پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مباهله

حوزه/ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: شیوه و سیره پیامبر اکرم(ص) در جریان مباهله، بهترین الگوی فراروی دنیای امروز است.

حجت الاسلام و المسلمین جواد فخار طوسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره ای گذرا به شرح ماوقع داستان مباهله در ۲۴ ذی الحجه اظهار داشت: پیامد دعوت پیامبر اکرم(ص) منجر به مباهله شد که البته رخ نداد؛ در واقع هیئتی از مسیحیان منطقه نجران برای مذاکره با پیامبر(ص) آمدند و نتیجه مذاکرات به جایی نرسید و ایشان به امر الهی پیشنهاد مباهله فرمودند که در نهایت با دیدن هیبت حضرت رسول (ص) آن هم با نزدیک ترین عزیزانش از انجام مباهله به شدت نگران و وحشت زده شدند و در نهایت مباهله انجام نشد.

وی با بیان این که کلمه ابتهال و مباهله به معنای لعنت طرفین است که به واسطه آن عذابی بر آن ها نازل شود، گفت: قضیه مباهله ابعاد مختلفی دارد که به اعتقاد بنده دو بعد از آن می تواند حایز اهمیت باشد.

وی اضافه کرد: یک بُعد که خوشبختانه خیلی مدنظر محققین بوده این است که در جریان مباهله جایگاه و موقعیت اهل بیت (ع) و پنج تن آل عبا بیش از پیش روشن و مسلم شد، چه آن که شان نزول آیه تطهیر در همین روز و عباراتی که در این آیه درباره پنج تن وارد شده باعث معرفی حضرات معصومین(ع) در بُعد جهانی شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: معمولاً ما از این بُعد در مناظرات خود با برادران اهل سنت بسیار استفاده می کنیم چرا که آیه تطهیر و شان نزول آن در ماجرای مباهله خود دلیل قاطع و محکمی بر ادعای راستین شیعه در حقانیت اهل بیت(ع) با تاکید بر نص صریح قرآن مجید است.

وی ادامه داد: بُعد دومی که واقعاً ارزش دارد محققین ما روی آن کار کرده و آن را برجسته سازی کنند، تاکید بر بُعد رحمانی آیین و دین مبین اسلام است؛ به این معنی که سالی که این اتفاق افتاد، سال دهم هجری است که پیامبر و حکومت مدینه در اوج اقتدار بوده و نیازی نداشته که مذاکره ای کنند آن هم با مسیحیان نجران که طایفه محدودی بودند و شخص پیامبر(ص) در حکومت اسلامی خود همه ابزار قدرت و فشار را داشتند اما با این حال و در آن شرایط حضرت محمد مصطفی(ص) برای هدایت مردم مذاکره و سپس به امر خدای متعال مباهله را مطرح می کنند و سراغ شیوه ها و ابزارهای دیگر نمی روند که جان و مال و موقعیت طرفین در آن حفظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین فخار طوسی همچنین یادآور شد: در دنیای امروز که با کمال بی انصافی شاهدیم که چهره ملکوتی دین مبین اسلام به دروغ متهم به خشونت و افراطی گری شده، واقعاً این بُعد از داستان مباهله بسیار قابلیت مانور دارد تا دنیا بدانند که پیامبر رحمت برای هدایت همه مردم تا چه حد بزرگوارانه و کریمانه برخورد کرده اند.

وی افزود: در واقع یک اصل در سیاست خارجی با الهام از داستان مباهله برای ما به دست می آید به این که انسان تا جایی که می تواند از روش مذاکره و روش های مسالمت آمیز با مخالفان استفاده کند و این ظرفیت در داستان مباهله کاملاً وجود دارد که یک تبلیغ گسترده ای در سطح جهانی به نفع چهره اسلام در برابر تبلیغات دروغین دنیای غرب صورت گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha