سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی

حوزه/ قیام عاشورا رسوا کننده بزرگترین جریان فکری نفاق، شرک و کفر است و این بزرگترین دستاورد قیام عاشورا به شما می رود.

 حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع آثار تربیتی اخلاقی نهضت امام حسین(ع) گفت: هر انسانی در درونش دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی است و برهمین اساس می تواند راه و مسیر خود را برای سعادت و یا بدبختی انتخاب و برگزیند در این رابطه می توان به توکل، شجاعت، توسل و غرور، تکبر، ذلت پذیری، درندگی و... اشاره کرد.

 این پژوهشگر حوزه تاریخ ادامه داد: بر همین اساس بهترین بروز این صفات، قرار گرفتن در جبهه حق و باطل است. گاهی انسان برای رسیدن به منافع از مسائل دینی به سادگی عبور و دین و عزت خود را به متاع ناچیزی می فروشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ دفتر تبلیغات افزود: در طول تاریخ از این دست افراد زیاد هستند که به متاع ناچیزی، اخلاقیات را زیر پا گذاشته و خود را فروختند و بدتر این که در همراهی با امام حسین یکتاز میدان شده اند که از جمله آن حربن ابوعبید است. دل وابستگی به خانواده و متاع دنیا باعث شد امامش را تنها بگذارد.

این محقق اظهار داشت: نمونه دیگر از خباثت ها و بی اخلاقی ها که در تاریخ و در حادثه کربلا اتفاق افتاد می توان به مضایقه کردن آب و زدن تیر به گلوی حضرت علی اصغر اشاره کرد. این خباثت در جریان رویاروی حق و باطل روی داد و افرادی بودند که این خباثت ها از آنها بروز کرد و این کارها را علیه دین انجام داده اند.

وی بیان داشت: اما در مقابل افرادی بودند که با خصوصیات صبر و مقاومت در تاریخ جاودانه و برای همگان الگو شدند. بر همین اساس عاشورا دانشگاه انسان سازی و میدان عملی برای انواع صفات مانند صفات خوب و ارزشی و زشت است. مهم این است که انسان بتواند در مسیر درست انسان سازی قرار بگیرد و خود را از محور مکتب انسان سازی عاشورا سازی جدا نکند و در این رابطه می توان به شخصیت های مانند حضرت عباس، علی اکبر و... نام برد که توانسته اند الگوی عملی، رفتاری و اخلاقی برای سایر افراد باشند چون در مکتب عاشورا و کربلا درس خوانده بودند و عزت و ایثار را از این دانشگاه فرار گرفته بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: رفتار شیعه در طول تاریخ در پاسداری از دین و مباحث ارزشی و به خصوص مکتب و دانشگاه عاشورا بیانگر اهمیت سیره اخلاقی و عملی نهضت عاشورا است، در این رابطه می توان به جنگ ۸ ساله تحمیلی اشاره کرد. زیباترین درسهای اخلاقی و ارزشی را در همین جنگ مشاهده می کنیم. که بسیاری از علما از حضور جوانان غبطه می خوردند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: حتی بسیاری از ویژگیهای اخلاقی در جامعه ما هم برگرفته از مکتب عاشورای حسینی است. این مکتب امروز در بین جوانان، هیئتی ها، مسجدی ها و... هم وجود دارد. نمونه بارز آن، ظهور ارزشها و ایثارگری‌ها در بحث کرونا است که به خوبی مردم با الهام گرفتن از مکتب عاشورا  از خود به نمایش گذاشته اند.

این محقق با بیان این که بعد از رحلت نبوی شاهد اتفاقات ناگواری برای اسلام و زمینه سازی برای قیام امام حسین بودیم که از جمله آن این بود که جریان های نفاق به خوبی توانسته از فرصت استفاده کرده و قدرت را در دست بگیرند، اظهار داشت: در این عرصه شاهد حرکت های غیر قابل دفاع از مردم بودیم. یکی از آن مسائل ترویج دنیا پرستی و منفعت طلبی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ دفتر تبلیغات بیان داشت: نمونه آن انتخاب یزید به عنوان حاکم و در این رابطه هم افرادی هم بودند به خاطر رسیدن به متاع دنیا حاضر شدند هر نوع اخلاق را زیر پا بگذارند و از او حمایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این این جریان در ادامه فعالیت خود تهاجمی فرهنگی را به دنبال داشت گفت:. این جریان کاری کرد که مسئله جبرگرایی و جدا شدن مردم از دین، تبدیل شدن حکومت دینی به حکومت طاغوتی و مورثی مورد توجه قرار بگیرد و آهسته آهسته دین از مسیر حقیقی خود منحرف شود.

این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: در تاریخ نقل شده که معاویه به ارزشهای دینی، اهل بیت(ع) و... توهین می کرد و همین مسئله سبب بروز حوادث دیگر بر علیه دین و اهل بیت شده است.

این محقق اظهار داشت: در مجموعه همه این موارد موجب می شود که دین از زندگی مردم و جامعه کنار برود، ارزشهای دینی تبدیل به ضد ارزش شود و مسائل ملکونه طاغوتی در اوج قرار گیرد. این فعالیت ها با هدف تحریف و از بین بردن دین و اسلام در حزب بنی امیه ریشه گرفت تا به کربلا رسید و در ادامه این کربلا و عاشورا بود که مانند سد محکمی در برابر آن ایستاد و پلیدهای دشمن را برملا  و حتی  باعث  بیمه شدن ابدی اسلام شد.

وی با اشاره به آثار نهضت حسینی بیان داشت: نهضت حسینی آثار زیادی به همراه داشت که از جمله آن ابدی بودن دین و اسلام، آغاز حرکت و نهضت های دیگر مانند قیام مختار، توابین و...  است. این ها به عنوان جریانهای معترض نام گرفت و همین قیام سبب شد فرهنگ دنیا طلبی تبدیل به فرهنگ ایثار، شجاعت و عزت برای اسلام شود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: اما در رابطه با دستاورهای سیاسی نهضت، مهمترین اثر، برملا شدن جریان نفاق و شرک است که در همه جا لباس حق بر تن کرده بود. نهضت امام حسین این تفکر و اسلام ظاهری را برملا کرد و نشان داد که دشمن و جریان نفاق اموی با همه نیرو به دنبال این است ظاهر خودش را به عنوان حق معرفی کند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: این گروه کاری کردند که مردم در ایمان حضرت علی شک کنند و وقتی حضرت به شهادت رسید، گفتند مگر حضرت علی نماز هم می خوانده است. امام حسین این جریان را آشکار کرد و به مردم فهماند که دشمن به دنبال چه مسائلی است.

این محقق اظهار داشت: امام حسین به عنوان متولی و کسی که از جانب خدا منصوب شده، در عاشورا عهده دار قیام می شود و با شهادتش کاری می کند که پرده های ظاهری جریان نفاق و شرک و کفر کنار و عمق خباثت ها آشکار شود.

وی بیان داشت: بنابراین قیام عاشورا رسوا کننده جریان فکری نفاق، شرک و کفر است و این بزرگترین دستاورد قیام عاشورا به شما می رود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha