چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ظهیری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نشانه‌های اعتقادی، اجتماعی و فردی شیعیان گفت: اعتقاد به توحید مهم‌ترین نشانه اعتقادی و ظلم ستیزی مهم‌ترین نشانه اجتماعی شیعیان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام ظهیری شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، اظهار کرد: یکی از واژه های مقدسی که عجین با غدیر است واژه مقدس شیعه است.

وی با بیان اینکه امام صادق علیه‌السلام فرمودند افتخارم به ولایت امیرالمؤمنین(ع) از اینکه فرزند ایشان هستم بیشتر است، افزود: شیعه به قدری مقدس است که پیامبر(ص) بعد از نزول آیه ۷ سوره بینه با قسم جلاله به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند به خدا قسم تو و شیعیانت «خیرالبریه» هستید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اصل معنای شیعه به معنای پیرو است، افزود: در قرآن هم چند بار از واژه شیعه استفاده شده است که یکی در سوره قصص زمانی که موسی بن عمران(ع) وارد آن شهر شدند و مشاهده کردند که دو نفر با هم نزاع می‌کنند و خداوند فرمود یک نفر از شیعیان تو و دیگری از دشمنان تو است؛ در سوره مبارکه صافات هم کلمه شیعه در مورد حضرت ابراهیم ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه اکثریت مردم ایران شیعه هستند و ۵۰۰ میلیون شیعه در سراسر جهان داریم، گفت: بخش مهمی از این تعداد، گروه دوازده امامی هستند که به لطف اهل بیت(ع) و تلاش بسیاری از فقیهان، شیعیان کشور ما و کشورهای همسایه را شامل می‌شود.

ظهیری با اشاره به کیفیت گسترش شیعه در ایران، ابراز کرد: حدود هفتصد و پنجاه سال قبل سلطان محمد اولجایتو که مرکز حکومتش در شهر سلطانیه در حوالی ابهر بود برای یک مسأله فقهی ارتباطی با علامه حلی گرفت و علامه حلی او را تحت تأثیر فقه شیعه قرار داده بودند و باعث شدند که در تمامی مساجد ایران فقه شیعه ترویج شود و سکه به نام امیرالمؤمنین(ع) زده شود.

وی با بیان اینکه نام امیرالمؤمنین(ع) با سختی‌های فراوان امروز به ما رسیده و جان‌های زیادی در این مسیر فدا شده است، خاطرنشان کرد: در این عالم هر فردی که از دیگری پیروی می‌کند نشانه‌ای دارد و ما که شیعیان امیرالمؤمنین(ع) هستیم باید نشانه های شیعه بودن را هم داشته باشیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: از نظر اعتقادی اولین نشانه شیعه توحید است و توسل به اهل بیت(ع) هم برای رسیدن به توحید مورد تأکید قرار گرفته است؛ نشانه دیگر قبول داشتن تمام پیامبران الهی و نشانه سوم قبول داشتن کتب دیگر پیامبران الهی است بنابراین شیعه حق ندارد به دیگر پیامبران الهی و کتب آنها توهین کند.

وی با اشاره به نشانه‌های اجتماعی شیعه، عدم ظلم پذیری را درس کربلا برای شیعیان دانست و ابراز کرد: امروز هم تنها کشوری که برابر ظالمان و مستکبران ایستاده و مقاومت می کند، کشور شیعه ایران است؛ دومین نشانه اجتماعی شیعیان دفاع از مظلوم و نشانه سوم هم یاری رساندن به گرفتار است.

ظهیری با اشاره به نشانه‌های شخصیتی شیعیان گفت: انجام واجبات و ترک محرمات الهی و ورع داشتن در رفتار سه ویژگی هر انسان شیعه است و امام صادق علیه‌السلام فرمودند به صورتی رفتار کنید که رفتار شما مردم را به یاد خوبی‎های ما بیاندازد و باعث شرمساری ما نباشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha