جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حکمت حکیمی فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) در یادداشتی به تحلیل و تفسیر دو ماه رمضان و محرم در دین اسلام پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) در یادداشتی به تحلیل و تفسیر دو ماه رمضان و محرم در دین اسلام پرداخته است.

ماه مبارک رمضان و محرم و صفر دو مناسبت بزرگ و دو ذخیره راهبردی در زندگی مسلمانان و شیعیان و بلکه همه انسان‌ها هستند. نقش ماه رمضان و دو ماه محرم و صفر اگرچه در تغذیه بهجت‌افزای معنوی مسلمین ومومنین ‌بی‌بدیل است اما این کارکرد به همین قلمرو محدود نمی‌شود.

این مناسبت‌ها یکی از مؤثرترین و راهبردی‌ترین عوامل تعادل فردی و اجتماعی، تقویت انسجام ملی، ارتقاء عواطف ایمانی و انسانی، همزیستی مومنانه و الهی، تعامل اقوام و مذاهب و فرهنگ‌ها و وحدت بین آنان است. در این میان محرم البته؛ نقش ویژه‌ای دارد.

اگر مناسک رمضانیه بیشتر در بین مومنان نفوذ دارد اما، مناسک عاشورایی‌ ردّ پایی روشن در زندگی همه انسان‌ها از هر قشر و قوم و دین و مذهب و فرهنگ و عقیده دارد.

خیمه حسینی خیمه‌ برافراشته به گستره همه انسانیت است و مخاطب پیام عاشورا فطرت انسان‌هاست. محرم و عاشورا شورانگیزترین عزاداری‌ها را ازپیروان دیگر مذاهب و ادیان شاهد هستیم. شوری که ریشه هزارساله دارد و هرگز خاموش نخواهد شد.

غمِ مضاعف و اندوه دو چندان در متفاوت‌ترین محرم‌

بشریت تاکنون چنین پدیده‌ای را بدین وسعت تجربه نکرده است. بیماری واگیردار مهمان همیشه زندگی انسان بوده است اما شرایط زمانه و سبک زندگی انسان، فضایی را به‌وجود آورده است که انسان‌ها به این گستردگی و در همه پهنای خاک تاکنون احساس نکرده بودند. علت این تأثیرگذاری کرونایی در دو دلیل عمده است:

اول) سرعت نقل و انتقال انسان‌ها به‌واسطه پیشرفت علم و دانش و وجود وسائل نقلیه سریع و قاره‌پیما

دوم) فناوری اطلاعات و ارتباطات و تبدیل شدن جهان به یک شهر و یک خانه‌

درست همین وسائل راحت و آسایش انسان اکنون باعث رشد سریع و جهانگیری این ویروس حقیر و خطیر و بازتاب‌های جهانی مضاعف آن شده است و تمام ابعاد زیست انسان‌ها، ازجمله مناسک دینی در همه ادیان الهی و غیر الهی را تحت تأثیرقرار داده و محدود کرده است. نمونه بارز آن تعطیلی تقریبی حج سال ۹۹ و دیگر مراسم و آئین‌های مذهبیِ  ادیان و مذاهب دیگر در جهان است.

در این میان محرم امسال اما حکایت دیگری دارد! محرم و عزای حسینی مخصوص به شیعیان نیست، هر انسان آزاده‌ای عاشورا را بزرگ می‌دارد و بر آن می‌سوزد و گریه و فریاد می‌زند. عاشورا روز تعطیل رسمی در هندوستان - پایتخت ادیان رنگارنگ - است و جمعیت ده‌ها میلیونی از هر عقیده و مذهب در این روز حسین‌گویان و گریان هستند.

غمِ بزرگِ عزای حسینی و طوفان حزن و اندوه و بکاء، که هرساله با فرارسیدن محرم تجدید می‌شود امسال با غم مضاعف حِرمان و هجران از اقامه‌ی دلخواه عزای حسینی همراه است. این دلشوره و دلهره‌ی مقدس همه مسلمانان و مومنان است و البته ایران - مهد تشیع و ام القرای جهان اسلام - در این روزها حال و هوایی دیگر دارد. در حالی که اکثریت مردم نجیب ایران در غم ابتلاء به بیماری کرونا و رنجِ معیشت، سخت گرفتارند، غم و اندوه بزرگ دیگری دل‌هایشان را می‌فشارد و بغض و اشک را مهمان گلوها و چشم‌هایشان کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha