جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم تکریم از خبرنگاران خبرگزاری حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، رویکرد رسانه رسمی حوزه را رویکردی راهبردی، کلان نگر و برنامه محور دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در  مراسم تکریم و تجلیل از خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه رسمی حوزه( خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه) گفت: در این ماه طیف رنگارنگی از مناسبت ها و موقعیت های الهام بخش جمع شده و دهه اول آن در اوجی قرار دارد که شانه به شانه ماه رمضان می زند و در قله ها و مناسبت های سیاسی الهی و عبادی الهام بخش است و فرصت بسیار مغتنمی برای کسانی است که در سیر سلوک و مدارج معنوی هستند.

بیشتر بخوانید:

روزانه ۲۰۰ محصول خبری در خبرگزاری حوزه تولید می‌شود

خبرنگاران رسانه حوزه تجلیل شدند

شکل‌گیری مرکز رسانه و فضای مجازی یک بشارت و نویدی برای روزهای بهتر است

وی افزود: همه ما به حوزه و به این دستگاه با عظمت علم، ‌دین و دیانت، معرفت، حکمت و انقلاب اسلامی، مرتبط هستیم و نخستین اصل در سلوک شخصی، خانوادگی و اجتماعی باید معرفت و اخلاق و توجه به معارف الهی و حوزوی باشد.

مدیر حوزه های علمیه  با بیان این که باید قدر فرصت های در اختیار را بدانیم و از آنها به خوبی استفاده کنیم،‌ بیان داشت: تمام آنچه به ما به عنوان نعمت های الهی،‌از قبیل جوانی، فرصت خدمت و ... سپرده شده است برگردانده خواهد شد، امروز که ما درگیر امور روزمره هستیم، شاید این ها برای ما طولانی باشد، ولی در حقیقت همه این ها جرقه و شهاب های گذرا و پرشتابی است که تمام می شود.

وی اظهارداشت: همه این شکل های ظاهری تمام می شود، ولی می توانیم با یک معماری و مهندسی الهی، عرفانی و معنوی از همه این حصارهای مادی خارج شویم و متاع های زود گذر را به کالای جاویدان و ابدی مبدل کنیم.

 استاد حوزه علمیه ادامه داد:  امروز که درگیر امور روزمره هستیم شاید درگیر ذهنیت طولانی بودن این روزها است ولی همه این امور جرقه های گذرایی است که تمام می شود. تمام عمر یک فرد در برابر عمر به ترتیب انسان ها و کره زمین و منظومه شمسی و مجموعه راه شیری و کائنات بسیار کمتر است. همه عمر این مجموعه در برابر عالم غیب و ملکوت و جهان بی پایان غیبی قابل وصف نیست.

ببینید:

فیلم| پیشرفت‌های خبرگزاری حوزه اعجاب‌آور است

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهارکرد: حیات دنیا در آخرین مرحله از مراحل خلقت قراردارد و در مقایسه نیز چیز خاصی به شمار نمی آید. خداوند در منتهای درجات نازل سلسله مراتب جهان، انسانی را قرارداده است و در درون انسان گوهری را تعبیه کرده است که با آن گوهر معنوی و الهی، همین انسان خاکی می تواند بر همه عالم غیب و شهود احاطه پیدا کند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران و تمام انسان های متعهد می توانند با دانش و توانایی خود این کالای ناچیز را به یک متاع ماندگار و باقیات و صالحات ابدی مبدل کنند. این فاصله با ایمان و دانش و انگیزه و جهاد و مجاهدت ما پیموده می شود. این مساله روح حوزوی و اصالت ما است که باید در رسانه حوزه و تمام اضلاع حوزه جلوه گر باشد.

آیت الله اعرافی با تقدیر از فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی حوزه گفت: روز خبرنگار را به  یکایک خبرنگاران و همه کسانی که در رسانه حوزه و فعالیت های گوناگون چه در قم، استانها و یا خارج از کشور انجام می دهند،  تبریک عرض می کنم و خدمات آنان را می ستایم و از کمبودها و کاستی ها عذر خواهی می کنم، همچنین یاد و خاطره همه مجاهدان در راه خدا و به ویژه کسانی که در راه خبرنگاری اسلامی و ایمانی مجاهدت کردند گرامی می دارم و از کسانی که در ایام کرونا  که خیل عظیمی از طلاب، علما، اساتید و مدیران، جلوه های زیبا از ایثار و فداکاری آفریدند نیز تشکر می کنم.

وی با تقدیر از خبرنگاران فعال در مراکز استان ها و شهرها و کشورهای دیگر که با خبرگزاری حوزه همکاری دارند، گفت: همچنین از خبرنگارانی که به مسایل حوزه اهتمام دارند به خصوص خبرنگاران و مدیران در رسانه ملی و صدا وسیمای قم و هم از کسانی که نقد دارند تشکر می کنیم.از همه حوزویان و غیر حوزویانی که مخاطب و رسانه حوزه هستند و در بهره دادن و نقد و همراهی همراه هستند تقدیر و تشکر می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه، با تجلیل از حجت الاسلام والمسلمین کوهساری گفت: ارتباط بنده با ایشان حدود دو دهه است و در جایگاه های مختلف نقش بسیار خوب، اخلاق نیکو و فعالیت مجاهدانه ایشان را تجربه کردیم که الحمدلله دستاوردهای بسیار خوبی داشتند که از تلاش های ایشان و همکاران در حوزه تشکر می کنم. همچنین از حجت الاسلام برته که جوان و فاضل و خوش فکر و پر جنب و جوش هستند نیز تقدیر می کنیم.

آیت الله اعرافی یادآورشد: جایگاه حوزه رسانه حوزه بسیار فراتر از چیزی است که امروز در آن حضور دارند. در سه سال اخیر سخت ترین ادوار بودجه در اکثر مراکز کشور تجربه شد و ما در حوزه نیز در سخت ترین تنگناهای مالی قرارداشتیم. همچنین حوزه از نظر نیروی انسانی نیز تحت فشار بود. این مساله در کار حوزه و رسانه حوزه نیز مصداق داشت، ولی همت شما بر همه این مشکلات فائق آمد. اینکه گفته می شود که خبرگزاری حوزه علی رغم همه ناداری ها نه تنها تنزل نیافته بلکه گام های بلندی به سمت ارتقا برداشته است تعجب دیگران را بر می انگیزاند.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در دوره جدید فعالیت حوزه اصولی بر تغییر و تحولات جدید حاکم بود که بخشی از آن اجرا شده و به تدریج نیز انجام می شود. حوزه گام های بزرگی در اسناد، طراحی ها و برنامه های پایه ای و بنیادی به جلو برداشته است و با تاکید بر عمل و اقدام و اجرای پروژه ها انشالله حرکت مجدانه ای صورت می گیرد.

وی افزود: تاکید ما بر این بوده است که نیروها در مجموعه حوزه رشد کنند و کمتر از برون نهاد مدیریت حوزه کسی را وام بگیریم و تا جایی که امکان دارد جوانان کار را به عهده بگیرند. مبنای حرکت بخش های جدید، مبانی منقحی است. چشم انداز، منشور، نظام جامع بخش ذیربط، برش برنامه پنج ساله هر بخش و پیوست های احکام( حدود۴۰ حکم)، میثاق ما به همراه عزم با کار جمعی و پیشبرد طرح های بزرگ است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در حوزه خبرگزاری و رسانه، تلفیقی در حوزه ارتباط و رسانه وجود داشت که این تلفیق برداشته شده و مجموعه رسانه در جایگاه خود قرار گرفت. همچنین در حوزه رسانه قلمروهای جدید مرتبط پیشنهاد شد که این مساله نیز پیش بینی شد و امیدواریم که برخی مسایل دیگر نیز به تدریج در دور جدید محقق شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: البته دورنمای آشکاری برای افزایش منابع نیست ولی پایه های مهمی برای استقلال و آینده حوزه ریخته شده است که در آینده میان مدت اثر گذار خواهد بود.

انتظارات از رسانه حوزه

وی یادآورشد: رسانه حوزه به مثابه منبر عظیم حوزه باید دارای رویکرد کلان، برنامه گرا و راهبردی و مبتنی بر اسناد پایه باشد. همچنین رویکرد کیفی، علمی و حوزوی و مبتنی بر اصالت های حوزه باید از سوی رسانه حوزه دنبال شود. دقت و وسواس مناسب در تولیدات خبری باید مد نظر باشد و نگاه این خبرگزاری نیز باید علمی، معرفتی و حوزوی باشد. نگاه حوزوی یک نگاه تاریخی همراه با ممیزات خاص خود و دارای اصالت ها و ذخایر مهم است.

وی گفت: نکته دیگر، تاکید بر بازنمایی کامل و متوازن ثروت ها و ذخایر حوزه است. گرچه حوزه بی اشکال نیست ولی از ذخایر عظیم و قوت های بزرگی برخوردار است. این ذخایر و تراث و ثروت های عظیم معنوی و فرهنگی حوزه باید در کلان خبرگزاری و رسانه حوزه متجلی شود. ناظران برون و درون حوزه، در ایران و خارج از ایران و دردرون اقشار مختلف باید بتوانند از مجرای رسانه حوزه با تمامیت حوزه آشنا شوند. این مساله رسالت سنگینی است که به دوش فعالان و معماران رسانه حوزه قراردارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: نکته دیگر، رویکرد ارتباطی و گسترش شعاع تاثیر رسانه حوزه با عنصر ارتباطات است. با این عنصر می توانیم به نقاط گوناگون رفته و اثرگذار باشید. گسترش دامنه نفوذ و شعاع اثرگذاری، هنری است که از رسانه حوزه انتظار می رود.

وی با تاکید بر رویکرد هم افزایی درون رسانه و هم افزایی رسانه با سایر بخش‌های مدیریت و مدیریت های حوزوی و نهادهای حوزوی گفت: رسانه حوزه باید به شکل فعال با مجموعه های حوزوی فعال باشد و همه خود را از آن حوزه و خود بدانند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که باید با ارتباط با مراجع عظام و اساتید و شورای عالی و مجموعه های حوزوی روز افزون شود بر رویکرد بین المللی رسانه حوزه تاکید کرد و گفت: یافتن رابطان حوزوی و تنوع زبانی از مهمترین رویکردها است و به  همین دلیل ارتباط رسانه با عرصه بین الملل باید ارتباط عمیق و وسیع باقی بماند.

وی گفت: رویکرد منطق قابل فهم برای بشر امروز رویکرد بسیار مهمی است که باید دنبال شود . اگر از درون کشور بیرون برویم به جهانی متنوع بر می خوریم که باید قدرت ارتباط با جهان بیرون را هم داشته باشیم.

لزوم حرکت به سمت هوش مصنوعی و فناوری های نوین

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اهمیت گستره مخاطبان حوزه به خصوص در بین دانشجویان و جوانان کشور بیان کرد: در این عرصه از فناوری های برتر باید استفاده کرد. نباید از این مطالبه و پیگیری دست برداشت بلکه باید تلاش کنیم که بهترین فناوری ها را در خدمت کار در بیاوریم. امروزه رسانه هابه سمت هوش مصنوعی و فناوری های نوین حرکت می کنند که حوزه نیز باید به سمت برداشتن گام های بلند حرکت کند.

وی گفت: خوشبختانه بحث فضای مجازی در عرصه رسانه حوزه ساختار خاص خود را پیدا کرده است. همچنین ارتباط فضای مجازی با سایر بخش های تعریف شده حوزه نیز باید ایجاد شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: رسانه حوزه مورد اعتماد ویژه در میان اقشار مهم جامعه است. به همین دلیل اخبار به شکل خاصی ازرسانه حوزه نقل قول می شود. بخش های معرفتی خبرگزاری حوزه بسیار مهم است زیرا کسی که به این بخش می آید به این بخش، به عنوان مرجع مراجعه می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: رسانه افق مورد توجه علما و مراجع و بسیاری از مردم است، ولی این اعتماد مسئولیت ما را سنگین می کند.

وی گفت: نهاد رسانه حوزه باید از رصد مناسبت از جهت آن چه در باب و رسانه حوزه و فضای مجازی در جریان است غفلت نورزد. این رصد و دیدبانی از باب حوزه بسیار مهم است و همچنین دفاع عقلانی از این جریان از جمله وظایف دیگر نخبگان رسانه حوزه است.

مدیر حوزه های علمیه، با اشاره به اهمیت ارتباطات رسانه ای بین المللی بیان کرد: وظیفه ما است که با کار جهادی و عزم و اهتمام وافر علی رغم مشکلات کار را به جلو ببریم و بر مشکلات نیز فائق بیایم. فراموش نکنیم که مقوله خبر، رسانه و هنر و فضای مجازی، شمشیر دولبی است که یک روی آن بهره گیری ستم گران و سیطران قدرت های فاسد دنیا برای استعمار و سلطه جویی در عالم است و یکی از مهمترین ابزارهای سلطه سلطه گران در چند قرن گذشت، بهره گیری از فضای رسانه و هنر برای استحاله جوامع بشری و سیطره بر کشورها و انسان ها بوده است.

نقش رسانه های منحرف در وقایع لبنان

آیت الله اعرافی گفت: نظام خبر و رسانه و هنر دینی و انقلابی باید این رویکرد شامل و جامع را داشته باشد که بر رسانه های استعماری فائق بیاید. یکی از پایه های همین حوادث و وقایعی که در لبنان و منطقه شاهد هستیم رسانه های منحرف است. باید بشر را با حقایق ناب و ارزش های زلال آشنا کنیم که در دام شیطان نیافتند.

امام جمعه قم، اظهارکرد: اگر تدبیر خبرنگاری عاشورایی در مهندسی عاشورا نبود، اثری از عاشورا در تاریخ باقی نمی ماند. امروز نیز انقلاب و حوزه و ارزش های متعالی الهی را در جبهه مقاومت با همین تدابیر صیانت کنیم و این مساله کار سنگینی است که بر دوش همه ما قراردارد. رسانه حوزه باید مظهر صحت، وثاقت، بازنمایی دقیق و دور از کذب و کم فروشی و پرفروشی باشد. اخلاق خبرنگاری، اخلاق مهمی است که باید در رسانه حوزه متجلی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha