چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ارز مجازی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ارز مجازی القاعده ضبط شد

نیروهای فدرال آمریکا میلیون‌ها دلار بیتکوین و بیش از ۳۰۰ کیف پول رمز ارزها را از سازمان‌های تروریستی چون القاعده ضبط کرده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این بزرگترین کشف و ضبط رمزارزها از گروه‌ها و نهادهای تروریستی است. به گفته این وزارتخانه "این اقدامی کوچک از یک ابتکار عمل بزرگ و گسترده‌تر برای متوقف کردن عملیات مالی گروه‌های تروریستی است. نیروهای اداره تحقیقات فدرال آمریکا، وزارت امنیت کشور و سرویس درآمد داخلی ایالات متحده در این تحقیقات حضور داشتند." گروه‌های تروریستی چون القاعده به صورت منظم از اهداکنندگان رمز ارزها برای حمایت از خود درخواست کرده و از رسانه‌های اجتماعی برای تسریع این درخواست‌ها استفاده می‌کنند. آمریکا همچنین یک وبسایت و چهار صفحه فیسبوک را که داعش از آن برای فروش تجهیزات جعلی حفاظت شخصی استفاده می‌کرد، یافته و آنها را توقیف کرد. تحقیقات باید به دادگاه برود تا در این مرحله دولت تصمیم بگیرد که این وجوه چطور باید مورد استفاده قرار گیرد. در صورت تایید، مبالغ جمع آوری شده از کیف‌های پول الکترونیکی ممکن است به صورت کامل یا نسبی به سازمانی اهدا شود که از قربانیان تروریسم حمایت می‌کند.

اوراق سلف نفتی دولت بعدی را مقروض کرد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست غیررسمی نمایندگان که پیش از آغاز جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹) برگزار شد، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی را درباره فروش اوراق سلف نفتی که قرار است در بورس عرضه شود، ارائه کرد. وی افزود: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه اوراق سلف نفتی در بورس ابراز نگرانی کرد و گفت که این مسئله موجب تحمیل قرض به دولت بعدی می‌شود. عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: پورابراهیمی تاکید کرد که فروش اوراق سلف نفتی در بورس موجب تحمیل حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان قرض به دولت‌ بعدی می‌شود که جای نگرانی دارد. سلیمی خاطرنشان کرد: نظر ما نمایندگان بر این است که اگر بناست عرضه‌ای در بورس انجام شود نفت باید به صورت قطعی عرضه شود نه اینکه به صورت اوراق دولت آن را عرضه کند.

بدترین رکود یک قرن اخیر برای انگلیس ثبت شد

بیماری همه گیر کرونا یک بحران بزرگ در انگلیس ایجاد کرده به طوریکه هزاران انگلیسی شغل خود را در بحبوحه اخراج ها از دست داده اند. بر اساس آمار موسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی، نرخ بیکاری این کشور می تواند از ۱.۳ میلیون نفر به ۳ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۰ برسد درحالی که اقتصاد این کشور بعید است تا سال ۲۰۲۳ به سطح پیش از کرونا باز گردد. اداره ملی آمار این کشور گزارش داد اقتصاد انگلستان در سه ماهه دوم رکورد کاهش رشد اقتصادی را ثبت کرد و اقتصاد این کشور ۲۰.۴ درصد کوچک تر شده است. این آمار همچنین بدان معناست که انگلیس هم اکنون با رکود مواجه است همانطور که در ۲ سه ماهه پیشین نیز رشد منفی داشت. این کشور در سه ماهه نخست امسال کاهش رشد ۲.۲ درصدی را ثبت کرد. جاناتان اتو از اداره ملی آمار گفت: «رکود ناشی از شیوع کرونا به بیشترین کاهش سه ماهه GDP  منجر و رکود ثبت کرده است.» مقامات انگلیسی در ابتدا بیش از ۱۲.۳ میلیارد پوند (بیش از ۱۶ میلیارد دلار) به عنوان کمک مالی اضطراری برای حمایت از کسب و کارهای کوچک در جریان شیوع کرونا اختصاص دادند. ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلیس در اوایل ماه می هشدار داد که اقتصاد این کشور به راحتی به حالت قبل بازنخواهد گشت و خاطرنشان کرد قرنطینه احتمالا منجر به رکود شدیدی خواهد شد که تاکنون نظیر آن ندیده ایم. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، این کشور بدترین رکود از سال ۱۹۲۹ را تجربه خواهد کرد. در آن سال وال استریت سقوط کرد و منجر به «رکود عمیق اقتصادی» شد. در عین حال، سیاست مداران انگلیسی در مورد موضوعات مربوط به قرنطینه دچار تفرقه شده اند زیرا دولت به علت شیوع جدید ویروس در مناطق مختلف این کشور، گام های بعدی رفع محدودیت ها را متوقف کرده است.

بزرگ‌ترین افت تاریخ بورس رقم خورد

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت افت بیش از ۷۲۴۴۷ واحدی، تا ارتفاع یک ‌میلیون و ۹۰۲هزار واحد عقب‌نشینی کرد.در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از ۷میلیارد و ۶۳۹میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۹هزار و ۱۹۲میلیارد تومان در بیش از ۹۴۶هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۷۲ هزار و ۴۴۷ واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۹۰۲هزار واحد قرار گرفت. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمان تامین، تامین سرمایه امید و بیمه آسیا با  رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۹۰۳۱واحد، کل (هم‌وزن) ۱۱۱۰۵واحد، قیمت (هم‌وزن) ۷۲۸۸واحد، آزاد شناور ۹۸۷۰۸واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب ۵۸۸۱۲ و ۱۲۲۷۷۵واحد افت کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲میلیارد و ۱۴۲میلیون ورقه به‌ارزش ۴هزار و ۷۲۸میلیارد تومان در ۴۱۱هزار و ۳۹۵نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۵۷۵واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۹هزار و ۹۰۵واحد قرار گرفت. در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، بیمه دی و ویتانا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

فروش اوراق سلف نفتی آغاز شد

نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت امروز در تالار بورس انرژی عرضه خواهد شد. بر این اساس امروز ۵۲۹ هزار ۳۱۲ بشکه نفت خام سنگین ایران عرضه می‌شود. قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده است. حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است. همچنین سود اوراق ۱۹ درصد اسمی و بدون پرداخت دوره‌ای است. همچنین حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه معاملات ثانویه این اوراق آغاز می‌شود. اوراق سلف نفتی دو ساله بوده و سر رسید قرارداد ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ است. ساعت معاملات ثانویه نیز از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه روزهای کاری بورس تعیین شده است.

کشور از سامانه های شفافیت وزارت تعاون رونمایی کرد

با رونمایی از سامانه‌های شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قابلیت گزارش دهی عمومی فعالیت های مرتبط افزایش می یابد.میرزایی، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون با بیان اینکه بخش دیگری از سامانه های مربوط به شفافیت افتتاح خواهد شد، افزود: وزیر تعاون وعده‌های شفافیت را پیگیری کرده و بخش بزرگی از آن در دو سال گذشته انجام شده است و امروز نیز گزارش آن در قالب رونمایی از سامانه‌های شفافیت، به مردم، نمایندگان مجلس و دولت ارائه شد. معاون امور اقتصادی وزارت تعاون افزود: مهم‌ترین اقدامی که برای توسعه شفافیت صورت گرفته روند بورسی شدن بنگاه هاست. میرزایی با بیان این که بیش از ۸۰ درصد ارزش بنگاه‌های وابسته به صندوق‌ها امروز در بورس قرار دارند و تا پایان سال این سهم به بیش از ۸۵ درصد می‌رسد، افزود: اطلاعات و عملکردهای مالی، عملیاتی و مشخصات مدیران این بنگاه‌ها چه بورسی و غیربورسی در سایت سازمان بورس اوراق بهادار(کدال) قابلیت رهگیری و مشاهده عمومی دارد. میرزایی گفت: براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی وزارت تعاون توانسته اند رتبه نخست شفافیت را در زمینه بارگذاری صورت‌های مالی در سامانه بورس به خود اختصاص دهند.

بازار به دلار استراحت داد

در معاملات بازار ارز، شاهد ثبات شاخص ارزی بودیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۱۹۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۲۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز پنج شنبه، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۵۹۰۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۲۶۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، بدون تغییر می باشد.

اوپک برآورد تقاضای نفت ۲۰۲۰ را کاهش داد

برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان داد افت تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به مراتب شدیدتر از پیش‌بینی پیشین این سازمان خواهد بود. این تغییر برآورد به دلیل آثار ویروس کرونا و شک و تردیدهای موجود درباره بهبود تقاضا در سال آینده میلادی رخ داد که حمایت این سازمان از بازار را به‌طور بالقوه‌ای دشوارتر می‌کند. اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی نفت ۹ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد. این رقم در گزارش پیشین این سازمان ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود. براساس این گزارش، تحولات قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ همچنان تحت تأثیر نگرانی از موج دوم ویروس کرونا و سطح بالای ذخیره‌سازی جهانی خواهد بود. برآورد اوپک در تازه‌ترین گزارش این سازمان درباره بهبود تقاضا تغییری نکرد و در عین حال پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱، ۷ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. این در حالی است که این نهاد اعلام کرد این چشم‌انداز تحت تأثیر عدم اطمینان بسیاری قرار دارد که ممکن است بر مصرف نفت اثر منفی بگذارد. تقاضای سفر هوایی، اتومبیل‌های کم‌مصرف‌تر و رقابت بیشتر بر سر دیگر سوخت‌ها نمونه‌هایی از این عوامل تأثیرگذار هستند.

اقتصاد هلند زمینگیر شد

رشد اقتصادی هلند به کمترین سطح ثبت شده تاریخ خود رسید. آمار نهایی رشد اقتصادی هلند در سه ماهه دوم امسال منفی ۸.۵ درصد اندازه گیری شد که این نرخ پایین ترین نرخ رشد ثبت شده در این کشور از زمان ثبت آمارهای مربوطه در سال ۱۹۸۸ تاکنون بوده است. این نرخ که ۰.۷ درصد بیشتر از برآورد قبلی است، دومین رشد فصلی منفی متوالی هلند محسوب می شود. در بین بخش های مختلف، سرمایه گذاری ثابت با رشد منفی ۱۲.۴ درصدی بیشترین نقش را در سقوط رشد اقتصادی هلند داشته و پس از آن نیز مخارج مصرفی با منفی ۱۰.۴ درصد و مخارج دولتی با منفی ۳.۱ درصد قرار دارند. هلند ششمین کانون اصلی درگیر با کرونا در اروپا است و محدودیت های رفت و آمدی هنوز به طور کامل در آن رفع نشده اند. طبق اعلام مرکز آمار هلند بخش تجارت خارجی نیز در شرایط نامناسبی قرار دارد به طوری که دو سه ماهه منتهی به ژوین، میزان صادرات هلند در مقایسه با سه ماهه قبل ۹.۸ درصد و میزان واردات این کشور نیز ۸.۳ درصد کاهش داشته است. هم چنین رشد اقتصادی مالزی نیز وارد محدوده منفی شده است تا جایی که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در سه ماهه دوم امسال اقتصاد مالزی ۱۷.۱ درصد کوچک شده که این رشد ۹.۷ درصد کمتر از رشد ثبت شده فصل قبل و ضعیف ترین رشد اقتصادی ثبت شده در این کشور از زمان ثبت آمارهای مربوطه در سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده است. در بین بخش های مختلف، بخش سرمایه گذاری ثابت با رشد منفی ۲۸.۹ درصد بیشترین تاثیر را در ثبت این رشد منفی داشته است و پس ازآن نیز مخارج مصرفی با رشد منفی ۱۸.۵ درصدی و کشاورزی با رشد منفی ۱۵.۴ درصدی در رده های بعدی قرار دارند. به دنبال انتشار این خبر، بازارهای مالی مالزی دچار ریزش شدند تا جایی که هم ارزش رینگت در برابر دلار و هم شاخص بورس کوالالامپور کاهش یافتند.

چین به بازار یوآن تزریق کرد

بانک مرکزی چین در ادامه اقدامات حمایتی خود، ۱۵۰ میلیارد یوآن (حدود ۲۱.۶ میلیارد دلار) به سیستم بانکی این کشور تزریق کرد. به گزارش ایبِنا از شینهوا، بانک مرکزی چین به منظور حفظ نقدینگی از طریق قراردادهای بازخرید (رپو) اقدام به تزریق نقدینگی کرده است. بر اساس بیانیه منتشره در تارنمای رسمی بانک مرکزی چین، این توافقنامه‌ها هفت روزه بوده و با نرخ بهره ۲.۲ درصد ارائه شده است. از آنجا که هیچ یک از قراردادهای قبلی رپو امروز سررسید نمی‌شود، این اقدام بانک مرکزی چین به معنای تزریق خالص ۱۵۰ میلیارد یوآن به بازار است که از ۱۷ جولای تاکنون بالاترین میزان محسوب می‌شود.

احتمال اخراج چینی ها از بورس‌های آمریکا قوت گرفت

وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، هشدار داد شرکت‌های چینی در صورتی که نتوانند با ملزومات مربوط به نظارت و بازرسی آمریکا منطبق شوند ممکن است از فهرست بورس‌های آمریکا اخراج شوند. او گفت: تا پایان سال آینده اگر این شرکت‌ها کاملاً ملتزم نشوند از بورس‌ها اخراج خواهند شد و این هم در مورد شرکت‌های چینی و هم در مورد همه شرکت‌های دیگر اجرا خواهد شد. آنها باید با حسابرسی ما منطبق شوند. این اظهارات در پی بحث‌های بلندمدت در مورد عدم توانایی ناظران آمریکایی برای بازرسی مالی شرکت‌های بزرگ چینی مانند غول تجارت الکترونیک این کشور، علی‌بابا که در بورس نیویورک لیست شده است، انجام می‌شود. همچنین کارگروه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ هم به بازارهای مالی توصیه کرده تا معیارهای ورود شرکت‌ها به بورس‌های آمریکا را به نحوی اصلاح کند که از سرمایه‌گذاران در برابر ریسک‌های شرکت‌های چینی محافظت شود.

نرخ بیکاری در استرالیا رکورد زد

نرخ بیکاری در استرالیا به بالاترین سطح هفت سال اخیر رسید. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نرخ بیکاری در استرالیا تا پایان ۱۲ ماه منتهی به ژوییه با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به بازه مشابه منتهی به ماه قبل به ۷.۴ درصد رسید که این رقم، ۰.۳ درصد کمتر از نرخ قبلی مورد انتظار و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در استرالیا از نوامبر سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده است. طی این مدت شمار شاغلان استرالیایی ۱۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بیشتر شده و به ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر رسیده است.  شمار بیکاران این کشور تا پایان ماه ژوییه نیز با ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش به یک میلیون و ۹۴۰۰ نفر رسید. نرخ مشارکت نیز که نسبت جمعیت شاغل در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال را اندازه می گیرد به ۶۴.۷ درصد افزایش پیدا کرده که ۰.۷ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل بوده است. این نرخ مشارکت ۰.۲ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی کارشناسان بود.  از سوی دیگر نرخ بیکاری روسیه در ۱۲ ماه منتهی به ژوین با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۶.۲ درصد رسید که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده توسط کارشناسان و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده از مارس سال ۲۰۱۳ در این کشور بوده است. طی این مدت شمار بیکاران روسی با ۹۳ هزار نفر افزایش به چهار  میلیون و ۶۰۶  هزار نفر رسیده است. طی این مدت دستمزد در شرایط واقعی دو درصد افزایش پیدا کرده است که که ۱۰.۶ درصد بیشتر از تخمین قبلی کارشناسان بازار کار بوده است. در حال حاضر متوسط سطح دستمزد ماهانه دراین کشور ۴۹ هزار و ۳۰۶ روبل است. متوسط نرخ بیکاری روسیه در بازه زمانی ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۴۶ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۹۹ با ۱۴.۱ درصد و کمترین نرخ اشتغال مربوط به اوت ۲۰۱۹ با ۴.۳ درصد بوده است. هم چنین نرخ مشارکت در بازار کار از ۶۲.۹ درصد در ماه قبل به ۶۲.۷ درصد در ماه جاری رسیده است.

نرخ بیکاری در سوییس به بالاترین سطح تاریخی خود رسید

شمار بیکاران سوییسی در بالاترین سطح تاریخی خود باقی ماند. تا پایان ماه ژوییه امسال نرخ بیکاری در سوئیس به ۳.۲ درصد افزایش پیدا کرده که نسبت به ماه قبل آن تغییری نکرده است اما بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از زمان ثبت آمارهای مربوطه محسوب می‌شود. در این مدت شمار افراد فاقد شغل در مقایسه با ماه قبل ۱۴۱۹ نفر کمتر شده و به ۱۴۸ هزار و ۸۷۰ نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شمار افراد بیکار در سوئیس ۱۵ هزار و ۴۳۱  نفر افزایش داشته است که معادل ۱۶.۴ درصد کل جمعیت بیکاران است. همچنین تا پایان ماه ژوییه شمار افراد جویای شغل ۵۹۲  نفر افزایش داشته و به ۱۹۲ هزار و ۲۳۲  نفر رسیده است. در مقایسه با سال گذشته این رقم ۴۹۰۰ نفر بیشتر شده است که معادل ۴.۷ درصد از کل جمعیت افراد جویای شغل است. در بین جوانان، نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال سوئیسی با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به رقم ثبت شده در ماه قبل به ۳.۴ درصد تا پایان ماه ژوییه رسیده است که بالاترین سطح ثبت شده از سپتامبر سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. طی این مدت شمار بیکاران جوان سوئیسی ۵۷۸  نفر بیشتر شده و به ۱۷ هزار و ۸۹۵ نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز شمار جوانان بیکار سوئیسی ۲.۲  درصد (معادل ۱۰۷۶  نفر) بیشتر شده است. متوسط نرخ بیکاری سوئیس از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸ برابر با ۳.۲۲ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ۵.۷۰ درصد ژانویه ۱۹۹۷ و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۱.۵ درصد می ۲۰۰۱ بوده است. همچنین نرخ بیکاری کره جنوبی تا پایان ماه ژوییه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴.۲ درصد رسید که این نرخ کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور طی دو ماه اخیر محسوب می شود. طی این مدت شمار بیکاران کره جنوبی با ۳۴ هزار نفر کاهش به بیش از یک میلیون و ۱۷۹ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر اما شمار شاغلین نیز ۷۲ هزار نفر نسبت به ماه قبل بیشتر شده و به ۲۶ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر رسیده است. نرخ مشارکت دربازار کار که بیانگر جمعیت فعال ۱۸ تا ۶۴ سال است به ۶۲.۵ درصد رسیده که ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل است. نرخ اشتغال نیز با ۰.۱ درصد افزایش به ۵۹.۸ درصد رسید. متوسط نرخ بیکاری در کره جنوبی در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۶۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ۷.۱ درصد در ژوئن ۱۹۹۹ و کمترین رقم نیز سه درصد سپتامبر ۲۰۰۲ است.

روسیه زمینگیر شد

اقتصاد روسیه در سه ماهه دوم امسال ۸.۵ درصد کوچک شد. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، اقتصاد روسیه در ۱۲ ماه منتهی به ژوین ۸.۵ درصد کوچک شد که این رقم ۵.۵ درصد کمتر از رشد ثبت شده دوره قبل و هم‌چنین ۰.۵ درصد کمتر از رقم پیش‌بینی شده قبلی بوده است. تجارت خارجی یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش محسوس رشد اقتصادی روسیه بوده و طی این مدت رشد منفی ۸.۲ درصدی داشته است. هم‌چنین میزان مصارف خانوارها با ۴.۴ درصد کاهش به منفی ۹.۱ درصد رسیده است. طی این مدت تنها بخش مخارج دولتی وضعیت نسبتا خوبی داشته هر چند که آن هم رشد منفی ۱.۴ درصدی را تجربه کرد. رشد بخش مخارج سرمایه ای نیز طی این مدت منفی ۵.۸ درصد اندازه گیری شده است. متوسط رشد اقتصادی روسیه در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۹۴ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۲.۱ درصدی سه ماهه پایانی سال ۱۹۹۹ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به رشد منفی ۱۱.۲ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹ بوده است. وزیر اقتصاد روسیه پیش بینی کرده است رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی پنج درصد برسد. پیشتر نیز بانک مرکزی روسیه از احتمال رشد منفی شش درصدی اقتصاد این کشور در سال جاری خبر داده بود. با وجود افزایش سرعت شیوع کرونا، اقتصاد روسیه توانسته بود در سه ماهه نخست امسال رشد مثبت ۱.۶ درصدی را به ثبت برساند. به دنبال کاهش تقاضای جهانی و سقوط قیمت نفت، اقتصاد روسیه با مشکلات زیادی در تامین ارز مورد نیاز خود مواجه شده است و دولت منابع مالی کمی برای تقویت رشد در اختیار دارد. در حال حاضر روسیه یازدهمین کانون اصلی درگیر با کرونا در جهان محسوب می شود و بیش از ۱۵ هزار نفر از شهروندان این کشور بر اثر ابتلا به کرونا تاکنون جان خود را از دست داده اند.

تخم مرغ ارزان شد

مهدی یوسف خانی اظهار کرد: نرخ مصوب هرکیلو تخم مرغ ۱۱ هزارتومان است که در حال حاضر کمتر از این مقدار یعنی کیلویی ۱۰ هزار تومان و هر شانه ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. وی با بیان اینکه قیمت خرید عمده تخم مرغ از واحدهای تولیدی به حدود ۹ هزار تومان رسیده و کاهشی بوده است، گفت: تا یک ماه قبل قیمت هر شانه تخم مرغ به ۳۰ هزارتومان هم رسید ولی طی این مدت با کاهش حدود ۱۰ هزار تومانی مواجه شده است. براساس مشاهدات میدانی تخم مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران با قیمت هر شانه ۲۳ هزار تومان هم به مصرف کنندگان عرضه می شود.

حمله سایبری به نیروگاه‌های برق تکذیب شد

حائری ضمن تکذیب حملات سایبری به نیروگاه‌های کشور گفت: خوشبختانه تا به امروز هیچ‌گونه حمله سایبری متوجه نیروگاه‌های برق نشده است. همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حاشیه مراسم عبور از اوج مصرف که در شرکت توانیر برگزار شد، گفت: خوشبختانه ما خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم این خاموش‌ها به دلیل فرسودگی کابل یا ترانس ها بوده است. او ادامه داد: خاموشی برق که در داخل شبکه بود در اسرع وقت برطرف شد و شرایط شبکه برق تا به امروز خوب است و گرما و قدیمی شدن پست ها باعث خاموشی شده است. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: صنعت برق با دقت بالا حملات سایبری را پیگیری می کند و حتی جلساتی هم در این خصوص داشته ایم. حائری در پایان تصریح کرد: تا به امروز حمله ای سایبری که بتواند چرخه تولید برق کشور را دچار مختل کند، گزارش نشده است.

چین از ارز دیجیتال رونمایی کرد

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد یک برنامه آزمایشی ارز دیجیتال در برخی شهرها راه اندازی میکند. این شهرها شامل پکن، تیانجین و هبئی در شمال چین، شرق منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه، مناطق اطراف دلتای رودخانه مروارید در گوانگجو و برخی شهرها در مرکز چین می‌شوند. یکی از رسانه های دولتی چین در اوایل همین ماه گزارش داده بود بانک های بزرگ دولتی این کشور آزمایش‌های وسیع داخلی را برای بکارگیری کیف پول دیجیتالی آغاز کرده  و یک قدم به راه‌اندازی رسمی ارز دیجیتال چین نزدیک شده اند. تحلیلگران عقیده دارند ارز دیجیتال چین می‌تواند تعادل جهانی قدرت اقتصادی را تغییر دهد. متخصصان می گویند طرح های چین برای راه اندازی ارز دیجیتال تهدیدی جدی برای سلطه مالی آمریکاست. پکن از ۲۰۱۴ مطالعات در مورد راه‌اندازی ارز دیجیتال خود را آغاز و در همان حین بر استفاده از ارزهای مجازی مثل بیت کوین سختگیری کرده است.

نمایشگاه الکامپ به تعویق افتاد

سازمان نظام صنفی رایانه ای از تعویق برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک و کامپیوتر (ایران الکامپ ۲۰۲۰) به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد. به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ستاد اجرایی الکامپ ۲۶ در اطلاعیه‌ای با اشاره به استقبال شرکت‌ها، استارت آپ ها و سازمان‌های دولتی که منجر به پیش ثبت نام بی سابقه برای بیش از ٣٠ هزار متربع فضای نمایشگاهی و ٧٠٠ شرکت کننده شد، اعلام کرد: با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و نگرانی‌هایی که در مورد به خطر افتادن سلامت شرکت‌کنندگان و بازدید کنندگان وجود دارد تاریخ برگزاری نمایشگاه الکامپ به ماه‌های پایانی سال جاری موکول می‌شود. تصمیم به تعویق نمایشگاه در راستای رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا و طی فرآیندی مشترک با شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی گرفته شده و تیم برگزاری بزرگترین گردهمایی فناوری اطلاعات کشور از همه همکارانی که برای این فرصت سالانه در پایان شهریور ماه برنامه‌ریزی کرده بودند پوزش می‌طلبد. ستاد اجرایی الکامپ با پایش شرایط، اولویت خود را برگزاری نمایشگاه با ایمن‌ترین روش‌های ممکن اعلام و زمان جدید و نحوه برگزاری به محض آماده شدن به اطلاع علاقه‌مندان توسعه فضای فناوری اطلاعات ایران خواهد رسید.

طلای سیاه در سایه واکسن کرونا رشد کرد

قیمت نفت هفته گذشته را با توجه به افزایش امیدها برای دستیابی به واکسن کرونا،‌ با رشد قیمت پشت سر گذاشت و در میانه کانال ۴۰ دلاری تثبیت شد. هفته گذشته اخباری مبنی بر کشف واکسن موثر برای ویروس کرونا از گوشه و کنار جهان به گوش رسید. در این میان روسیه با اطمینان اعلام کرد که واکسنی که ساخته تاثیر مطلوبی دارد و کرونا را کنترل خواهد کرد. همین خبر کافی بود تا بازار نفت را به تحرک وادارد و قیمت‌ها را با رشد همراه کند. این در شرایطی بود که نگرانی نسبت به کاهش تقاضا همچنان در بازار وجود دارد، ‌امری که اجازه رشد بیشتر قیمت‌ها به نفت را نمی‌دهد. با این حال خبر کشف واکسن کرونا در کنار کاهش ذخیره‌سازی نفت در جهان قیمت نفت را بین یک تا ۲ درصد در هر بشکه بالا برد تا امید به دستیابی به نفت ۵۰ دلاری تقویت شود. نفت برنت در جریان معاملات هفته گذشته ۱ درصد گران شد و از ۴۴ دلار و ۴۰ سنت در روز دوشنبه به ۴۴ دلار و ۸۰ سنت در پایان معاملات در روز جمعه رسید. این در حالی است که قیمت این نفت در میانه هفته تا ۴۵ دلار و ۴۳ سنت نیز بالا رفته بود. نفت شاخص آمریکا نیز با رشدی ۲ درصدی از ۴۱ دلار و ۲۲ سنت تا ۴۲ دلار و یک سنت بالا رفت.

تابستان بدون خاموشی کلید می‌خورد

وزیر نیرو به اجرای موفق طرح‌های مدیریت مصرف در امسال اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه تابستان بدون خاموشی برای سال آینده از فردا کلید خواهد خورد. «رضا اردکانیان» در مراسم چگونگی عبور از پیک مصرف در مرکز پایش صنعت برق افزود: تلاش می شود با اجرای برنامه های مدیریت مصرف اوج بار مصرف سال آینده در حد یک درصد باشد و با تحقق آن برگ درخشانی برای صنعت برق باشد. وی سال آبی ۹۶- ۹۷ را یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر برشمرد و خاطرنشان کرد: کاهش آب در مخازن سدهای چند منظوره سبب شد کاهش ۵هزار مگاواتی در تولید برق رقم بخورد. اردکانیان گفت: بر این اساس تلاش برای مدیریت مصرف به جد در دستور کار قرار گرفت . وزیر نیرو سال آبی ۹۷ - ۹۸ را سالی پر باران خواند که شرایط خاص این دو سال مدیریت مطلوب صنعت آب و برق را رقم زد. وزیر نیرو با بیان اینکه پس از تجربه موفق سال ۹۷ برنامه۰۹۸در دستورکار قرار گرفت افزود: براساس آمارها هرساله اوج بار به میزان حدود ۵ درصد می رسید که سالانه تیاز به ایجاد ظرفیت ۲ تا ۳ هزار مگاوات جدید داشت. وی ادامه داد: ایجاد این ظرفیت تنها برای پاسخگویی به نیاز تابستان بود که روش درستی نبود. اردکانیان گفت: بر همین اساس تلاش برای اصلاح رویه‌های مصرف در دستور کار بود و برنامه‌های مدیریت مصرف مد نظر قرار گرفت. وزیر نیرو گفت: اصلاح رفتارهای مصرفی و اعمال شیوه‌های صحیح مصرف نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان در این بخش را برطرف کرده و می‌توان این سرمایه‌ها را در نیازهای بهتری انجام داد. وی از اعمال مدیریت عرضه و تقاصا در وزارت. نیرو توامان خبر داد و گفت: براین اساس و اعمال این دو این امکان فراهم شد تا در عین اعمال نشدن خاموشی. تقاضای روز افزون هم پاسخ داده شد. وزیر نیرو مدیریت مصرف را اعمال شیوه‌های صحیح مصرف دانست و افزود: براساس آمارهای جهانی تعداد قابل توجهی از کشورهای صنعتی به دلیل بیماری کرونا بین ۵ تا ۲۵ درصد کاهش تقاضای انرژی داشته‌اند. وی ادامه داد: رند کاهش تقاضای جهانی انرژی درحالی است که در کشورمان و در شرایط تحریمی و در سال جهش تولید در همین مدت و نسبت به زمان مشابه پارسال به بخش صنایع بزرگ ۱۱درصد انرژی بیشتری داده‌ایم . اردکانیان ادامه داد: امسال به بخش کشاورزی ۴.۵ درصد و در مجموع به طور متوسط ۴.۳۵ درصد عرضه انرژی بیشتر شده است و این درحالی است که تعهدات صادراتی نیز بدون وقفه تداوم یافته است. وزیر نیرو گفت: امسال در عین اعمال نشدن خاموشی و پاسخ گویی به نیاز یک میلیون مشترک جدید و افزایش تقاضا در بخش تولید سرمایه‌گذاری غیر ضرور صورت نگرفت و این از نتایج اعمال مدیریت مصرف است. وی افزود: اینکه بتوان از سرمایه‌گذاری سالانه هزارران میلیارد تومان منابع مردم برای ایجاد ظرفیت جدید جلوگیری کرد از دستاوردهای مهمی است که در اثر کاهش اوج بار محقق شده است. وزیر نیرو در ادامه به فرسودگی خطوط انتقال و توزیع اشاره کرد و گفت: حدود ۹۰۰ هزار کیلومتر طول شبکه‌های انتقال و توزیع کشور است و ۵۰۰ هزار پست برق احداث شده در کشور وجود دارد که نیاز به تعمیر و نگهداری دارندوی ادامه داد: حدود۹۰ نیروگاه بزرگ در کشور فعال هستند که به زمان تعمیرات نزدیک می‌شوند. اینکه جلوی سرمایه‌های غیر ضروری گرفته و اصلاح این فرسودگی ها اختصاص یابد یکی از مهمترین شاخصه های مدیریت شبکه است که امسال با روش مدیریت مصرف ممکن شد. وزیر نیرو به اجرای ۵۱ پروژه ساخت و سازی در قالب پویش هرهفته الف- ب - ایران اشاره کرد که چهار پروژه آن ساز و کاری است و با سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان محقق شده است. وی افزود: ۱۹۵ پروژه دیگر با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومان تاپایان سال بهره‌برداری خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha