سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شیخ عیسی قاسم

حوزه/ آیت الله عیسی قاسم در تجمع فاطمیون در حرم مطهر رضوی گفت: امت اسلام واجب است که هر تجاوزی را از اسلام و موجودیت و سرزمین و ثروت آن دفع کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد،  آیت الله عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین در سخنانی در تجمع فاطمیون در حرم مطهر رضوی تاکید کرد:

متن کامل سخنرانی شیخ عیسی قاسم به این شرح است:

امتی واحد و جبهه ای واحد

امت اسلامی به حکم دین مبین اسلام امت واحد است و این عقیده همه کسانی است که پایبند به اسلام هستند. هر تجاوزی به دین اسلام تجاوز به همه این امت است. تجاوز به هر مسلمان یا به هر بخشی از سرزمین اسلام و یا به مقدساتی از مقدسات آن یا به حرمی از حرم آن تجاوز به همه این امت است.

این امت و افراد آن هر یک به نوبه خود دارای موجودیت، مرگ و عزتند.

اما موجودیت افراد تنها شرط موجودیت امت نیست و قدرتمند بودن بعضی از افراد به معنی قدرتمند بودن همه امت نیست. در مقابل عزت این امت به معنی عزت همه افراد آن و ذلت این امت ذلتی برای همه آن ها است.

امت و افراد آن هریک آرمان ها، مسائل مهم، منافع، شکست ها و پیروزی هایی دارند.

همبستگی در امت ما و برادری اسلامی شامل همه آرمان ها و غم و غصه های بزرگ و کوچک ما می شود. مسلمان برادر مسلمان است، او را تنها نمی گذارد، به یاری او می شتابد، در مشکلاتش به او در حد توان خود کمک می کند، او را از ظلم نجات می دهد و او را ارشاد و نصیحت می کند. این أساس برادری بین مسلمانان است.

مسائل و قضیه های امت مثل حفظ و سلامت دین و ظهور و عزت و انتشار و غلبه آن، کرامت مقدسات آن، امنیت سرزمین و مرزهای آن، قداست نمادهای آن، اینها همه آرمان های همه مسلمانان هستند و مشارکت در دفاع و حمایت از آن ها هم دفاع از خود افراد و هم دفاع از همه این آرمان ها است و این نه فقط از سر یاری رساندن به برادر مسلمان و نجات دادن آن از سختی ها و برطرف کردن نیازهای او و یا  کمک کردن وی در مشکلات شخصی او، با اینکه همه این ها ارزش بالایی نزد خداوند دارند (بلکه بالاتر است).

همه امت اسلامی از جمله افغان ها، اعراب، ترک ها، پاکستانی ها و همه نژادها در همه کشورها از جمله اندونزی، مصر، ایران، عربستان سعودی، عمان و همه و همه در جای جای سرزمین اسلام، فرزندان امت اسلامی اند و قبل از وابسته بودن به قومیت های خود در قبال مسائل و قضیه های امت و آلام آن  مسئولیت دارند.

چه دشمن خارجی یکی از این کشورهای این امت واحده اسلامی و چه دشمن گروهی از مسلمانان،آن دشمن دشمنِ همه امت اسلام است، و تجاوزگر به هریک از مقدسات آن حتی اگر شعار اسلام را سردهد تجاوزگر به امت اسلام و به همه مقدسات آن است و باید مقابل تجاوز آن ایستاد. امتی که مقدسات ان پایمال شده و سکوت کند امتی بی هویت است.

جنگ علیه اسلام و امت اسلام از طرف کشورهای طاغوتی کافر که در مقدمه آن ها آمریکا و اسرائیل هستند دیگر فقط محدود به جنگ نظامی مستقیم و آشکار نیست، بلکه اکنون جنگ های نیابتی در کار است که این کشورها نقشه آن را طراحی و آن را اداره می کنند و توسط یک حزب، گروه و یا کشور دیگر که خود را مسلمان می دانند یا منتسب به اسلامند اجرا می گردد، حال آنکه آنان فاقد مبانی صحیح اسلام و اخلاق اسلامی هستند و به دور از ضروریات دینند. بسیاری از جماعت ها و احزاب هستند که برای تفکر کفرآمیز کشورهای طاغوتی با جعل مبانی بدعت آمیز مزدوری می کنند و آن را به دین منتسب می کنند، با اینکه به شدت دشمن دین هستند و هدفشان ویران کردن دین و پراکنده کردن امت است.

دفاع از اسلام در هر دو حال به یک اندازه واجب است، چه جنگ به صورت مستقیم از طرف یک کشور یا حزب یا دولتی کافر باشد و یا اینکه از طرف دولت یا حزبی از اهل بدعت باشد که خود را منتسب به اسلام و مسلمانان می داند.

اگر دفاع از اسلام به هر دلیلی واجب شد این واجب واحبی کفایی است که تا اینکه امت تا حد کفایت به آن عمل ننماید ساقط نمی شود. آری بر امت اسلام واجب است که هر تجاوزی را از اسلام و موجودیت و سرزمین و ثروت آن دفع کند و همه افراد اما چه سیاه پوست و چه سفید، چه مرد و چه زن و هر کسی که زبان دفاع (استطاعت) دارد در این واجب شرعی مساوی است و مسوولیت دارد.

مجاهدان پهلوان امت اسلامی از همه قومیت ها و مذاهب، از جمله شهدای فاطمیون افغان نقش جهادی شهادت طلبانه بارز و زبان زدی را آفرینند که الگو است، حماسه ای در در دفاع از دین و مقدسات و سرزمین و وحدت و یکپارچگی امت اسلام و در رویارویی ایثارگرایانه قاطع و شجاعانه با توطئه های دشمنان که هدفشان از هم گسیختن این امت، پراکنده سازی موجودیت اسلام، تسلط بر سرزمین اسلامی، تحریف هویت و اصول آن و به زانو درآوردن  امت در برابر اراده دشمن صهیونیستی و استکبار آمریکایی بوده است.

خداوند مجاهدان راهش را اجر والایی دهد، چیزی را فدا کردند که با ارزش تر از آن برای انسان وجود ندارد. آن ها جان با ارزش و شریف خود را برای حمایت از میلیون ها بی گناه و انسان صالح و برای محافظت از امنیت مردم و دور کردن دست جنایت کاران و برای سلامت دین و ناموس خود فدا کردند تا به آن ها توهین نشود، طعم ذلت را نچشند، کسی باعث گمراهی آنان نشود، کسی آن ها را بی ارزش نشمارد و اغفالشان نکنند و کرامت انسانی آن ها پایمال نشود.

آن ها فداکاری کردند اما چیزی را از دست ندادند و شکست نخوردند، پیروزی و بهره ای که با شهادت به دست آوردند خیر همه دنیا را می ارزد. حتی اگر عمر مادی آن ها کم تر شد اما آن ها بالاترین دستاوردی که می توان از زندگی داشت را به دست آوردند که چیزی هم سطح آن وجود ندارد.

اگر این مردان باشرافت و ایثارگر نبودند که جان خود را در راه خدا بی ارزش می شمارند و اجر او را مسالت می کنند و دنیا در درک و شعورشان در مقابل آخرت هیچ ارزشی ندارد، همه دنیای این امت به تاریکی تبدیل شده بود و زندگی بشر به سرنوشتی بدتر از زندگی حیوان به دست مستکبران و جاهلان و خونخواران و تجاوزگران و فرعون ها تبدیل شده بود.

اما کسانی که در راه طاغوت می جنگند و می کشند و کشته می شوند وسیله شیطان و سربازانی مفسد فی الأرض هستند که امنیت زمین را به هم می زنند. آن ها درندگانی وحشی هستند ظلم روا میدارند و وسیله جنایتند.

هر امتی که با نوعی از تجاوز که در تاریخ خود همانند نداشته مواجه شود باید با آن با تمام قدرت به دست همه فرزندان خود چه زن و چه زن برای حمایت از وجود خود رویارویی کند.

هرچقدر این امت برای روزهای سخت و جنگ های بزرگ آمادگی بیشتری داشت، این نشانه آگاهی و قاطعیت بیشتر آن است و توانایی بالاتری برای رویارویی با تجاوزگری ها و خطرات پیش بینی نشده دارد. اسلام نیز به امت خود هشدار داده و از آن خواسته تا همیشه قدرتمند تر از دیگران باشد و برای شرایط غافلگیر کننده آماده تر باشد تا روزی از روزها خود را ضعیف و بیچاره و شکست خورده مقابل دشمنان نیابد (وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ) – الآیة 60/الأنفال.

امت اسلامی می داند که بسیاری از بشر امروز به درجات بسیار پستی از انسانیت رسیده اند و به سوی کفر و فسق و ظلم و ضعف و دوری از ارزش های دینی سوق داده شده و به نمادهایی مسخ شده به شکل انسان تبدیل شده اند. و این است که این مسخ شدگان با هرکسی که به ارزش های دینی و انسانی پایبند باشد و حق را مطالبه کند و عدالت جو باشد و برای هدایت مردم تلاش کند دشمنی می کنند.

امت ما آگاه است که علیرغم دوری از اسلام حق و راستین از درون، اما هنوز نزدیک ترین امت به هدایت و اصلاح پذیرترین است و دارای پررنگ ترین رابطه با ارزش های آسمانی در بسیاری از بخش های آن است. امت اسلام برای بازگشت به راه انسانیت و پروردگار بزرگ بیش ازز دیگران جای امید دارد.

این دو واقعیت که بشر به درجات بسیار پستی رسیده است و همچنین اینکه برای زنده کردن زمین با یاد خدا (اصلاح زمین) به دست امت اسلامی جای امید هست،  باعث می شود مسخ شدگان اهل الحاد و شرک و جهالت و وحشی گری و شهوت پرستی، شدت و انگیزه بیشتری برای مورد هدف قرار دادن و از بین بردن امت اسلام داشته باشند.

هرکسی که به نداهای پست و ذلت بار و ظالمانه نه بگوید و از حق و عزت کرامت و سربلندی و راه هدایت خود دست نکشد، باید به شدت برای رویارویی با بزرگ ترین تجاوزات و جنگ ها و بدترین شرایط و عظیم ترین فشارهایی که از سوی قدرت های متجاوز و مستکبر و شیطانی ممکن است وارد شود آماده باشد.

این امت خواری و باطل را نمی پذیرد؛ این امت تعویض هدایت با اضلال و گمراهی، عزت با ذلت و همچنین جایگزینی پیشگامی خود را با تبعیت و جیره خواری دیگران نمی پذیرد، بنابراین باید هر روز از حیات خود را روزی برای کسب قدرت و روز مقاومت، جهاد و مبارزه قرار دهد و بداند.

سلام بر همه شهدای این امت مومن و سلام بر شهدای فاطمیون و سلام بر همه درگذشتگان مومنین و مومنات.

سلام و رحمت و برکات الهی بر همه مومنین و مومنات.

والحمد لله ربّ العالمین أولاً وأخیراً.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha