شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 913594
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
ایران

حوزه/ برنامه «ایران» از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی، در این قسمت به معرفی شهر کرمانشاه، مشهد و قنات های یزد می پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، برنامه «ایران» شبکه هیسپان تی وی که در هر قسمت با سفر به نقاطی جذاب از کشورمان دریچه ای تازه از دیدنی های ایران به روی مخاطبان باز می کند، در این قسمت از برنامه به معرفی شهر زیبای کرمانشاه، شهره فیروزه استان خراسان و قنات های یزد می پردازد.

کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که از لحاظ بقایای سکونت‌های پیش از تاریخ، یکی از مناطق بسیار غنی و مهم در ایران و غرب آسیا است. قدیمی‌ترین آثار سکونت بشر در کرمانشاه مربوط به دوره دیرینه سنگی است که شامل چند تبر دستی سنگی است که در منطقه گاکیه و غرب هرسین یافت شده‌است.طاق بستان ،بیستون، شکارگاه خسرو پرویز،غار پرآو بزرگ ترین غار عمودی دنیا و دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه از آثار تاریخی این شهر است.

بخش دوم این برنامه به معرفی شهرستان فیروزه در استان خراسان رضوی می پردازد. سنگ فیروزه از سنگ‌های قیمتی و دارای طیف رنگی آبی و سبز است. بهترین و گرانبهاترین نوع آن نیز با رنگ آبی سیر و عجمی است. به دلیل عدم تغییر رنگ آن با گذشت زمان، جزو سنگ های گرانبها محسوب می‌شود. نوع سنگی آن نیز از میان سنگ‌های آذرین استخراج می‌ شود. معادن فیروزه در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان فیروزه واقع شده ‌است و تمامی فیروزه کاران این شهر نیز همه بومی هستند. هنرمندانی در نیشابور، مشهد و اصفهان به این کار اشتغال دارند.

در ادامه این برنامه به معرفی قنات های یزد یکی از جاذبه های دیدنی این شهر وکانال های آب زیرزمینی که آب را از اعماق زمین به سطح زمین انتقال می دهند می پردازد. نخستین و طولانی ترین قنات دنیا در یزد ابداع شده که قنات زارچ یزد است. برخی دیگر از قنات های یزد قنات حسن آباد مهریز، قنات غیاث آباد پشتکوه ، قنات اهرستان و ... هستند.

برنامه «ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی روزهای چهارشنبه، ساعت ۴ بامداد تکرار آن ساعت ۷ و ۱۱ و ۲۰ به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی می‎رود و در روز پنجشنبه ساعات ۱۳ بازپخش می‎شود.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha