سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
غدیر

حوزه / استاد حوزه علمیه همدان با تاکید بر اینکه در غدیر کارگزاران، خادمان مردم هستند، گفت: در جامعه غدیر مسئولی به مردمش فخر فروشی نمی کند و خود را به عنوان خادم در کنار مردم می بیند.

به گزارش خبرنگار خبرکزاری حوزه در همدان، واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی(ع)را جانشین خود معرفی کردند. حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی(ع)بیعت کردند.
این معرفی بنا به دستور خدا در آیه تبلیغ بود. این آیه به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است. پس از واقعه غدیر آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»
معصومان(ع) به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) درباره آن شعر سروده‌اند. از مهم‌ترین آثار درباره این واقعه، کتاب الغدیر از علامه امینی است. پیامبر(ص) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان، به‌ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.
حجت الاسلام اکبر رضایی دهقان از اساتید حوزه علمیه همدان، با تاکید بر لزوم شکرگزاری نعمت های الهی، اظهار داشت: یکی از نعمت های الهی وجود رهبر و امام برای راهنمایی بشر است که باید قدردان آن باشیم.
وی با بیان اینکه غدیر وظیفه راهنمایی بشر را برعهده دارد، گفت: برای آنکه با مهجوریت غدیر مقابله کنیم، باید در درجه اول مقام حضرت علی(ع) را خوب بشناسیم و سپس به ولایت و امامت معرفت پیدا کنیم.
این کارشناس مذهبی افزود: یکی از فعالیت های که در این روز باید انجام داد مطالعه خطبه غدیر و بیان آن برای دیگران است و باید به یاد داشته باشیم که غدیر منشور راهبردی نه برای شیعه و مسلمانان، بلکه برای همه آزادی خواهان عالم است.
وی با تاکید بر اینکه غدیر، پیوند بین نبوت و امامت است، عنوان کرد: همه ما موظف هستیم که هم علی(ع) را بشناسیم و هم غدیر را.
این استاد حوزه راه رسیدن به جامعه غدیری را عمل به دستورات اهل بیت دانست و گفت: نه در گفتار که در عمل باید پیرو اهل بیت باشیم و این بزرگان را به خوبی بشناسیم و نسبت به آنها معرفت پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه شرط حب اهل بیت، اطاعت از خداوند، عمل به قرآن و عمل به خطبه است، مطرح کرد: شیعه علی، از علی اطاعت می کند و علی وار عمل می کند و اگر غیر از این بود نباید خود را شیعه علی بداند.
حجت الاسلام رضایی، عمل به غدیر را زمینه ساز اجرای عدالت در جامعه برشمرد و گفت: اگر غدیر به درستی در جامعه تبیین می شد شاهد کم فروشی، دروغ، تهمت و افترا نبودیم.
وی با تاکید بر اینکه در غدیر کارگزاران، خادمان مردم هستند، عنوان کرد: در جامعه غدیر مسئولی به مردمش فخر فروشی نمی کند و خود را به عنوان خادم در کنار مردم می بیند.
این استاد حوزه ادامه داد: اگر غدیر را به درستی می شناختیم، هیچگاه شاهد اختلاس مسئولی نبودیم چرا که غدیر و اختلاس در کنار یکدیگر بی معنا است و اگر غدیر به درستی تبیین می شد، امروز هزاران جوجه برای افزایش قیمت مرغ امحا نمی شد.
وی با بیان اینکه گرفتن دست حضرت علی(ع) توسط پیامبر به معنای واجب بودن اطاعت از علی(ع) است، مطرح کرد: اگر از علی(ع) اطاعت نکردیم جامعه به قهقرا خواهد رفت و آن زمان است که نخواهیم توانست جواب علی(ع) و غدیر را بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha