پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام کاظم علیه‌السلام گفت: انسان باید زمان زندگی خود را به چهار موضوع عبادت، کار کردن و تامین معاش، معاشرت با دوستان و اقوام و همچنین استراحت و تفریحات سالم اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد،‌طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به ولادت امام کاظم علیه‌السلام در بیستم ذی‌الحجه، اظهار کرد: نقل دیگری هم در ولادت امام کاظم علیه‌السلام در هفتم ماه صفر وجود دارد که ضعیف است.

وی ادامه داد: ابی بصیر که از ارکان اصحاب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام است در روایتی نقل می کند که در سال ۱۲۸ هجری قمری بعد از این که همراه با امام صادق علیه‌السلام حج بجا آوردیم در مسیر برگشت در مکانی میان مکه و مدینه به نام ابواء امام کاظم علیه‌السلام متولد شدند و در روایت دیگری هم امام عسکری علیه السلام تصریح کرده‌اند که ولادت امام کاظم علیه السلام در ماه ذی الحجه بوده است.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه عمر سرمایه‌ای گران‌مایه است و اگر از دست برود قابل برگشت نیست، افزود: بخل با این که صفتی ناپسند است اما در روایات آمده که انسان باید نسبت به عمر خود بخل داشته باشد و عمر خود را در هر راهی صرف نکند.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم‌ علیه‌السلام مبنی بر تقسیم عمر انسان به چهار بخش، اظهار کرد: انسان باید یک بخش از عمر خود را به عبادت خدا اختصاص دهد و بهترین عبادات انجام واجبات و ترک محرمات الهی است و انجام مستحبات نباید انسان را از انجام تکالیف واجب باز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان اینکه امام کاظم علیه‌السلام فرمودند یک بخش از عمر خود را باید صرف تأمین معاش و هزینه‌های زندگی کنید، افزود: امام صادق علیه‌السلام فرمودند شیعیان ما سائل به کف نمی‌شوند و در جای دیگر فرمودند خدا جوان بیکار را دوست ندارد.

وی به اختصاص یک بخش از عمر به معاشرت با ارحام و دوستان تأکید کرد و گفت: دوستان تأثیر زیادی بر سبک زندگی انسان دارند بنابراین انسان باید دوستان مؤمن برای خود برگزیند و از معاشرت با افراد نااهل که انسان را از یاد خدا دور می‌کنند پرهیز کند.

سخنران حرم بانوی کرامت ادامه داد: بنا بر روایت امام کاظم علیه‌السلام انسان باید یک بخش از عمر خود را هم به استراحت و تفریحات سالم بگذراند زیرا تفریح و استراحت نیاز انسان است و نباید هیچ کدام از این چهار بخش را نادیده گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha