جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 913819
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
تربیت دینی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی مراحل سه‌گانه تربیت فرزندان را تشریح کرد.

وحیده محمدلو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان‌غربی، به راه‌های جذب نوجوانان به نماز اشاره کرد و گفت: اهمیت دادن به نماز، شادی و خوشحالی برای حضور در محضر خدا و خوش اخلاقی والدین از عواملی است که فرزندان را به نماز دعوت می‌کند.

وی، سخت‌گیری والدین، تنبلی، دوستان ناباب، و عدم آگاهی از فوائد نماز را از عوامل ترک نماز توسط نوجوانان عنوان کرد و ادامه داد: والدین باید فرزندان خود را برای اقامه نماز آماده کنند و صمیمت آن‌ها با فرزندان، بیان فوائد نماز و حضور در نماز جماعت در مساجد از مسائلی است که موجب اشتیاق نوجوانان به نماز می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی در ادامه به لزوم تربیت فرزندان براساس محبت اهل بیت(ع) تاکید کرد و گفت: برای نهادینه کردن محبت اهل بیت(ع) در بین فرزندان لازم است در اعیاد، جَوّ خانه جَوّ شادی و در ایام شهادات هم تعزیه باشد و اگر می‌خواهیم برای فرزندان خود هدیه‌ای بخریم آن را در روزهای اعیاد مذهبی انجام دهیم تا خاطره‌ای ماندگار در ذهن فرزندان ایجاد کند.

وی با اشاره به این‌که رسول خدا(ص) چهار راهکار برای تربیت فرزندان معرفی می‌کنند، افزود: یکی از راهکارهای تربیت دینی فرزندان این است که پدر و مادر ابتدا خود عامل به خیر و خوبی باشند و در خانه‌ای که والدین به واجبات، محرمات و حلال و حرام توجه نمی‌کنند یا به نماز اول وقت اهمیت نمی‌دهند نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان دینی تربیت شوند.

محمدلو به مراحل سه گانه تربیت  فرزندان اشاره و تصریح کرد: در مرحله اول تربیتی که تا سن هفت سالگی می‌باشد و در این سن اکراه و اجبار نوجوانان به مسائل دینی ممنوع است و آن‌ها با مشاهده اعمال دینی به آن علاقه پیدا می‌کنند.

وی از 7 تا 14 سالگی را مرحله دوم تربیتی عنوان کرد و گفت: تقویت باورهای دینی و اعتفادی و ارتباط صمیمی والدین با فرزندان در این مرحله از مهم‌ترین نکات تربیتی است و در این مرحله فرزندان بیشتر در معرض تاثیرپذیری هستند و مراقبت بیشتری را طلب می‌کنند، البته تربیت دختر و پسر در این مرحله متفاوت است و لازم است رأفت، دلسوزی، محبت و مهربانی‌های دختران در این سنین تقویت شود و مادر با دختر رابطه صمیمی برقرار کند و همچنین روحیه شجاعت، سخت‌کوشی، اعتماد به نفس در پسرها ارتقا یابد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی از 14 تا 21 سالگی را سومین مرحله تربیت فرزندان عنوان کرد و بیان داشت: لازم است والدین در این سنین رابطه عاطفی و صمیمی با فرزندان خود برقرار کنند، چرا که احساس و عواطف در این مرحله غلبه دارد و فرزندان در این سنین بیشتر در معرض وابستگی قرار دارند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    حدیث مهم از کتاب خودم آفت‌الشیعه قلة و قلت‌الشیعه آفة آفت شیعه کمبود است، (کمبود مواد غذایی و کار و پول و مسکن و ....) و کمبود شیعه آفت است (بخاطر همین مراجع عظام هی میگویند شیعه را زیاد کنید)