شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کرونا وائرس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کسری بودجه دولت ترامپ رکورد را شکست

کسری بودجه دولت ترامپ رکورد جدیدی ثبت کرد. کسری بودجه دولت دونالد ترامپ در ۱۰ ماهه نخست سال مالی ۲۰۲۰ به ۲.۸ تریلیون دلار افزایش یافت که یک رکورد محسوب می‌شود. اداره بودجه کنگره با اعلام این آمار افزود این رقم ۳ برابر مدت مشابه در سال مالی ۲۰۱۹ میلادی است. کسری بودجه دولت آمریکا در حالی است که شیوع کرونا به بسیاری از کسب وکارها لطمه زده و دولت فدرال طرح‌های مالی متعددی را برای جلوگیری از تضعیف فزاینده اقتصاد اجرا کرده است. در همین حال، مذاکرات مقام‌های آمریکایی بر سر بسته جدید محرک مالی به بن بست رسیده و همزمانی آن با افزایش شیوع کرونا، تهدید بیشتری برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است. با وجود مشکلات اقتصادی، ترامپ می‌کوشد اقتصاد را محور تلاش‌هایش در دور بعدی انتخابات قرار دهد. این وعده با توجه به وضع قوی اقتصادی پیش از شیوع ویروس و نیز افزایش اشتغال در ماه‌های مه و ژوئن (اردیبهشت- خرداد) داده شده بود. با وجودی که در بیشتر نظرسنجی‌ها جو بایدن از ترامپ جلوتر است اما دولت آمریکا تلاش می‌کند که نشان دهد ترامپ در مدیریت اقتصادی قابل اعتمادتر از بایدن است.

بورس با سقوط بی‌سابقه به کانال قبل برگشت

شاخص کل بورس در ادامه معاملات امروز بازار بورس به کانال یک میلیون واحدی سقوط کرد و بر روی رقم یک میلیون و ۹۹۹ هزار متوقف شد. با این حساب افت ۶۵ هزار واحدی را در معاملات امروز ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز ۱۰ هزار واحد افت کرد و به رقم ۵۱۴ هزار واحد رسید. یکی از دلایل مهم افت شاخص در معاملات امروز انتشار خبر لغو واگذاری صندوق دارا دوم طی روز گذشته بود که علاوه بر معاملات دیروز، معاملات امروز بازار بورس را هم تحت تأثیر قرار داد. البته وزیر اقتصاد دقایقی قبل در گفتگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت نفت، مقدمات تأسیس صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) پالایشی در حال انجام است و قرار شده در اولین چهارشنبه شهریور ماه (۵ شهریور) همزمان با هفته دولت، صندوق دارا دوم در بورس عرضه شود. این اظهارنظر زمانی انجام شد که خبر لغو عرضه دارا دوم، تأثیر منفی اصلی خود را بر معاملات امروز بازار به ثبت رسانده بود.

کرونا از جنگ جهانی پیشی گرفت

مؤسسه جهانی مک‌کینزی اعلام کرد: اختلال به وجود آمده در چرخه تولید جهان به علت پاندمی کرونا ۲ برابر یک جنگ جهانی نظامی فرضی به اقتصاد جهان خسارت می‌زند. در گزارشی با عنوان «ریسک، مقاومت و توازن مجدد در چرخه‌های ارزش جهانی»، این شرکت تحلیلی و مشاور آمریکایی ریسک‌های مختلف تعطیلی ۱۰۰ روزه تولید را ارزیابی کرد. شوک اقتصادی در نظر گرفته شده در این گزارش تحت تأثیر طیف گسترده‌ای از رویدادهای احتمالی بررسی شد؛ از حملات سایبری و اختلافات تجاری گرفته تا درگیری نظامی و پاندمی هر عامل چند بار با شدت، زمان و ماهیت تأثیرگذاری مختلف در نظر گرفته شد. در نهایت مشخص شد که خسارت ناشی از یک جنگ جهانی نظامی فرضی حدود ۱۵ تریلیون دلار خواهد بود، در حالی که پاندمی کرونا دو برابر چنین جنگی خسارت خواهد داشت و حفره‌ای ۳۰ تریلیون دلاری در اقتصاد جهانی به جا خواهد گذاشت. طبق تحلیل مک‌کینزی اختلال به وجود آمده در زنجیره‌های تولید می‌تواند ۴۰ درصد از سود شرکت‌ها را از بین ببرد.

آژیرقرمز برق به صدا درآمد

مصرف برق کشور شب گذشته از مرز ۵۷ هزار مگاوات عبور کرد و به ۵۷ هزار و ۲۱۹ مگاوات رسید و به این ترتیب آژیرقرمز مصرف به صدا درآمد. مصرف برق شب گذشته براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران که مورد بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا قرار گرفت  درساعت ۲۰ و ۵۸ دقیقه  نسبت به شب قبل‌تر از رشد یک هزار و ۹۴ مگاواتی برخوردار شد این درحالی است که در مقایسه با زمان مشابه پارسال نیز با رشد پنج هزار و ۲۷۷ مگاواتی روبرو شده است. میزان مصرف برق روز گذشته درساعت ۱۲ و۵۱ دقیقه  نیز با رشد همراه شد و به عدد ۵۶ هزار و ۶۷۶ مگاوات رسید که نسبت به روزقبل‌تر از رشد یک هزار و ۹۲ مگاواتی برخوردار شده است . مصرف برق روز گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال نیز رشد سه هزار و ۷۲۵ مگاواتی را نشان می‌دهد. میزان مصرف برق در بخش صنایع در ساعت ۲۰ و ۵۸ دقیقه شب گذشته به رقم چهار هزار و ۷۰۵ مگاوات رسید و این درحالی است که شب قبل‌تر میزان مصرف در این ساعت چهار هزار و ۶۸۷ مگاوات بود مصرف روزانه بخش صنایع در ساعت ۱۲ و ۵۱ دقیقه نیز رقم چهار هزار و ۲۸۵ مگاوات و در ساعت مشابه روز قبل‌تر چهار هزار و ۷۹ مگاوات بود میزان تولید برق از منابع تجدیدپذیر که در ساعت ۱۲ و ۵۱ دقیقه ۴۸۰ مگاوات بود در ساعت ۲۱ و ۵۸ دقیقه به رقم هفت هزار و ۳۷۷ مگاوات افزایش یافت.

ذخایر ارز خارجی روسیه رکورد ۱۲ ساله زد

ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه پس از افزایش ۹ میلیارد دلاری در یک هفته، می‌تواند در ماه آگوست از رکورد ۵۹۸ میلیارد دلار فراتر رود. طبق پیش‌بینی اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی ریا نووستی، ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه پس از افزایش ۹ میلیارد دلاری در یک هفته، می‌تواند در ماه آگوست از رکورد ۵۹۸ میلیارد دلار فراتر رود. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، در پایان ماه قبل ذخایر ارزی روسیه به بالاترین سطح در ۱۲ سال اخیر رسید و از ۵۹۱.۸ میلیارد دلار فراتر رفت. داده‌هایی که این هفته منتشر شد نشان داد که تنها ظرف ۱ هفته این ذخایر ۹.۱ میلیارد دلار یا حدود ۱.۶ درصد جهش کرده است. مهم‌ترین علت افزایش ارزش ذخایر روسیه رشد قیمت جهانی طلا و محاسبه مجدد ارزش ذخایر بر اساس قیمت‌های جدید بوده است. بالاترین رکورد ذخایر ارزی روسیه در تاریخ این کشور در آگوست ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و ارزش آن به ۵۹۸.۱ میلیارد دلار رسید. هرچند با وجود بحران اقتصادی جهان میزان آن ذخایر ظرف ۳ ماه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند تا پایان ماه آگوست میزان ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه می‌تواند از ۶۰۰ میلیارد دلار هم فراتر برود. سرگی گریشونین از آژانس رتبه‌دهی ملی روسیه می‌گوید: میزان این ذخایر می‌تواند به علت افت ارزش دلار هم بالا برود. او پیش‌بینی کرد میزان ذخایر ارزی روسیه به ۴۴۸-۴۵۰ میلیارد دلار و میزان ذخایر طلا به ۱۵۲ میلیارد دلار برسد.

نخستین محموله نفتی آمریکا به عربستان پست شد

ایالات متحده آمریکا پس از بیش از یک دهه نخستین محموله نفت خام خود را به عربستان ارسال کرد. ایالات متحده آمریکا محموله‌ای از نفت خام را در ماه ژوئن به عربستان ارسال کرد. داده‌های دفتر سرشماری ایالات متحده آمریکا نشان داد که به نظر می‌رسد این نخستین محموله‌ای است که از زمان پایان ممنوعیت صادرات نفت خام ایالات متحده که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، ارسال می‌شود. داده‌های این اداره نشان داد که ایالات متحده در ماه ژوئن حدود ۵۵۰ هزار بشکه یا ۱۸ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز نفت خام به عربستان ارسال کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا تاکنون هیچ نمونه‌ای از ارسال محموله نفت خام این کشور به عربستان ثبت نکرده است. داده‌های اداره سرشماری ایالات متحده آمریکا نشان داد این کشور در سال ۲۰۰۲ یک محموله بسیار کوچک هزار بشکه‌ای را در مدت چهار دهه ممنوعیت صادرات آمریکا به عربستان صادر کرده است. مقدار محموله ژوئن کمتر از آن رقمی است که حتی در کوچک‌ترین کلاس نفتکش‌های نفت خام، معروف به کشتی‌های افرامکس حمل می‌شود. معامله‌گران اعلام کردند که احتمال دارد این محموله بخشی از محموله دیگری بوده که به کشور دیگری منتقل شده است. در داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌های مؤسسه رفینیتیو ایکون هیچ گزارشی از حمل‌ونقل نفت خام به عربستان سعودی در دست نیست. عربستان یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان نفت خام ایالات متحده آمریکاست. این کشور در ماه مه و در پی جنگ کوتاه‌مدت قیمتی نفت بین ریاض و مسکو که با وخیم‌تر شدن ویروس همه‌گیر کرونا رخ داد، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز، بیشترین مقدار در سه سال، نفت خام به آمریکا ارسال کرد. این اقدام عربستان سبب ایجاد مازاد عرضه فراوانی در جهان شد و در پی آن توافق کاهش تولید تاریخی نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» برای کاهش ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز امضا شد. صادرات نفت خام ایالات متحده آمریکا از زمانی که واشنگتن در سال ۲۰۱۵ ممنوعیت صادرات نفت را لغو کرد افزایش یافت و میانگین آن در ماه ژوئن ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز بود.

خودرو با موتورهای پرمصرف خداحافظی کرد

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان حاصل سرمایه‌گذاری مشترک گروه بهمن و شرکت دانش‌بنیان توسعه فناوری پارس رایزن است که با استفاده از توانمندی‌های داخل و همکاری و مشارکت قطعه‌سازان بزرگ کشور، به دنبال اجرای طرح کلان ملی طراحی و تولید خانواده موتورهای کم‌مصرف در بازه قدرتی ۷۵ تا ۱۴۳ اسب بخار و مصرف سوخت ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی یورو ۶ است. مرحله اول این طرح کلان ملی در نیمه دوم سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. نخستین بار فناوری Downsizing & Down speeding برای کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت در موتور خودرو در سال ۲۰۱۲ در خودروهای شرکت فورد به‌کار گرفته شد و طی سال‌های بعد سایر خودروسازان مطرح دنیا از جمله بی‌ام‌دبلیو، فولکس واگن، رنو و پژو نیز از این فناوری‌های جدید در موتورهای نسل جدید خود استفاده کردند. به‌عنوان‌مثال، شرکت فولکس‌واگن موتورهای با حجم ۱۸۰۰-۱۶۰۰ سی‌سی خود را با موتور هزار سی‌سی جدید که توان و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری داشت یا شرکت پژو موتورهای چهار سیلندر ۱۸۰۰ سی‌سی و ۱۶۰۰ سی‌سی خود را با موتور سه سیلندر ۱۲۰۰ سی‌سی پرقدرت جدید که مصرف سوخت و آلایندگی به‌مراتب کمتری دارد جایگزین کرد. بخشی از فناوری موتورهای تولیدی در صنعت خودروی کشور به دو تا سه دهه قبل برمی‌گردد. موتورهای فعلی در داخل کشور معمولا پیشرانه‌های ۶/ ۱ یا ۸/ ۱ لیتری هستند که حجم موتور تولیدی تیوان پایین‌تر و باقدرت بسیار بالاتری است. مجتبی میرسهیل، مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تشریح بیشتر این طرح پرداخت. وی در پاسخ به این سوال که ایده اولیه این طرح بزرگ از کجا آغاز شد گفت: ایده استفاده از موتورهای کم‌مصرف روی خودروهای ساخت داخل در سال اول فعالیت دولت روحانی شکل گرفت. در فصل پاییز و زمستان که به دلیل پدیده وارونگی و آلودگی هوا پایتخت و کلان‌شهرها تعطیل می‌شدند، مقرر شد به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلایندگی ناشی از خودروها، نسبت به ارتقا و جهش فناوری قوای محرکه خودرو و رفع فاصله دو، سه دهه‌ای فناوری خودروهای تولیدی با خودروهای روز دنیا نسبت به واردات موتورهای کم‌مصرف یورو ۶ اقدام شود. در آن برهه معاون اول رئیس‌جمهور و معاون وی که تجربیات فراوانی در حوزه صنعت و خودرو داشتند تصمیم گرفتند به‌جای واردات، دولت از بخش‌خصوصی دانش‌بنیان حمایت کند تا با انتقال فناوری این نوع موتورهای کم‌مصرف به داخل کشور، ساخت موتور در داخل کشور انجام شود و علاوه بر رفع یکی از مشکلات اساسی کشور در حوزه مصرف سوخت و آلاینده‌ها، بتوان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم چندین هزار شغل ایجاد کرد. با توجه به اهمیت طرح در سطح دولت، ارگان‌های مختلف برای کمک به اجرای طرح و رفع موانع و مشکلات اجرای آن ماموریت یافتند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مامور حمایت از شرکت دانش‌بنیان برای انتقال فناوری و ایجاد زیرساخت‌های مربوطه شد. وزارت صمت وظیفه سیاست‌گذاری و فراهم کردن شرایط انعقاد قرارداد با خودروسازان داخلی را بر عهده گرفت و وزارت نفت نیز مکلف شد از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت ناشی از اجرای این طرح، یارانه کاهش مصرف سوخت را در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و مصوبه شورای اقتصاد پرداخت کند. از ابتدای سال ۹۵ هم مقام معظم رهبری به این موضوع بااهمیت ورود کردند و طی این چند سال بارها بر اهمیت اجرای این طرح و تحقق خودرو با مصرف ۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر تاکید داشتند. تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص موجب شد معاون اول رئیس‌جمهور نیز با توان مضاعف مسائل و مشکلات این طرح را در ارگان‌های دولتی ذی‌ربط دنبال کند و در راستای رفع موانع اجرایی آن برآید. میرسهیل در پاسخ به سوالی درباره نحوه انتقال فناوری گفت: برای آنکه طرح ما موفق و قوی باشد فناوری روز دنیا از سوی ۱۵ شرکت خودروساز معتبر مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص خانواده موتوری را که بتواند کل صنعت خودروی ایران را در حوزه سواری پوشش دهد، طراحی و ساخته شود و در داخل کشور به تولید برسد. وی گفت: با توجه به فناوری بالای این نوع موتورها، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های طراحی موتور دنیا به‌عنوان مشاور طراحی و انتقال فناوری به بخش‌خصوصی دانش‌بنیان در داخل کشور متصل شد. قرارداد انتقال فناوری و طراحی این خانواده موتور در مردادماه ۹۴ در حاشیه کنفرانس ایران و اروپا در وین اتریش در حضور دو تن از اعضای دولت به امضای شرکت مشاور آلمانی- اتریشی و شرکت دانش‌بنیان داخلی رسید و به این ترتیب فرآیند طراحی و انتقال فناوری این نوع موتورها به داخل کشور آغاز شد. مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان درباره چالش‌های طرح گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای این طرح، افزایش قیمت تمام‌شده موتور به دلیل جهش فناوری در مقایسه با موتورهای با فناوری قدیمی تولید داخل بود. هرچند برای مصرف‌کننده نهایی خودرو مصرف سوخت به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یافت و میزان آلایندگی هم کمتر می‌شد، اما دولت به دنبال راهکاری برای عدم تحمیل افزایش قیمت ناشی از ارتقای فناوری موتور به مصرف‌کننده نهایی خودرو بود. در این راستا ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به کمک اجرای این طرح آمد به‌گونه‌ای که دولت با نصب موتورهای کم‌مصرف روی خودروهای داخلی مابه‌التفاوت کاهش مصرف سوخت خودرو را نسبت به موتورهای با فناوری قدیمی (تا سقف ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت یارانه کاهش مصرف سوخت به مدت ۵ سال به شرکت سازنده موتور کم‌مصرف پرداخت می‌کند. مبلغ یارانه مذکور به‌شرط تحقق کاهش۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و طی ۵ سال (۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش خودرو جمعا به میزان ۲هزار لیتر صرفه‌جویی مصرف سوخت) برابر ۶۵۶ دلار به ازای هر موتوری است که روی خودرو نصب می‌شود. طی مصوبه شورای اقتصاد که برای این طرح اخذ شده است، در قبال به‌کارگیری ۵۰۰ هزار دستگاه موتور کم‌مصرف در خودروهای داخل و اندازه‌گیری و تحقق کاهش مصرف سوخت جمعا ۳۲۸ میلیون دلار یارانه کاهش مصرف سوخت پرداخت خواهد شد تا به‌کارگیری این فناوری جدید سبب افزایش قیمت در خودرو نشود.

کلاهبرداری کرونایی آمریکایی ها ۱۰۰ میلیون دلار رسید

 ضرر آمریکا از کلاهبرداری‌ها و دزدی هویت‌های مرتبط با ویروس کرونا از زمان آغاز پاندمی در ماه مارس تا کنون به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. طبق اعلام یک گروه حمایت از مصرف‌کنندگان، ضرر آمریکا از کلاهبرداری‌ها و دزدی هویت‌های مرتبط با ویروس کرونا از زمان آغاز پاندمی در ماه مارس تا کنون به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده و در روزهای اخیر در اکثر ایالت‌های این کشور شکایت‌های مربوط به کلاهبرداری مرتبط با کرونا ۲ برابر شده است. گزارش این گروه بر اساس داده‌های دولتی نشان‌دهنده حوزه وسیع فعالیت‌های کلاهبرداری مرتبط با کرونا است که از پیامک‌های مربوط به چک‌های تقلبی کمک‌های دولتی کرونایی گرفته تا آفرهای فروش تقلبی و داروهای جعلی ویروس کرونا را شامل می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، کالیفرنیا، فلوریدا، نیویورک، تگزاس و پنسیلوانیا، که در بین ۵۰ ایالت آمریکا از همه پرجمعیت‌تر هستند، ۵ هدف اصلی کلاهبرداران کرونایی در آمریکا بوده‌اند. طبق داده‌های کمیسیون تجارت فدرال، از اواسط ماه مارس که سازمان بهداشت جهانی کرونا را پاندمی اعلام کرد تا انتهای جولای، روی هم رفته بیش از ۱۵۰,۰۰۰ مورد کلاهبرداری مرتبط با ویروس کرونا انجام شده است. طبق این گزارش این کلاهبرداری‌ها در کل ۹۷.۵ میلیون دلار به قربانیان خود ضرر زده‌اند.

بورسی‌ها از وام مسکن عقب نشینی کرد

بازار مسکن از دو ناحیه تقاضای خرید از سوی سهامداران و خرید و فروش اوراق، تحت تاثیر قرار گرفته است؛ با این حال اعمال محدودیت برای معاملات اوراق وام مسکن به کاهش قیمت «تسه» منجر شدبازار مسکن طی هفت ماه گذشته تحت تاثیر رشد شاخص بورس و انتقال نقدینگی از این بخش به بخش مسکن با رشد معاملات و به تبع آن قیمت مواجه شده، به طوری که در تیرماه ۱۳۹۹ میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید. معاملات نیز ۱۴ هزار و ۴۷ فقره شد که از رشد ۳۰ درصد و ۱۹۳ درصد به ترتیب نسبت به خرداد امسال و تیر ماه پارسال حکایت داشت. از طرف دیگر برخی سهامداران غیرحرفه‌ای با خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن شرایط افزایش قیمت این نوع وام را فراهم کردند؛ تا جایی که در روزهای گذشته متوسط قیمت تسه ۸۳ هزار تومان و برخی نمادهای اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۹۰ هزار تومان وارد شد. اما با ایجاد محدودیت در سقف خرید اوراق، در نظر گرفتن مدت زمان انقضا و همچنین تعیین چهار ماهه حداقل مدت زمان انتظار، نرخ اوراق تسهیلات مسکن روند معکوس گرفته و هم اکنون میانگین قیمت آن ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان است. عمده ترین دلیلی که از آن به عنوان عامل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر یاد می‌شد انجام معاملات اوراق و عرضه اوراق از سوی افرادی بود که فقط در قیمت‌های بالا حاضر به عرضه اوراق بازار شده بودند و در مقابل افرادی هم در سمت تقاضا حاضر به خرید اوراق با قیمت بالاتر شدند. شاید با این انگیزه که همزمان با سایر بازارها و سایر سهم ها قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم در آینده افزایش یابد و بتوانند از این طریق سود قابل توجهی کسب کنند. قیمت وام مسکن در حالی رشد پیدا کرد که بنا به گفته محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تغییر محسوسی نه از جانب بانک و نه از جانب تقاضای تسهیلاتی از سوی متقاضیان صورت نگرفته است. او همچنین اعلام کرد: بانک مسکن با هماهنگی فرابورس محدودیت هایی برای معاملات اوراق وام مسکن در نظر گرفته است که هدف از اعمال این محدودیت ها جلوگیری از رشد افسار گسیخته قیمت اوراق و ممانعت از ورود اوراق به بازار سفته بازی و سوداگری است. به گفته مرادی، این محدودیت ها شامل محدودیت در سقف خرید اوراق، در نظر گرفتن مدت زمان انقضا برای مصرف اوراق و محدودیت های معاملاتی اوراق به لحاظ تعیین حداقل مدت زمان انتظار (چهار ماهه) از زمان خرید تا فروش اوراق است.

اپل بزرگ‌ترین شرکت بورسی جهان شد

به نقل از رویترز، شرکت اپل آمریکا در معاملات روز گذشته شاهد افزایش 10 درصدی ارزش سهام خود بود و همین امر ارزش کل این شرکت تولید گوشی هوشمند را به قدری افزایش داد که از ارزش شرکت نفتی آرامکوی عربستان پیشی گرفت و به گران‌ترین شرکت عرضه شده در بورس در جهان تبدیل شد.تا پیش از این شرکت نفتی آرامکو عربستان گرانقیمت‌ترین شرکت بورسی در جهان به شمار می‌رفت. در معاملات روز گذشته سهام اپل از 425 دلار فراتر رفت و ارزش کل این شرکت به بیش از 1.82 تریلیون دلار افزایش یافت. این بزرگ‌ترین افزایش یک روزه ارزش سهام اپل از ماه مارس تا کنون به شمار می‌رفت و به یکباره 172 میلیارد دلار به ارزش آن اضافه کرد. ارزش کل شرکت آرامکوی عربستان هم که سال گذشته عرضه اولیه شد بر اساس قیمت هر سهم آن و بنا به محاسبه مؤسسه ریسینیتیو 1.76 تریلیون دلار است. با در نظر گرفتن رشد دیروز سهام اپل این شرکت از ابتدای سال جاری تا کنون 45 درصد افزایش ارزش را تجربه کرده است. با توجه به گزارش اپل درباره عملکردش در سه ماهه دوم سال جاری حدود 20 کارشناس اقتصادی ارزیابی خود نسبت به ارزش واقعی سهام اپل را افزایش دادند و به طور متوسط ارزش سهام این شرکت آمریکایی را 409 دلار ارزیابی کردند اما علیرغم این افزایش ارزش کنونی سهام اپل 15 دلار بیشتر از متوسط پیش‌بینی کارشناسان است.

طلا رکورد تاریخی را شکست

قیمت جهانی طلا با تضعیف دلار و امید به بسته‌های کمک مالی نزدیک به رکورد تاریخی خود باقی ماند. قیمت شاخص اسپات‌گلد، که قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن است، در معاملات دیشب تا رکورد بی‌سابقه ۲,۰۵۵.۱۰ دلار بالا رفت و تا ساعت ۹:۵۰ روز پنج‌شنبه به وقت تهران ۲,۰۴۵.۵۴ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه به رکورد بی‌سابقه ۲,۰۶۰.۱۰ دلار رسیده است. شاخص دلار آمریکا ۰.۲ درصد افت کرد تا در برابر رقبای خود به پایین‌ترین سطح در بیش از ۲ سال اخیر برسد. این رویداد باعث شد تا قیمت طلا برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر تمام شود.

بانک مرکزی به بانک دی نه گفت

بانک مرکزی با افزایش سرمایه بانک دی صرفا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مخالفت کرد. حسین ظریفی معاون مالی بانک دی با اعلام این خبر گفت: در پی پیشنهاد این بانک مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، بانک مرکزی با این اقدام موافقت نکرد. وی افزود: بانک مرکزی تاکید کرده است که افزایش سرمایه بانک دی باید از محل آورده نقدی سهامداران در کنار تجدید ارزیابی باشد. معاون مالی بانک دی گفت: با این اظهار نظر بانک مرکزی موضوع افزایش سرمایه صرفا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به طور کامل منتفی است. وی در پایان خاطر نشان کرد میزان و درصد افزایش سرمایه بانک دی تا این لحظه مشخص نیست و هر گونه اظهار نظر در این خصوص صرفا گمانه زنی و شایعه است.

هما پروازها به وین را از سر گرفت

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" از تاریخ ۲۵ مردادماه سال جاری، براساس برنامه در روزهای شنبه هر هفته از تهران به فرودگاه وین پرواز می‌کند. با گسترش ویروس کووید ۱۹، بسیاری از پروازهای برنامه‌ای "هما" به مقاصد پروازی از جمله کشور اتریش متوقف شد که این وقفه چند ماهه همچنان ادامه داشت. و به دنبال رفع محدودیت بهداشتی‌های اعمال شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اتریش و صدور مجوز برای شروع مجدد پروازهای "هما" به مقصد وین، از روز  ۲۵ مردادماه سال جاری، پرواز برنامه‌ای "هما"  از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه وین انجام می‌شود. این پرواز در روزهای شنبه هر هفته، با پرواز شماره ۷۱۷ در ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه بامداد فرودگاه امام خمینی (ره) ترک و در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه (به وقت محلی) در  فرودگاه وین به زمین می‌نشیند.  بازگشت این پرواز در همان روز،  با پرواز شماره ۷۱۶ در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه به وقت محلی از فرودگاه وین پرواز می‌کند و در ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه وارد فرودگاه امام خمینی (ره) می‌شود. هموطنان برای خرید بلیت این پروازها می‌توانند به سایت https://ebooking.iranair.com مراجعه و یا با شماره تلفن ۴۶۶۲۱۸۸۸  (دفتر فروش تلفنی "هما") تماس حاصل نمایند. هم اکنون پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما " به مقاصد آمستردام، پاریس، میلان، رم و لندن براساس برنامه پروازی انجام می‌شود.

ماسک سه لایه در صدر شکایات مردمی قرار گرفت

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت که طی تاریخ ۱۶ تیر تا ۳۱ تیرماه سال جاری، بیشترین شکایت هایی که از مردم از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت شده است، در حوزه کالایی ماسک سه لایه صنعتی، گوشت مرغ تازه، تخم مرغ، برنج هندی، شکر سفید فله و بعد از آن یخچال فریزر، نان سنگک، سیمان خاکستری و شیر کم چرب قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، به نقل از شاتا، عباس تابش در خصوص عملکرد و نحوه کارکرد و فعالیت سامانه ۱۲۴ در سه ماهه اول سال جاری و نیز دو هفته پایانی ۱۶ تیر تا دوم مرداد ماه سال جاری، اظهار کرد: در سه ماهه امسال بیش از 5000 فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق سامانه ۱۲۴ استان ها دریافت شده است که از این تعداد 4038 مورد شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته است و مابقی تحت بررسی کارشناسی از سوی مراجع ذیربط می باشد. هچنین آمار تعداد شکایات ثبت شده در سه ماهه اول سال جاری حاکی از آن است که استان تهران با ۱۷۰۷ فقره، از بیشترین میزان دریافت شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ برخوردار بوده که تاکنون به ۱۴۴۷ مورد شکایت در این استان رسیدگی شده است. استان ایلام با ۲۰ مورد، کمترین تعداد گزارش و شکایات مردمی ثبت ‌شده را طی این مدت ، داشته است، که از این تعداد، به ۱۲ مورد آن رسیدگی شده است. به گفته رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی شامل تلویزیون، فریزر، یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، لاستیک پرایدی و شکر سفید فله پربازدیدترین کالاها در سامانه ۱۲۴ در سه ماهه اول سال جاری بوده‌اند. اما مطالعه آماری کالاهای ثبت شده در سامانه ۱۲۴ طی بازه زمانی ۱۶ تا ۳۱ تیرماه سال جاری نشان می‌دهد که به ترتیب محصولاتی از قبیل تلویزیون، لاستیک پرایدی، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و در نهایت شکر از کالاهای اساسی بیشترین تعداد بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. وی افزود: با توجه به آمار و گزارشات ارائه شده، طی مدت سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، بیشترین شکایت‌هایی که از مردم از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت شده است، مربوط به گوشت مرغ تازه، شکر، برنج هندی، نان، ماسک سه لایه کشدار و بعد از آن تخم مرغ، لاستیک و دستکش لاتکس بوده است. این در حالی است که مطابق این آمار، طی تاریخ ۱۶ تیر تا ۳۱ تیرماه سال جاری، بیشترین شکایات واصله در حوزه کالایی ماسک سه لایه صنعتی، گوشت مرغ تازه، تخم مرغ، برنج هندی، شکر سفید فله و بعد از آن یخچال فریزر، نان سنگک، سیمان خاکستری و شیر کم چرب قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۲۴ شامل کالاها و خدمات ضروری و پرمصرف مردم، یعنی شش گروه کالا و بیش از ۱۶۰ قلم کالا است و از تاریخ دوم مرداد ماه ۹۸ به صورت رسمی ثبت قیمت به صورت روزانه در این سامانه آغاز شده است. سامانه چهار بخش مهم شامل بخش ثبت قیمت حدود ۱۳۰ قلم کالا توسط کاربران استانها به صورت روزانه، بخش نمایش عمومی قیمت کالاها و خدمات پرمصرف برای عموم مردم، بخش ثبت شکایات مردمی و رسیدگی به شکایات و بخش ثبت قیمت‌های خوداظهاری بنگاه‌های تولیدی است. بنابراین به صورت روزانه قیمت حدود ۱۳۰ قلم کالا توسط ۳۱ استان و جنوب کرمان از سطح بازار مراکز استان ها جمع آوری و در این بخش از سامانه ثبت می‌شود و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت مستمر و روزانه گزارش مقایسه‌ای قیمت را با استفاده از این اطلاعات تهیه و برای دستگاه ها و مراجع مختلف ارسال می‌کند.

دارا دوم تغییر جهت داد

در پی اختلاف نظرها بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت برای عرضه دومین صندوق ETF (سهام پالایشگاهی)، رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که به دلیل مخالفت وزارت نفت با عرضه دارا دوم در ETF، سهام‌ پالایشی دولت تا سه هفته آینده به صورت بلوکی عرضه می‌شود. دو تن از کارشناسان بازار سرمایه و عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار به همراه معاونین وزیر اقتصاد و وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی به بررسی وضعیت بورس،  اختلالات هسته معاملات و دلیل لغو عرضه دارا دوم پرداختند. در ابتدا این برنامه، مهدی سدیدی، عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار درباره دلیل کاهش شاخص بورس در معاملات روز دوشنبه و تاثیر لغو عرضه سهام‌ پالایشی دولت بر این موضوع، توضیح داد: بازار سرمایه در این شرایط نسبت به اخبار به دلیل استقبال از عرضه اولیه‌ها یا سهام‌ دولتی حساس است، اما روز دوشنبه در بورس معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان معامله انجام شده که جایی برای نگرانی کاهش ۱۳ هزار واحدی شاخص آن نیست. عرضه دارا یکم به دلیل اینکه متولی آن وزارت اقتصاد بود، به سرعت عملیاتی شد اما عرضه دارا دوم ممکن است که مقداری طولانی شود. وی افزود: بورس در حال حاضر بازار بزرگی شده که نوسانات زیادی هم در آن رخ می‌دهد و باید در عرضه صندوق‌ها دقت بیشتری شود. همچنین، خبر لغو عرضه دارا دوم موجب شد که بازار سرمایه خود را اصلاح کند. در بخش دیگری از این برنامه هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت اعلام کرد که این وزارتخانه در سال‌های گذشته همکاری‌های زیادی با وزارت اقتصاد برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها انجام داده و اکنون کاملا آماده است تا باقی مانده سهام پالایشگاهی را طبق روشی که مدنظر وزارت اقتصاد است، عرضه کند. بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: صرف نظر از اینکه بورس نوسان دارد، با توجه به اتفاقی که روز دوشنبه رخ داد باید برای پذیرش ۵۰ میلیون نفر در این بازار تدابیر بیشتری صورت گیرد. وی با بیان اینکه لغو عرضه دارا دوم سیگنال منفی به بورس منتقل کرد، افزود: در این زمینه، یک سوال مطرح می‌شود و آن این است که چرا زمانی که صندوقی حامل سهام پالایشی دولت عرضه نمی‌شود، سهام متاثر از آن منفی می‌شود. این باور وجود دارد که از سهام‌ دولتی حمایت می‌شود تا با قیمت بالایی به مردم واگذار شود، درحالیکه در ارزش واقعی این نوع سهام‌ تردید وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین لغو عرضه دارا دوم و کاهش ۱۳ هزار واحدی شاخص بورس، با موضوع گشایش اقتصادی و عرضه اوراق سلف (فروش نفت) همزمان شد که این امر منجر شد تا از باقی منابع تامین مالی استقبال نشود. در ادامه این برنامه، مهدی رباطی، یک کارشناس بازار سرمایه علت استقبال از بورس را در مجموعه‌ای عوامل دانست و گفت: این موضوع به دلیل تغییر ماهوی در بورس است که بخشی از آن متاثر از تحول در اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی بوده و دولت نیز با کاهش نقش نفت در اقتصاد، ناگزیر شد که به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کند. همچنین، علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در این برنامه اعلام کرد که وزارت نفت با عرضه سهام‌ پالایشگاهی در صندوق‌های ETF موافقت نکرد و تمایل دارد که از طریق هیئت واگذاری، باقی سهام‌ پالایشی واگذار شود. به گفته وی اواسط مرداد ماه هیئت واگذاری تصمیم گرفت که آگهی عرضه این نوع سهام‌ منتشر شود و تا دو - سه هفته آینده سهام‌ پالایشی به صورت بلوکی عرضه می شود. وی افزود: در صورتی که متقاضی خرید وجود نداشت، کلیه سهام متعلق به دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز به صورت خرد و تدریجی و به صورت شناور عرضه می شود. عرضه پالایشگاه‌های فوق هم اکنون آگهی شده و در شرف عرضه توسط بازار سرمایه است. در ادامه خدارحمی در پاسخ به اینکه چقدر سرمایه‌گذاری روزانه در بورس را منطقی می‌دانید گفت: وقتی فردی وارد بورس می‌شود، می‌پذیرد که کمترین و بیشترین میزان ریسک را متحمل شود. سرمایه‌گذاران باید بیشتر  احتیاط کنند و متناسب با ریسک‌پذیری خود اقدام کنند. همچنین در بازارهای موازی باید این آمادگی را داشته باشیم که  آن بازار از مدار سود خارج شود؛ درحالیکه سرمایه‌گذاران انتظار دارند که اگر ضرر ببینید، از بورس خارج شوند. رباطی نیز در همین رابطه اظهار کرد: اگر بازار به این نتیجه برسد که باید وارد استراحت و رکود شود، دولت هم نمی‌تواند  مانع آن شود. بعضا کارشناسان با گرایش‌های نامربوط به حوزه مالی درباره حبابی بودن و بازدهی نامعقول این بازار اظهار نظر می‌کنند که شاخص کل متاثر از بازدهی سهامی‌ است که عمده اشخاص حقیقی و حقوقی اینگونه سهام‌ را خریداری نمی‌کنند. این در حالی است که شاخص  هم وزن قیمتی متاثر از عملکرد اکثر سرمایه‌گذاران است که نسبت به ۱۰ سال گذشته ۲۹ برابر رشد داشته است. وی افزود: بنابراین، اینکه گفته می‌شود رشد شاخص بورس حباب است، اشتباه بوده و دخالت دولت در این بازار تاثیرگذار نیست.سدیدی، عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار نیز در این باره گفت: امروز با بازاری مواجه هستیم که می‌تواند در سایر بازارها و کل اقتصاد تاثیر بگذارد. بازار ریسک پذیر است و در زمینه اختلالات هسته معاملات، اقدامات کوتاه مدت و تدریجی صورت می‌گیرد و با وجود استقبال قابل توجه در مدتی کوتاه این مشکل طبیعی است. وی افزود: وقتی تقارن در عرضه و تقاضا ایجاد نشود، طبیعتا اخلال در هسته معاملات صورت می‌گیرد و بورس تمهیدات کوتاه مدت و بلند مدتی در این زمینه درنظر گرفته است. همچنین، هر چه هیجانات سرمایه‌گذاران کمتر شود، این قضیه هم راحت‌تر حل می‌شود. در پایان این برنامه مهدی رباطی، تحلیلگر بورس منزل نقدینگی را بانک دانست و اعلام کرد: نقدینگی در بازارهای دیگر کنترل نمی‌شود و ممکن است که در آن‌ها محبوس شود؛ لذا دولت باید سعی کند که نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند. به گفته وی زمانی که تورم و نقدینگی در اقتصاد زیاد باشد، این امر سبب تورم در تمام بازارها می‌شود و نه بورس و هیچ بازار دیگری هم علت تورم نیست. همچنین، بازدهی بازار بورس می‌تواند انتظار بازدهی در بازارهای دیگر را بالا ببرد.

نفت بالاتر رفت

قیمت نفت در معاملات تحت تاثیر انتظارات برای تصویب بسته کمک مالی جدید در آمریکا و بهبود تقاضا در آسیا افزایش بیشتری پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۲ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۴۲ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت ۲۲ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند نفت تحت تاثیر نشانه های اقدامات محرک مالی بیشتر صعود کرده است. قانونگذاران آمریکایی به مذاکرات درباره بسته کمک اقتصادی عظیم ادامه می دهند و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اظهار کرده که بخشهایی وجود دارند که مصالحه در آنها امکان پذیر است و می توان به توافق منصفانهای دست یافت. اظهارات مقامات آرامکوی سعودی درباره بهبود تقاضا برای نفت هم باعث بهبود فضای بازار شد. عاملی که به افزایش قیمت نفت کمک کرد، توییت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بود که در پیامی نوشت: دموکراتهای کنگره خواهان دیدار با وی در خصوص بسته کمک اقتصادی شده اند. مذاکرات میان دموکراتها و دولت ترامپ هفته گذشته بی نتیجه ماند. اگرچه تولید نفت اوپک پلاس از ماه میلادی جاری افزایش پیدا کرده اما تولید نفت نروژ در سپتامبر ۲۶۱ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کند. همچنین نشانه های بهبود تقاضا در بازار سوخت جت مشاهده می شود و شمار پروازهای تجاری در سراسر جهانی در مدت هفت روز منتهی به یکشنبه شش درصد رشد کرد. با این حال میانگین ۶۷ هزار هواپیمایی که در آسمان هستند همچنان پایینتر از ۱۰۰ هزار هواپیما در پیش از شیوع پاندمی ویروس کرونا است. بر اساس گزارش رویترز، آمار نشان داد ترافیک مسافران هوایی آمریکا از شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده و در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد کاهش یافته اما این آمار دو برابر آمار مه است.

تورم چین روی دور صعودی رفت

متوسط نرخ تورم چین در ۱۲ ماه منتهی به ژوییه به ۲.۷ درصد افزایش یافت. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد بیشتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش مواد غذایی قرار گرفته که تورم آن از ۱۱.۱ درصد در ماه ژوین به ۱۳.۲ درصد در ماه ژوییه افزایش پیدا کرده است. در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم آب و برق از منفی ۰.۶ درصد به منفی ۰.۷ درصد کاهش  پیدا کرده است. هم چنین نرخ تورم در بخش مراقبت‌های درمانی از ۱.۹ درصد به ۱.۶ درصد و بخش فرهنگ و آموزش از ۱.۹ درصد به ۰.۳ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم در بخش حمل و نقل نیز منفی ۴.۴ درصد اندازه گیری شده است. هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد، در ماه ژوییه به یک درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر شده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۱۳ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۸۹ با ۲۸.۴۰ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل ۱۹۹۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم چین در ماه ژوییه به ۰.۶ درصد رسیده است که  ۰.۷ درصد بیشتر از تورم ماهانه ثبت شده این کشور برای ماه ژوین به حساب می رود. به کاهش سرعت شیوع کرونا، روند بازگشایی کسب و کارها در چین شدت یافته است. یی گانگ- رییس بانک مرکزی چین با برشمردن برخی از اقدامات این بانک برای ثبات بخشی به بازارهای مالی این کشور  گفته است که تلاش ها برای حمایت بیشتر از بخش های مختلف اقتصادی ادامه خواهد یافت هر چند که به لطف زیرساخت های نیرومند، اقتصاد این کشور با وجود شیوع گسترده کرونا آسیب زیادی ندیده است.

گوگل جریمه شد

دادگاهی در مسکو گوگل را به دلیل فیلتر نکردن محتوای ممنوع در روسیه ۱.۵ میلیون روبل معادل بیش از ۲۰ هزار دلار جریمه کرد. طبق قانون روسیه، موتورهای جست و جو ملزم هستند لینکهای مربوط به صفحات اینترنتی که حاوی اطلاعات ممنوع هستند را از نتایج جست و جو حذف کنند. برای سومین بار است که گوگل در روسیه بر سر این موضوع جریمه می شود. این شرکت پیش از این در ژوییه سال ۲۰۱۹ به میزان ۷۰۰ هزار روبل و در دسامبر سال ۲۰۱۸ به میزان ۵۰۰ هزار روبل جریمه شده بود. در این بین، رویترز در خبر جداگانه دیگری گزارش کرد دانمارک که از سانسور محتوای دانمارکی مربوط به یک اختلاف درباره کپی رایت توسط گوگل به خشم آمده، اعلام کرد به دنبال گفت و گو با شرکت آلفابت در این خصوص است. گوگل اوایل اوت تمامی آهنگهای هنرمندان دانمارکی را در نسخه دانمارکی پلتفرم پخش ویدیوی یوتیوب پس از این که مذاکرات در خصوص کپی رایت با سازمان صادرکننده مجوز موسیقی کدا به نتیجه نرسید، حذف کرد. جوی موگنسن، وزیر فرهنگ دانمارک در بیانیه ای اظهار کرد این چالش عظیمی برای نشر موسیقی دانمارک است که پلتفرمی مانند یوتیوب گوگل عناوین دانمارکی را به دلیل اختلافات کپی رایت حذف می کند. گوگل باید مشخص کند که هنرمندان چقدر پول گرفته اند و این شرکت فناوری چه اقداماتی برای تضمین حقوق آنها انجام می دهد. به همین منظور وزیر فرهنگ دانمارک گوگل را به دیداری با حضور نمایندگان همه احزاب این کشور به منظور گفت و گو درباره نقشش در بازار دانمارک دعوت خواهد کرد.

دلار گوی سبقت را از یورو و پوند ربود

ارزش دلار در برابر سایر همتایان مهم خود تقویت شد. داده های منتشر شده توسط وزارت کار آمریکا نشان می دهد نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه ژوییه باز هم کاهشی شده و رقم ۱۰.۲ درصد را ثبت کرده است. این نرخ بیکاری که ۰.۹ درصد کمتر از ماه قبل است باعث افزایش امیدها به تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ماه جاری شده است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کمتر از ماه قبل است. شمار کسانی که تا ابتدای ماه اوت در آمریکا درخواست دریافت مزایای بیکاری داده اند در مقایسه با هفته قبل آن ۱.۱۸۶ میلیون نفر بیشتر شده است تا بدین ترتیب، برای بیستمین هفته متوالی شاهد افزایش بیش ازیک میلیون نفری شمار متقاضیان دریافت تسهیلات بیکاری در آمریکا باشیم. طبق داده های منتشر شده، تا پایان ماه مارس حدود ۵۴ میلیون آمریکایی مدعی شده اند تمام یا بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را بر اثر شیوع کرونا از دست داده اند. با وجود بهبود روند اشتغال زایی در هفته های اخیر، نرخ بیکاری آمریکا هنوز با رکوردهای مطلوب فصل شده در اواخر سال گذشته فاصله زیادی دارد و این روند احتمالا تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.   تقاضا برای خرید ارزهای دیگر در مقایسه با دلار در سطح بالاتری قرار دارد و بی رغبتی معامله گران به خرید دلار باعث شده تا اسکناس سبز در یکی از ضعیف ترین موقعیت های دو سال اخیر خود قرار گیرد. آمریکا هنوز اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان باقی مانده و بر خلاف تلاش های دولت ترامپ، بسیاری از کشورها هنوز مجوز از سرگیری پروازها با آمریکا را صادر نکرده اند و ورود گردشگران آمریکایی به بسیاری از کشورهای اروپایی کماکان ممنوع است. همین مساله به نوبه خود تقاضای خرید دلار به ویژه در اروپا را به میزان محسوسی کاهش داده است.  در داخل آمریکا، پس از  آن که رایزنی مقامات دولت ترامپ با رهبران کنگره در خصوص تسریع در اجرای بسته حمایتی جدید به نتیجه ای نرسید، رییس جمهور آمریکا در اقدامی غیرمنتظره با امضای فرمانی اجرایی دستور داد بیمه بیکاری برای افرادی که شغل خود را از دست داده اند برقرار و به آن ها مبلغ ۴۰۰ دلار پرداخت شود. انتظار می رود دموکرات ها با این اقدام مخالفت کنند. در واکنش به این اقدام، نانسی پلوسی- رئیس کنگره گفت: فرمان‌های اجرای رییس جمهور  بر خلاف قانون اساسی است. تمرکز ما باید روی این موضوع باشد تا نیازهای مردم آمریکا را برطرف کنیم. همانطور که مشاوران من عنوان می‌کنند، اقدامات رئیس جمهور آمریکا کاملا خلاف قانون اساسی است. به نظر می رسد با بازگشایی کسب و کارها و برگشت شاغلین به کارهای خود، رفته رفته حس اطمینان مصرف کنندگان حتی با وجود ادامه پیشتازی های کرونا رو به بهبود است؛ تا جایی که شاخص مدیران تولید آمریکا در ماه ژوییه به ۵۴.۲ درصد رسید که این رقم ۱.۶ درصد بیشتر از ماه قبل و ۰.۶ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. بررسی ها نشان می دهد در این ماه هم میزان سفارشات داخلی و هم میزان صادرات خارجی نسبت به ماه قبل با افزایش محسوسی مواجه بوده است.  با این حال انتظار نمی رود دست کم در کوتاه مدت وضعیت اقتصاد آمریکا به سرعت به حالت قبل برگردد و همان طور که انتظار می رفت، سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. ادوارد مویا- تحلیل گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود.  اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند. تاکنون بیش از ۲۰ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۰۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۳۵ هزار و ۸۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۶۵ هزار و ۸۰۷ نفر، برزیل با ۱۰۱ هزار و ۲۶۹ نفر، مکزیک با ۵۲ هزار و ۲۹۸ نفر، انگلیس با ۴۶ هزار و ۵۷۴ نفر و هند با ۴۵ هزار و ۱۹۸ نفر بوده است. واسیلی سربریاکوف،  استراتژیست مسائل ارزی در بانک یو بی اس گفت: معامله گران نسبت به چشم انداز دلار در کوتاه مدت مردد هستند و تداوم درگیر بودن آمریکا با کرونا در سطح وسیع می تواند احیای رشد اقتصادی این کشور را در مقایسه با چین و اروپا به تاخیر بیاندازد. کاستن از سرعت شیوع کرونا در آمریکا، نقشی کلیدی در اوج گیری مجدد دلار خواهد داشت.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۹۳.۴۵۹ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد.  بانک مرکزی انگلیس در گزارشی اعلام کرد شرایط اقتصادی این کشور در نتیجه شیو ع کرونا وخیم تر از چیزی است که پیشتر تصور می شد و برای بازگشت فعالیت های اقتصادی به سطوح پیش از بحران کرونا به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد بود. بانک مرکزی با اعلام آمادگی برای برای حمایت بیشتر از بازارهای مالی این کشور گفته است که انتظار نمی رود زودتر از سال ۲۰۲۱، اقتصاد به حالت اولیه بازگردد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۶ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از  کانال ۱.۱۸  به ۱.۱۷۵ دلار رسید. ویراج پاتل- استراتژیست ارشد ارزی در موسسه آرکرا گفت: معمولا در ماه اوت هر سال شاهد بروز الگوهای مختلف معاملاتی هستیم و امسال این روند با توجه به پیامدهای ناشی از شیوع کرونا تشدید شده است. در ماه های اخیر دارایی های پرریسک تر شاهد یک دور صعودی تند بوده اند و اگر تنش های ژیوپلتیکی باز هم تشدید شوند احتمال زیادی وجود دارد که ورق برگردد و خیلی از پیشروی های این طبقه از دارایی ها از دست برود.  در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۵.۸۷۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۱ یوان چین اعلام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha