سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
همتیان

حوزه/ قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: طلبه باید با خدا و بعد از آن با مردم صاف و صادق بوده و بداند با مردم چگونه رفتار کند؛ بر روی این موضوع خیلی کار کنید و مطالعه و تمرین مداوم داشته باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین همتی در مراسم افتتاحیه ی دوره میثاق طلبگی که امروز در مسجد مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، خطاب به داوطلبان ورود به حوزه علمیه گفت: آنچه مسلم است این است که شما جوانان عزیز هجرتی ارزشمند انجام داده و به اردوگاه سربازان امام عصر ارواحنا فداه مشرف شده اید.

وی افزود: این مسیر را به امید اینکه یک طلبه ی موفق و یک سرباز فرهیخته ی آن حضرت باشید انتخاب کرده اید؛ این یک افتخار و آرمان بزرگ است.

این استاد اخلاق حوزه بیان داشت: اولین نکته برای رسیدن به این آرمان، داشتن نشاط و انگیزه زیاد است؛ طلبه ی افسرده، بی نشاط و خسته، موفق نشده و طلبه ای که از تصمیماتش و از مسائل زندگی اش راضی نباشد، موفق نخواهد بود.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه ضمن تشریح مقوله ی نشاط، گفت: نشاط به معنای رضایت از وضعیت موجود در زندگی و رضایت از آنچه خداوند به ما داده است، می باشد؛ حضرت امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی می فرمایند: خداوندا به من ایمانی ده که درجانم فرو رفته باشد. خداوندا به من یقینی عطا فرما که با آن بگویم هرچه دارم از آن توست. خداوندا به من حالی بده، نشاطی بده که با آن، از هرآنچه به من عطا کرده ای راضی باشم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، اظهار داشت: توجه به دارایی های ما در زندگی، یکی از عوامل ایجاد رضایت و کسب نشاط است.

وی گفت: اوّلین چیزی که لازمه ی نشاط یک طلبه است، ایمان به راهی است که در آن قدم گذاشته است؛ طلبه باید با خدا و بعد از آن با مردم صاف و صادق بوده و باید بداند با مردم چگونه رفتار کند؛ بر روی این موضوع خیلی کار کنید و مطالعه و تمرین مداوم داشته باشید.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه عنوان داشت: باید طریقه ی معاشرت با خانواده و سایر اطرافیان را به خوبی بیاموزیم. نرم خویی را باید تمرین کنیم و با مردم و خانواده به نرمی رفتار کنیم. بنا بر حدیثی از امام صادق علیه السلام، مؤمن باید در برخورد با مردم مانند آب باشد. یعنی مانند آب، صافی و زلالی، نرمی و مهربانی و سایر ویژگی های نیک را در خود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha