جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اطلاعات۵ تیم جاسوسی را متلاشی کرد

معاون ضد جاسوسی اعلام کرد با استعانت از الطاف الهی و با تلاش های شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به دنبال ضربات پی در پی به سرویس های جاسوسی نظام سلطه، تعدادی از جاسوسان مرتبط با سرویس های اطلاعاتی مذکور شناسایی و دستگیر گردیدند. افسران اطلاعاتی بیگانه با بهره گیری از روش های پیچیده و متنوع اطلاعاتی، درصدد انجام جاسوسی نسبت به پروژه های هسته ای، سیاسی، اقتصادی، نظامی و زیرساختی با هدف سرویس های اطلاعاتی سیا، موساد و برخی کشورهای اروپایی مرتبط با پرونده های جاسوسی اخیر؛ خرابکاری در زیرساخت ها، پروژه ها، تشدید تحریم های ظالمانه و ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به دانش و تکنولوژی های نوین و همچنین ایجاد چالش در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسو بوده که این تلاش ها و اقدامات مذبوحانه با هوشیاری و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، با شکست مواجه گردید. معاون ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ضمن هشدار به کلیه افراد فریب خورده، خائن و دشمنان آشکار و پنهان جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود در راستای امنیت ملی در هیچ نقطه ای از دایره اشراف و اقدام سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در امان نبوده و به ملت شریف و عزیز ایران اسلامی اطمینان می دهیم با هر توطئه دشمنان متخاصم، با قاطعیت مقابله و برخورد خواهیم نمود.

گزارش محرمانه «میشل عون» فاش شد

یک منبع نزدیک به میشل عون که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری آناتولی گفت، عون گزارشی (زمانش را نگفت) را از سازمان امنیت کشور درباره وجود مقادیر زیادی ماده نیترات آمونیوم (شدید الانفجار) در بندر بیروت دریافت کرد. وی افزود: عون گزارشی که به دستش رسیده بود را ۲۰ ژوئیه گذشته به شورای عالی دفاع ارجاع داد تا تصمیمات فوری را لحاظ کنند، اما انفجار قبل از اتخاذ هرگونه اقدامی روی داد. تا به این لحظه عون یا شورای عالی دفاع هیچ اظهار نظری در این باره نکرده‌اند.

نتانیاهو از آمریکا شکایت کرد

روزنامه اورشلیم‌پست به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: از همان آغاز واضح بود که الحاق شهرک‌های کرانه باختری تنها از طریق توافق با آمریکا ممکن است. اگر این مسئله نبود مدت‌ها پیش این کار را کرده بودم. وی گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اکنون مشغول مسائل دیگری است و موضوع الحاق در رأس اولویت‌های او نیست. در آینده نزدیک می‌توانیم طرح الحاق را اجرایی کنیم. نتانیاهو درباره طرح ترامپ که اجازه الحاق ۳۰ درصد کرانه باختری را می‌دهد، گفت: برای سه سال با تیم ترامپ درباره این طرح همکاری داشتم و به نظر من این تنها طرحی است که منافع اصلی اسرائیل را حفظ می‌کند. اظهارات نتانیاهو درباره طرح الحاق کرانه باختری درحالی ایراد می‌شود که پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال برگزاری چهارمین انتخابات در اسرائیل ظرف کمتر از دو سال است. برگزاری انتخابات جدید به این معناست که اجرای طرح الحاق حداقل تا دسامبر محال است.

ترامپ عقب نشینی کرد

واشنگتن اصلاحاتی را در پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته تا روز چهارشنبه نظر خود درباره این پیش‌نویس را ارائه دهند. به گزارش فارس،‌ خبرنگار خبرگزاری رویترز در سازمان ملل خبر داد که واشنگتن در پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران اصلاحاتی انجام داده است. خبرنگار رویترز گزارش داده آمریکا در این پیش‌نویس، به زبان ساده از اعضای خواسته تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد تمدید کنند. آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته تا ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس قطعنامه ارائه دهند. نشریه فارن‌پالیسی سه روز پیش جزئیاتی را درباره قطعنامه پیشین آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فاش کرده بود. پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا علاوه تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در حالی که قرار بود امروز (سه‌شنبه) درباره این پیش‌نویس در شورای امنیت سازمان ملل رای‌گیری شود اما «کیلی کرفت» نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد که رای‌گیری درباره پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک هفته به تعویق افتاده است. تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است. دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند. با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

طالبان نیروهای امنیتی افغانستان را به رگبار بست

در پی حمله گروه طالبان و گروه دیگری موسوم به "لشکر اسلام" در دو شهرستان استان "ننگرهار" در شرق افغانستان، ۸ نیروی امنیتی این کشور کشته و ۵ نیروی دیگر هم زخمی شدند. "عطاالله خوگیانی" سخنگوی استاندار ننگرهار در این خصوص اعلام کرد که این حملات در شهرستان های "پچیراگام" و "نازیان" در این استان شرقی افغانستان رخ داد. به گفته وی، نیروهای طالبان به پاسگاه های امنیتی در منطقه "گری خیل" در شهرستان "پچیراگام" حمله کردند و در این حمله سه تن از نیروهای طالبان کشته و دو نیروی دیگر این گروه زخمی شدند. این حمله در حالی رخ داد که افغانستان در آستانه آغاز گفت و گوهای بین الافغانی با مشارکت دولت افغانستان و طالبان قرار دارد. طالبان و آمریکا پس از ۱۸ سال جنگ و ۱۸ ماه مذاکره در روز ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۸ توافق صلحی را در شهر دوحه پایتخت قطر امضا کردند. براساس این توافق، نیروهای آمریکایی مقابل اعطای ضمانت های امنیتی از سوی طالبان و تعهد این گروه به آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان به تدریج از این کشور عقب نشینی می کنند.

الحشد الشعبی عملیات گسترده سامراء را آغاز کرد

فرماندهی محور سامرا در سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) اعلام کرد که نیروهای الحشد الشعبی، عملیات گسترده نظامی را برای تعقیب و نابودی عناصر تروریستی داعش در منطقه "السعلوه" در جنوب شهر سامراء آغاز کردند. عملیات نیروهای الحشد الشعبی در منطقه السعلوه  برای جست و جو و بازرسی برای تعقیب و نابودی هسته‌های مخفی گروه تروریستی داعش است. در این عملیات نیروهای تیپ ۳۱۵ الحشد الشعبی منطقه حوزه ماموریت خود در جنوب سامراء را از وجود داعش پاکسازی خواهند کرد. فرماندهی محور سامراء در سازمان الحشد الشعبی تاکید کرد که عملیات بازرسی منطقه السعلوه تا شناسایی و نابودی بقایای داعش در این منطقه و مناطق همجوار ادامه خواهد داشت. حومه شهر سامراء در استان صلاح الدین از کانون های مهم تحرک گروه تروریستی داعش در عراق به شمار می رود.

غنی فرمان خطرناک را امضا کرد

رئیس جمهور افغانستان فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان از فهرست ۵ هزار نفری این گروه را امضا کرد. ارگ ریاست جمهوری افغانستان گزارش داد که "محمد اشرف غنی" طی مراسمی، فرمان‌های تخفیف و عفو مجازات منسوبین نظامی و عفو مجازات محکومین مشمول فهرست ۵ هزار نفری مطالبه شده گروه طالبان را امضاء کرد. لویی جرگه مشورتی صلح افغانستان پیش از این با آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان موافقت کرده بود، زندانیانی که به جرایم سنگینی متهم هستند و دولت افغانستان از آزادی آنها امتناع می کرد. رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان بخشی از توافقنامه گروه طالبان با آمریکا بوده است. طالبان و آمریکا پس از ۱۸ سال جنگ و ۱۸ ماه مذاکره در روز ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۸ توافق صلحی را در شهر دوحه پایتخت قطر امضا کردند. براساس این توافق، نیروهای آمریکایی مقابل اعطای ضمانت های امنیتی از سوی طالبان و تعهد این گروه به آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان به تدریج از این کشور عقب نشینی می کنند.

رای گیری مجلس سنای مصر آغاز شد

انتخابات مجلس سنای مصر از صبح امروز سه شنبه آغاز شده و تا ساعت ۹ شب به وقت محلی ادامه دارد. رای دهندگان مصری از صبح امروز سه شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا رای خود را جهت انتخاب نامزدهایشان در مجلس سنای این کشور به صندوق بیندازند. درهای کمیته‌های رای گیری در ساعت ۹ صبح امروز باز شد و رای گیری تا ساعت ۹ شب به وقت محلی ادامه دارد. هیات ملی انتخابات مصر اعلام کرد که ۱۴ هزار کمیته رای گیری در سطح کشور فعالیت می‌کنند. ۶۳ میلیون رای دهنده مصری شرایط شرکت در رای گیری را دارند. ۱۸ هزار قاضی بر روند انتخابات نظارت دارند و ۱۲۰ هزار کارمند نیز در روند رای گیری مشارکت دارند. نیروهای مسلح مصر دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که در چارچوب آمادگی‌های نیروهای مسلح برای تامین امنیت انتخابات مجلس سنا ۲۰۲۰، فرماندهی کل نیروهای مسلح تمامی تمهیدات و تدابیر را با همکاری دستگاه‌های وزارت کشور و هیات ملی انتخابات و تمامی دستگاه‌های ذی ربط جهت تامین امنیت انتخابات مجلس سنا سال ۲۰۲۰ و تامین فضایی امن برای شهروندان جهت دادن آراء خود اتخاذ کرده‌ است. از زمان تصویب انتخابات سنا در قانون اساسی ۲۰۱۴، انتخابات مجلس سنا در مصر برای نخستین بار است که برگزار می‌شود. مجلس سنا متشکل از ۳۰۰ عضو است که دو سوم اعضاء با آراء انتخاب می‌شود، اما یک سوم آنها توسط رئیس جمهور تعیین می‌شوند.  

ناوهای انگلیس به پایگاه دریایی آمریکا ملحق شدند

رسانه‌ها از تحرک کشتی‌های جنگی انگلیس که مدتهاست به بهانه تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس حضور دارند، خبر دادند. به نوشنه وبگاه «فورس نت» نیروی دریایی انگلیس اعلام کرده که دو فروند کشتی جنگی این کشور به تازگی به مکان مناسبتری در خلیج فارس رفته‌اند. بنابر اعلام نیروی دریای انگلیس، این دو کشتی به پایگاه دریایی آمریکا در بحرین پیوسته‌اند. نیروی دریایی انگلیس در ادامه بیانیه خود افزوده که این تاسیسات دریایی امکان هماهنگی بیشتری را برای رهگیری کشتی‌های در حال عبور از خلیج فارس، تنگه هرمز، باب المندب، دریای عمان و دریای عدن فراهم می‌آورد. انگلیس دو فروند کشتی به نام‌های «اچ ام اس ماتروس» و «اچ ام اس آرگیل» را سال گذشته برای کمک به نیروهای ائتلاف امنیت دریایی آمریکا مرکب از استرالیا، آلبانی، عربستان، بحرین، لیتوانی و امارات به خلیج فارس گسیل داشت. نیروی دریایی انگلیس مهمترین تهدیدها علیه کشتی‌ها در منطقه را قایق‌های انتحاری و حملات راکتی عنوان کرد. چندی قبل نیروی دریایی انگلیس از خروج یک فروند کشتی مین روب خود از خلیج فارس و بازگشت به پایگاهش در انگلیس خبر داد و اعلام کرد که کشتی مین روب «اچ ام اس شورهام» بعد از ۸ ماه استقرار در آب‌های خلیج فارس به انگلیس بازگشت. نیروی دریای انگلیس در بیانیه خود اعلام کرد که خدمه این کشتی به ناوهای آمریکا حاضر در منطقه کمک کردند.

اروپا بلاروس را تهدید کرد

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه و در واکنش به تحولات اخیر در بلاروس، این کشور اروپایی را به اعمال تحریم‌هایی تهدید کرد. بورل طی بیانیه‌ای گفت که اتحادیه اروپا آماده اتخاذ اقداماتی علیه مقامات این کشور به دلیل خشونت و بازداشت‌های غیرقانونی است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استفاده از زور علیه معترضان در این کشور را محکوم کرده و گفت که انتخابات اخیر در بلاروس با معیارهای بین المللی تطابق نداشته و آزاد و عادلانه نبوده است. معترضان در شهرهای مختلف بلاروس سه شب متوالی دست به تجمع زده‌اند؛ تجمعاتی که به خشونت کشیده شد و طبق اعلام وزارت کشور بلاروس دستکم یک کشته بر جا گذاشته است. طبق اعلام کمیته مرکزی انتخابات بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس توانست با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در این انتخابات پیروز شود و سهم خانم اسوتلانا تیخانوفکسایا، رقیب اصلی لوکاشنکو ۹.۹ درصد آرا بوده است. تیخانوفکسایا بعد از انتشار نتایج انتخابات، مدعی شد که او برنده شده و نتایج اعلام شده را «متقبلانه» می‌داند و خواهان بازشماری آرا است.

عربستان، فرانسه و آمریکا بر سر جانشین دیاب توافق کردند

دولت لبنان به نخست‌وزیری «حسان دیاب» که پس از انفجار بیروت تحت فشار قرار گرفته بود، سرانجام استعفا کرد و تا تشکیل دولت آینده به دولت پیشبرد امور تبدیل شد. روزنامه «الاخبار» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و ضمن تشریح اوضاع کنونی لبنان نوشت، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان آمد تا در این وضعیت دولت کنونی لبنان را بیشتر به حاشیه براند و طرف‌های سیاسی را به توافق بر سر دولت وحدت ملی فرابخواند. حسان دیاب باید به کسانی که با وی بر سر یک میز نشسته بودند و «در عین حال برنامه قربانی کردنش را می‌ریختند» پاسخ می‌داد پس «بمب انتخابات زودهنگام» را مطرح کرد اما زمانی که «نبیه بری» رئیس پارلمان «بدون مشورت با متحدان» اعلام کرد که قصد دارد در پنجشنبه هفته جاری دولت را در پارلمان مورد بازخواست کند این بمب در صورت خود حسان دیاب منفجر شد. در ادامه این گزارش آمده است: وزارت خارجه فرانسه با واکنش خود به استعفای دولت لبنان، اقدامات ماکرون را کامل کرد زمانی که اعلام کرد «اولویت تشکیل سریع دولت جدید است. بدون اصلاحات، لبنان به سمت فروپاشی پیش می‌رود». در این بیانیه چالش‌های دولت آینده «بازسازی بیروت و پاسخ‌گویی به مطالبات لبنانی‌ها برای اصلاحات» معرفی شده است. در حالی که قوای سیاسی لبنانی بر طرح فرانسه به عنوان یک ورودی خوب برای بازگشت به قدرت از طریق دروازه بین‌المللی حساب باز کرده‌اند منابع سیاسی عالیرتبه تأکید کردند که فرانسه خواهان دولت وحدت ملی نیست بلکه با همراه آمریکا و سعودی پیشنهاد تشکیل سریع دولت بی‌طرف را داده و بر این ضرورت تأکید کرده است. در همین زمینه منابع نزدیک به ریاض هم اعلام کردند، فرانسه طرحی برای لبنان ارائه نداده و اینکه گفته می‌شود پاریس خواستار تشکیل دولت وحدت ملی شده، درست نیست زیرا اینچنین دولتی باعث «کودتایی دیگر» خواهد شد. این منابع افزودند: فرانسوی‌ها از ایده دولت وحدت ملی به بهانه اینکه سخن ماکرون اشتباه ترجمه شده، عقب‌نشینی کردند. الاخبار درباره موضع عربستان سعودی در قبال اتفاقات لبنان و طرح فرانسه، به نقل از منابع آگاه نوشت، مشکل از نظر ریاض «تسلط حزب‌الله و پوشش (حمایت) میشل عون از این موضوع است».منابع سیاسی لبنان اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها-فرانسوی‌ها و سعودی‌ها نام «نواف سلام» را به عنوان نامزد نخست‌وزیری دولت آینده لبنان مطرح کرده‌اند. چه بسا میشل عون از اختیارات قانونی خود برای عدم مشخص کردن موعدی برای مشورت‌ها قبل از حصول حد نصاب برای توافق بر سر نخست‌وزیر دولت آینده استفاده کند اما دولت جدید باید زودتر تشکیل شود تا کشور وارد خلأ سیاسی نشود. عون و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی با نامزد کردن نواف سلام مخالفتی ندارند اما موضع نبیه بری و حزب‌الله هنوز مشخص نیست. در ادامه این گزارش آمده، تحولات در لبنان امروز بر اساس دو مسیر احتمالی پیش می‌رود: اول؛ اجرای انتخابان پارلمانی زودهنگام. اجرای این طرح جدی به نظر نمی‌رسد زیرا سختی‌های زیادی در برابر آن قرار دارد که اولین آنها توافق بر سر قانون انتخاباتی جدید است. دوم؛ تشکیل دولت جدید یا تنظیم مجدد ساختار سیستم (سیاسی) که این تنظیم مجدد قابل اجرا نیست زیرا انجام آن نیاز به بحث و رایزنی‌های طولانی مدت شبیه توافق «طائف» دارد. تنها گزینه، تشکیل دولت می‌ماند که آنهم آسان نیست و کشور را به معضل پس از استعفای «سعد الحریری» باز می‌گرداند اما بحث‌ها این‌بار در فضایی رخ می‌دهد که بخش زیادی از بیروت بر اثر انفجار تخریب شده و خانواده‌های قربانیان خواستار انتقام هستند. از سوی دیگر، روزنامه «الجمهوریه» به نقل از منابع آگاه نوشت، سعد الحریری گزینه مطرح‌تری برای دولت آینده لبنان است و باید دید تحولات به چه سمتی پیش می‌رود.

لغو موقت تحریم‌ها تکذیب شد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، ضمن رد خبر منتشره در برخی رسانه‌ها به نقل از یک منبع ناشناس در خصوص لغو موقت بخشی از تحریم‌های به اصطلاح غیرهدفمند، این قبیل اظهارات را خبرسازی‌های غیرواقعی دانست که مشخص نیست با چه اهدافی صورت می‌گیرد. او افزود: اینکه شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا موضوع مجادله اروپا و آمریکا باشد بعید نیست، اما آنچه به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود آن است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا غیر قانونی و ظالمانه هستند و بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا موظف است کلیه تحریم‌هایی که با خروج خود از برجام مجددا اعمال کرده است را لغو و بلااثر نماید.

رئیسی برای دولت شرط گذاشت

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از جلسه روز گذشته شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را تشریح کرد.طغیانی در این باره اظهار داشت: این جلسه به بررسی طرح جدید دولت اختصاص داشت که در ابتدای جلسه، اعضا نسبت به وعده های منتشرشده در رسانه ها از زبان رئیس جمهور و برخی دولتمردان مبنی بر طراحی طرحی برای گشایش اقتصادی باتوجه به اینکه هنوز جزئیات این طرح مورد بحث و تصویب قرار نگرفته بود اعتراض کردندوی افزود: رئیس مجلس مطرح کرده که هدف نباید صرفاً تامین بودجه باشد ضمن اینکه قطعا با توجه به شرح وظایف شورا مقابله با تحریم و هدایت نقدینگی باید مد نظر باشد، همچنین توجه به فروش نقدی بجای سلف و خرده فروشی نیز مورد تاکید مجلس است. رئیس قوه قضائیه هم شروطی را به عنوان خطوط قرمز در تصویب طرح دولت مطرح و تاکید کرده که در صورت مورد لحاظ قرار نگرفتن این شروط، منافع طرح به ضررهای جدی علیه اقتصاد کشور و معیشت مردم در آینده تبدیل خواهد شد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، به اختصار به شروط مطرح شده از سوی رئیس قوه قضائیه اشاره کرده و گفت: ۵ یا ۴ شرطی که آقای رئیسی روی آنها تاکید داشت درباره نحوه فروش و تحویل نفت به خریدار و در اولویت بودن فروش میعانات گازی، ممانعت از تبدیل فرآیند اجرای این طرح به عامل افزایش سرسام آور بدهی دولت در سالهای آتی و لزوم ممنوعیت خرید یا بازخرید اوراق توسط بانکها بوده است. نماینده مردم اصفهان در ادامه گفت: به طور خلاصه موضع مجلس و قوه قضائیه مبتنی بر این استدلال است که به منظور حل مشکلات امروز کشور، نباید معضلات بزرگتری برای آینده اقتصاد ملی ایجاد کرد و بهترین مسیر برای بررسی این موضوع ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی و اخذ مجوز قانونی از مجلس است.

منطقه الخضراء بغداد مورد اصابت موشک قرار گرفت

منابع عراقی از اصابت یک موشک به نزدیکی منطقه الخضراء در مرکز بغداد خبر دادند. پایگاه خبری الاخباریه عراق از اصابت یک راکت به نزدیکی منطقه الخضراء خبر داد. این راکت به نزدیکی یکی از ورودی های منطقه الخضراء در مرکز بغداد اصابت کرده است واحد اطلاع رسانی امنیتی در بیانیه ای اعلام کرد یک راکت کاتیوشا به نزدیکی پل معلق بغداد اصابت کرده بدون اینکه خسارتهای قابل ملاحظه ای به دنبال داشته باشد. این بیانیه افزود اطلاعات به این اشاره می کند که این موشک از سمت پادگان الرشید شلیک شده است و نیروهای امنیتی به یک راکت دیگر که آماده شلیک در همان مکان بود، دست یافتند.

نتانیاهو بازهم به توهم دچار شد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی که ناشی از توهمات او بود، به حزب‌الله لبنان درباره این‌که بخواهد برای برون رفت از بحران کشورش به ایجاد بحران با اسرائیل روی بیاورد، هشدار داد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل در جریان حضورش در پایگاه هوایی "حتسریم" در شهر بئر سبع در جنوب گفت: اگر حزب‌الله فکر می‌کند می‌تواند بحران در لبنان را از طریق ایجاد بحران با اسرائیل حل کند مرتکب اشتباه بزرگی شده است. او در اظهاراتی فرافکنانه و بدور از واقعیت ادعا کرد: برای ممانعت از وقوع فجایعی نظیر انفجار بندر بیروت، لبنان باید مواد منفجره و موشک‌هایی که حزب‌الله لبنان پنهان کرده را از اماکن شهری و غیرنظامی دور کند.

تلاش تروئیکای اروپا شکست خورد

یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر می‌رسد تلاش دقیقه آخری انگلیس، فرانسه و آلمان برای توافق با روسیه و چین برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نا موفق بوده است. تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش کشور آمریکا، روسیه، چین، انگلیس،‌ فرانسه و آلمان امضا شد، در مهرماه سال جاری به پایان خواهد رسید و ایران می‌تواند اقدام به فروش و خرید تسلیحات کند. این دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود در ادامه گفت‌وگو با رویترز افزود: «هدف دولت آمریکا پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران است.» تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاش ها برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها را آغاز کرده است. دولت آمریکا امروز سه‌شنبه (۲۱ مرداد)  قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی می‌گذارد.

عراق سفیر ترکیه را احضار می کند

عراق در پی کشته شدن شماری از نظامیان خود در حمله یک فروند پهپاد ترکیه ای به اقلیم کردستان، از لغو سفر وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود روز پنجشنبه انجام شود و همچنین احضار سفیر این کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری عراق در حمله پهپادی ترکیه به منطقه «سیدکان» از توابع استان اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق، دو افسر گارد مرزی و یک سرباز نیروهای مسلح عراق کشته شدند. وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: عراق ضمن اعلام مخالفت قاطع با تجاوز ترکیه به خاک خود، تجاوز این کشور به  منطقه سیدکان از توابع استان اربیل در اقلیم کردستان عراق را که با هواپیمای بدون سرنشین انجام و باعث کشته  شدن دو افسر و یک سرباز نیروهای مسلح شد، محکوم می کند. بیانیه می فزاید: عراق این اقدام را نقض حاکمیت خود و آن را عملی تجاوز کارانه و مغایر با قوانین بین الملل به عنوان تنظییم کننده روابط میان کشورها و اصل حسن همجواری می داند. بغداد همچنین اعلام  کرد که تکرار این گونه اقدامات و پاسخگو نبودن در برابر خواسته های عراق مبنی بر توقف قانون شکنی ها و خروج نیروهای ترکیه ای از داخل مرزهای بین المللی عراق، زمینه ای برای تجدید نظر در میزان همکاری میان کشورها در زمینه های مختلف است. وزارت امور خارجه عراق همچنین با اعلام لغو سفر وزیر دفاع ترکیه به عراق را که قرار بود روز پنجشنبه انجام شود، گفت که در این رابطه سفیر ترکیه  را نیز احضار و یادداشت شدید اللحنی را به وی تسلیم خواهد کرد. منابع عراقی اعلام کردند که یک هواپیمای بدون سرنشین ترکیه نشست مرزبانان عراقی و عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در منطقه «برادوست» از توابع  «سیدکان» در شمال استان اربیل بمباران کرد.

رژیم صهیونیستی نوار غزه را بمباران کرد

رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوز به نوار غزه ناحیه ای را در این منطقه بمباران کرد. شبکه خبری روسیا الیوم بامداد چهارشنبه گزارش داد: جنگنده های اسرائیلی یک پایگاه وابسته به نیروهای مقاومت را در جنوب شهر غزه با راکت هدف قرار دادند. همچنین یک پایگاه دیگر متعلق به گروه های مقاومت در غرب غزه مورد حمله قرار گرفت. جنگنده های رژیم صهیونیستی پایگاه بدر متعلق به نیروهای مقاومت در جنوب شهر غره را با یک فروند راکت هدف قرار دادند و پایگاه دیگری در غرب غزه را بمباران کردند. جنگنده های رژیم صهیونیستی همچنین،  چهار فروند راکت به یک زمین زراعی در اطراف فرودگاه بین المللی غزه شلیک کردند. این منبع همچنین به پرواز گسترده جنگنده های متجاوز بر فراز استان های نوار غزه اشاره کرد.

ناآرامی ها سودان جنوبی را  به خاک و خون کشید

۸۱ تن در پی درگیری میان افراد مسلح و نیروهای دولتی در کشور آفریقایی سودان جنوبی کشته شدند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که این افراد در جریان درگیری در ایالت واراب به قتل رسیدند. سخنگوی ارتش سودان جنوبی روز سه شنبه گفت: در پی درگیری شدید میان افراد مسلح و نیروهای دولتی در ایالت واراب دست کم ۸۱ تن کشته شدند. وی افزود: درگیری زمانی آغاز شد که گروهی از جوانان مسلح در منطقه  تونج بزرگ با نیروهای امنیتی درگیر شدند. سخنگوی ارتش سودان جنوبی ادامه داد: علت درگیری هنوز مشخص نشده است و تحقیقات در این باره ادامه دارد. وی گفت: ۵۵ تن از کشته شدگان جزو نیروهای امنیتی و ۲۶ تن نیز افراد غیرنظامی بودند. در این درگیری ۳۱ تن از نیروهای امنیتی نیز زخمی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha