پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید ابراهیم حسینی‌اراکی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در جریان مباهله حتی بعد از اثبات حقانیت اسلام بر مسیحیان، پیامبر(ص) آنان را مجبور به پذیرش اسلام نکرد، گفت: از برجسته ترین نکات واقعه مباهله اثبات حقانیت اسلام در برابر مسیحیت تا روز قیامت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی اراکی، شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با تبریک سالروز واقعه مباهله، اظهار کرد: اگر به تاریخ بشریت نگاه کنیم یک قاعده و قانونی به دست می‌آید که تمام ملت‌ها و اقوامی که پیشرفت، رشد و تعالی پیدا کردند به خاطر ارتباط محکم با دین خدا و انبیاء الهی بوده است.

وی افزود: همچنین تمام اقوامی که در طول تاریخ سقوط کردند و پسرفت داشته‌اند و مورد سخط و عذاب خدا واقع شدند انسان هایی بوده‌اند که از دین حق، انبیاء و اولیاء الهی فاصله گرفته‌اند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه در طول تاریخ انواع برخوردها با انبیاء الهی شده است، ادامه داد: از مهمترین برخوردهایی که اکثریت انسان‌ها با دین و انبیاء الهی کرده‌اند این بوده که انبیاء(ص) را مورد انکار و تکذیب قرار داده‌اند و سنگ بنای انکار انبیاء(ص) را شیطان گذاشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها خدا را قبول داشتند اما زیر بار پذیرش ولایت انبیاء و اولیاء الهی نمی‌رفتند، افزود: روز غدیر یکی از چهار روزی است که شیطان ناله زد و در روایت است که در سقیفه شیطان اولین کسی بود که بیعت کرد.

حسینی اراکی افزود: پیامبر(ص) بعد از اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر، در مسیری که تا مدینه آمدند اجتماع دونفره، سه نفره و بیش از آن را حرام کرد، زیرا پیامبر(ص) هراس داشتند که تا به مدینه برسند مردم گروه گروه شده و بر علیه ولایت امیرالمؤمنین(ع) هم‌پیمان شوند که عده‌ای از اصحاب همین کار را هم کردند و طرح ترور پیامبر(ص) را کشیده و اقدام به ترور کردند ولی نقشه آنها نگرفت و سپس با شمشیر به پیامبر(ص) حمله کردند ولی عمار یاسر و حذیفه از ایشان دفاع کردند و مانع کشته شدن پیامبر(ص) شدند.

وی با بیان اینکه معیار مسلمان بودن و شیعه بودن ما ولایت پذیری است، افزود: امروز هم خیلی‌ها اهل عبادت و زهد هستند ولی بحث اطاعت از امر ولی که می‌آید زیر بار نمی‌روند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نحوه برخورد پیامبر(ص) با مخالفان، گفت: از قرآن این مفهوم استخراج می‌شود که پیامبر(ص) چهار برخورد با آنها کرده‌اند، که سه شیوه برخورد را در آیه ۱۲۵ سوره نحل بیان کرده و فرموده که ای پیامبر(ص) با مخالفان خود اول با برهان مقابله کن و و اگر مؤثر واقع نشد آنان را موعظه کن و احساسات آنها را تحت تأثیر قرار ده و راه سوم این که با جدال، مناظره و گفت‌وگوی آزاد با آنها مقابله کن.

وی افزود: راه چهارم در آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران است که می‌فرماید با آنها مباهله کن یعنی اگر بر عقیده باطل خود تعصب ورزیدند از خدا بخواه که مخالفان را به عذاب گرفتار کند که به مباهله معروف است و این شیوه اختصاص به پیامبر(ص) هم ندارد و ائمه(ع) هم در برخی موارد مباهله کرده‌اند.

حسینی اراکی با اشاره به جریان مباهله و اثبات حقانیت پیامبر(ص) برای مسیحیان نجران و فرار از مباهله با پیامبر(ص)، گفت: مسیحیان نجران در عین حالی که به صورت ضمنی ادعای پیامبر(ص) را مبنی بر رسالت‌شان پذیرفتند ولی باز هم لجاجت ورزیدند و مسلمان نشدند و این نشان می‌دهد که پیامبر(ص) برای مسلمان کردن دیگران هیچگاه به زور متوسل نشدند.

وی گفت: افرادی که می گویند اسلام دین زور و شمشیر است تهمت بزرگی به اسلام می زنند زیرا اسلام دین حکمت، برهان، موعظه، مناظره و مباهله است و اگر فردی باز هم قبول نکرد مجبورش نمی‌کند، همچنان که مسیحیان نجران برگشتند و شرایط جزیه را پذیرفتند و پیامبر(ص) هم کاری با آنان نداشتند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اسلام دین تفکر و معرفت است، افزود: اگر اسلام از شمشیر استفاده کرده مقابل افرادی بوده که به دنبال استعمار و بردگی افکار مردم بودند و برای آزادی مردم شمشیر کشیدند و خدا لعنت کند افرادی را که اسلام را دین خشونت و شمشیر معرفی می کنند.

وی اظهار کرد: برجسته ترین نکته در واقعه مباهله این است که پیامبر(ص) حقانیت اسلام در برابر مسیحیت را تا روز قیامت اثبات کرد زیرا علمای یهود و نصارا پیامبر(ص) را می‌شناختند که پیامبر خدا است و در سوره بقره هم خداوند می‌فرماید کفار همانطور که فرزندان خود را می‌شناختند پیامبر(ص) را هم می‌شناختند ولی از سر عناد، تعصب و لجاجت حق را انکار می‌کردند.

حسینی اراکی با بیان اینکه سخت‌ترین امتحان زندگی این است که انسان حق بگوید و حق را بپذیرد، گفت: امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید تمام شریعت در سه کلمه است اول حق گفتن و کتمان نکردن حق ولو به ضرر انسان باشد، دوم داوری با عدل و انصاف و سوم وفای به عهد.

وی گفت: دومین نکته برجسته واقعه مباهله این است که در قرآن هیچ آیه‌ای به اندازه این آیه به فضیلت اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) تأکید نکرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha