جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آتش زر

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین علی آتش زر گفت: غدیرخم موضوع قابل پرداخت در سینماست، به‌شرطی نگاهی که به آن می‌شود ناخودآگاه مخاطب را مدنظر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی آتش‌زر، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه پرداختن به موضوعاتی چون غدیر در سینما باید با معرفت کامل صورت گیرد، اظهار کرد: هنر به ویژه سینما بیشتر از هر چیز با ناخودآگاه آدمی در ارتباط است،  برای همین در این حوزه شعار کاربرد ندارد. در همین راستا فیلم‌هایی که به صورت مستقیم به موضوعات دینی توجه کرده‌اند آنچنان که توقع می‌رفته با استقبال مواجه نشده‌اند، اما فیلم‌هایی که در آن ناخودآگاه آدمی محور بوده، مورد اقبال واقع شده است.

وی افزود: موضوع غدیر نیز چنین است. به این معنا که نباید همانند یک برنامه ترکیبی یا سخنرانی به غدیر نگاه کرد، پس ضروریست در این حوزه با یک زبان هنری به موضوع پرداخت، ولی متاسفانه آنگونه که به نظر می‌رسد سیاست‌های سینمایی ما در سایه سفارتخانه‌های خارج برنامه‌ریزی می‌شود! گواه این ادعا هم تولیدات اجتماعی و انتقادی در سینماست که به نظرم ضرورت واقعی سینما را شکل نمی دهد، درصورتیکه امروز ما درگیر یک جنگ اقتصادی به تمام معنا هستیم، پس سینما به جای القای حس ناامیدی باید به مردم ایده و انگیزه تزریق کند، خواسته‌ای که متاسفانه آن را در سینما نمی‌بینیم.

این کارشناس تصریح کرد: وقتی سیاست‌گذاری منسجمی در حوزه تولید وجود ندارد، نتیجه آن خواهد شد که معدود آثاری که در آنها سعی شده به موضوعاتی چون غدیر توجه شود، نگاهی سطحی به موضوعات داشته باشند. این اتفاق در دیگر موضوعات هم رخ می‌دهد، برای مثال در بحث انتظار کار چندانی نکرده‌ایم و آثار تولیدی نیز عمدتاً شعارزده هستند.

آتش‌زر ادامه داد: به نظرم برای ساختن فیلمی با محوریت امام زمان (عج) حتما نباید زندگی نواب اربعه را مد نظر قرار داد، بلکه با لطایفل‌حیل  باید دغدغه‌های انسانی امروزی در حوزه انتظار را تصویرسازی کرد. برای نمونه یکی از راهکاری موجود بحث منجی است که از اهرم‌های خوب برای پرداختن به موضوع امام زمان (عج) است.

این کارشناس رسانه در پایان گفت: موضوع غدیر وسعتی دارد که انتظار می‌رود از هر گوشه آن دهها اثر نمایشی تولید کرد، بدون اینکه دستخوش تکرار شویم. بگذارید از شاهنامه مثالی بزنم که شاید به نظر برخی‌ها ربطی به موضوع ولایت نداشته باشد، اما باور من این است در این کتاب، بارهای توجهات ولایی را شاهد هستیم، ولی فراموشی خود خواسته که بر حوزه فرهنگ و هنر حاکم شده، سبب شده موضوعات نظیر غدیر در هنر این سرزمین مغفول باقی بمانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha