جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعیده بیداد

حوزه / کارشناس و مشاور خانواده گفت: پرورش خلاقیت در کودکان مستلزم توجه به تمام ابعاد وجودی آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سعیده بیداد در نشست علمی که با موضوع تربیت خلاق به‌صورت مجازی و به همت موسسه مردم‌نهاد خاتم برگزار شد، با اشاره به اهمیت خلاقیت در کودکان، اظهار داشت: خلاقیت در کودکان باعث می‌شود آن‌ها بتوانند هنگام روبرو شدن با چالش‌ها از راه‌های متفاوتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: کودکی دارای خلاقیت است که می‌تواند ارزش ایجاد کند و در این میان مهم‌ترین عامل در پرورش خلاقیت کودکان، والدین هستند به‌طوری‌که نوع تربیت در شکل‌گیری تفکرات خلاقانه کودک نقش دارد.

بیداد افزود: تفکر خلاق مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات است که باعث ایجاد یک فکر و ایده جدید است.

وی تأکید کرد: خلاقیت موهبتی است که در تمام انسان‌ها بالقوه موجود دارد اما ظهور و گسترش آن مستلزم شرایط مناسب است.

این مشاور خانواده ابراز داشت: برای پرورش خلاقیت در کودکان باید به تمام ابعاد وجودی آن‌ها اعم از بعد عاطفی، اجتماعی، شناختی، آموزشی توجه شود.

وی بابیان این‌که پرورش خلاقیت با عوامل محیطی مثل خانواده و اجتماع رابطه تنگاتنگی دارد، تصریح کرد: فراهم کردن محیط غنی از فرهنگ، برقراری جو عاطفی مناسب بین افراد خانواده، عدم مقایسه بچه‌ها، حذف تنبیهات بدنی، تشویق بچه‌ها به داشتن اندیشه‌های بکر و تازه ازجمله عواملی که در پرورش خلاقیت دخالت دارند.

 بیداد ادامه داد: پرورش خلاقیت بدون توجه به پرورش شخصیت چندان مفید نیست از همین رو اعتمادبه‌نفس پایین، نبود پشتکار، تمایل به همرنگی و یکنواختی فکر از عواملی به شمار می‌روند که راه مسیر اندیشه خلاق را سد می‌کنند.

وی افزود: خلاقیت جز آن دسته از استعدادهایی است که نقش بزرگی برای رسیدن به موفقیت ایفا می‌کند، تصور بعضی افراد بر این است که خلاق بودن امری ذاتی است و اگر شخصی فاقد آن بود دیگر نمی‌تواند آن را به دست آورد اما روان شناسان بر این عقیده‌اند که خلاقیت نیز اکتسابی است و برای رسیدن به آن گام‌هایی است که باید آموزش داده شود.

بیداد بابیان این‌که توسعه تفکر خلاق در کودکان و بزرگسالان متفاوت است افزود: در کودکان امکان پرورش خلاقیت یعنی به‌حداعلا و ممکن رساندن خلاقیت میسر است که مبحثی مفصل است و نیاز به عوامل مختلف مانند محیط خلاق، آموزش و سایر عوامل عاطفی، شناختی، شخصیتی و… دارد، ولی در مورد بزرگسالان مسئله شکوفایی خلاقیت مطرح است که در صورت باور افراد ، اهتمام و همچنین بهره‌گیری از آموزش تکنیک‌ها، انسان ۹۰ ساله هم می‌تواند خلاق باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به راه‌های افزایش خلاقیت اشاره کرد و گفت: به کودکانتان اجازه دهید که تصمیمات ساده را او بگیرد: مثلاً اجازه دهید که او تصمیم بگیرد برای نهار چه غذایی تهیه کنید یا آخر هفته کجا به گردش یا مسافرت بروید. این باعث می‌شود که آن‌ها به‌طور مستقل تصمیم بگیرند و این درواقع یک تمرین استقلال است.

کارشناس و مشاوره خانواده افزود: اجازه ندهید که کودک به تلویزیون و اینترنت وابسته شود: چون کودکانی که مدام توسط تلویزیون سرگرم هستند و از فکر خود استفاده نمی‌کنند، از منطق و قدرت تحلیل بازمی‌مانند.

وی افزود: از کودک خود سؤال‌های باز بپرسید: مثلاً سؤال‌هایی که با “چی می‌شد اگر..” بپرسید (اگه مردم می تونستن پرواز کنن چی می‌شد؟ یا اگر دلفین ها می تونستن روی خشکی راه برن چی می‌شد؟)

یا مثلاً از کودک خود بخواهید چیزی را بهبود بدهد (بپرسید به نظرت چطور می تونیم اتاق پذیرایی رو سریع‌تر تمیز کنیم؟ یا چطور می تونیم به گل‌ها آب بدیم بدون اینکه با پارچ روی اون ها آب بریزیم)

بیداد تأکید کرد: ازآنجاکه کودکان پیش از ۵ سالگی توجه و تمرکز کمتری دارند، رشد خلاقیت در بیشتر کودکان از ۵ سالگی به بعد آغاز می‌شود اما هستند کودکان خلاقی که از ۲ سالگی کارهای خلاقانه انجام می‌دهند و البته هوش بالاتری نسبت به همسالان خوددارند. بنابراین والدین از ۵ سالگی به بعد با اتخاذ شیوه‌های متعدد می‌توانند امیدوار باشند که خلاقیت در کودکشان پرورش پیدا کند. برخلاف تصور بسیاری از والدین درباره این‌که برای افزایش خلاقیت کودک نیاز به سرمایه‌گذاری مالی وجود دارد، در این راستا فقط لازم است کودک درباره اشیای موجود در محیط پیرامون خود اطلاعات کافی داشته باشد و اجازه یابد آنچه کنجکاوی‌اش را تحریک کرده است، در اختیار داشته باشد. سپس والدین می‌توانند نحوه استفاده‌های متنوع از یک شیء را به او آموزش دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha