیه بدهید و جشن بگیرید تا این روز در اذهان مردم سال های سال ماندگار شود.
استاد جامعه الزهرا(س)  افزود: در اوصاف غدیر آمده است که این روز خشنودی خداوند است و بسیار انفاق کردن، خیرات کردن، ذکر صلوات، نماز خواندن، راندن شیطان، استجابت دعا توصیه شده است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha