جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 913533
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
قرآن

حوزه / نشست خبری معرفی قرآن واضح (قرآن با فونت واضح) با حضور وحید عزیزی‌نژاد بنیانگذار طرح مصحف، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وحید عزیزی‌نژاد بنیانگذار طرح مصحف به قلم واضح درباره این قرآن توضیح داد: چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هر کدام از دوستان که متوجه شدند همراه ما شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست و فکر می‌کنیم نیازی از مردم رفع کنیم. کار من تولید سرویس‌های اینترنتی است و با روش‌ها و راهکار جدید و نوآورانه سروکار دارم.

وی درباره شکل‌گیری این طرح بیان کرد: در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند اما نیازهای آنها در قالب‌های سنتی است، به همین دلیل درصدد برآمدیم تا با روشی مدرن‌تر این نیاز را به‌روز کنیم. در پروژه واضح ما از تمام ظرفیت‌های مجازی و مدرن و گوشی‌های هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامه‌ها سازگار باشد.

محسن سلیمانی مدیر هنری طرح قرآن واضح گفت: طراحی قلم یا فونت یا تایپ فیس چند سالی است که با حضور طراحان خوب و جوان در ایران شکل گرفته و نیاز موجود برای جامعه از طریق اینها برطرف شده است. خیلی از این فونت‌ها را دیده‌اید و می‌شناسید و هر روز با آن سروکار دارید. به جرات می‌توانم بگویم رضا بختیاری‌فرد و امید امامیان از پیشروهای طراحی فونت هستند.

رضا بختیاری‌فرد طراح قلم و فونت واضح درباره تایپ فیس گفت: واقعیت این است طراحان تایپ خیلی دیده نمی‌شوند اما حضورشان در جامعه جدی است و یکی از مهمترین بخش‌های نوشتاری سطح شهر و ... به حساب می‌آیند.

وی بیان کرد: طراحی فونت در ایران حرفه نوپایی است و تنها انجام دادن آن سخت است چه برسد به اینکه در این حوزه کار تیمی انجام دهیم. ما این خطر را کردیم تا به کیفیت بالایی برسیم.

امید امامیان دیگر طراح فونت واضح نیز گفت: من و رضا بختیاری‌فرد بعد از اتمام دانشگاه و بعد از سربازی، به این فکر افتادیم که آیا می‌شود کار طراحی فونت را به صورت گروهی انجام دهیم. در سال ۹۶ آقای عزیزنژاد پیشنهاد طراحی تایپ فیس قرآنی متناسب با صفحات وب و موبایل را به ما داد و ما هم قبول کردیم. قبل از شروع کار، به موزه قرآن کریم و آستان قدس رضوی رفتیم و به بررسی فونت‌ها پرداختیم و پس از آن فونت واضح را طراحی کردیم.

وی بیان کرد: خرداد ۹۶ بعد از هشت ماه، ورژن اولیه قلم واضح را رونمایی کردیم و مدتی آن را آزمایش کردیم و نتایج دیگری را بررسی کردیم تا به اینجا رسیدیم.

سلیمانی درباره کلیت طراحی این مصحف، با اشاره به اولین قرآن‌های گردآوری شده، گفت: هنرمندان مسلمان در خوشنویسی و معماری پیشرو بودند و این دو هنر همیشه با هم همزمان بودند و بر هم تاثیر داشته‌اند. اما قرآن‌سازی و کتاب‌سازی در کنار اینها جایگاهی عظیم داشته است و آنچه که برای ما اهمیت دارد همین ماندگاری این هنر است.

وی بیان کرد: در این کتاب سعی کردیم از این اصالت استفاده کنیم و از تکنولوژی نیز بهره گرفتیم تا طراحی جدیدی را به نمایش بگذاریم و ریشه‌ها در گذشته در حال زندگی کنیم و نگاهی به آینده هم داشته باشیم و این همان تعریف هنرهای سنتی است.

این هنرمند طراح گرافیک توضیح داد: در این قرآن سعی کردیم از شیوه‌های مدرنی استفاده کنیم که ریشه‌هایش در گذشته و سنت باشد و صفحه‌آرایی‌های آن شبیه به اشکال گذشته است. بنابراین سعی کردیم طراحی با نگاه مینی‌مال طراحی را انجام دهیم تا مخاطب به ویژه جوانان جذب شوند. این مصحف جلدسازی خاص و تفکیک شده با عطف ویژه دارد. از حروف کوفی برای تزیین قرآن استفاده کردیم. فونت فلک نیز در کنار فونت واضح برای تزیین مصحف استفاده شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در طراحی گرافیک سفارش‌دهنده بسیار مهم است و خوش ذوق بودن آقای عزیزی‌نژاد بسیار در این زمینه به ما کمک کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha