پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ در هر انقلاب و نظامی ممکن است آسیب حرص و طمع و تکاثر و زیاده‌خواهی رخ دهد و کسانی را گرفتار توهمی به نام «ژن» سازد و آنان خود را دارای حق ویژه بدانند و خارج از چارچوب‌های قانونی به جمع ثروت و کسب موقعیت بپردازند.

خبرگزاری «حوزه » بجنورد/ بیانیه گام دوم را می‌توان در یک نگاه کلان «دایرة‌المعارف» انقلاب اسلامی نامید، زیرا در این بیانیه مهم ترین و سرنوشت سازترین حوادث و رخدادهای پیش از انقلاب و شکل‌گیری آن و رخدادهای پس از آن و تحولات تاریخی و تأثیرگذاری آنها در ایران و جهان و نیز معجزات این پدیده بزرگ و برکات و دستاوردهای آن سخن به میان آمده است.

بر آن شدم تا با استخراج واژه‌ها و سرفصل‌های این منشور حکیمانه و شرحی اندک بر آن‌ها از این زاویه توجه همگان را به محتوای سرشار از نکته‌های حکیمانه و رهنمودهای راهگشای این بیانیه جلب نمایم.

از این‌ رو در قالب حروف الفبا به شکل موضوعی به موضوعات گوناگون بیانیه اشاره‌ای گذرا خواهم داشت، امید است مورد استفاده و توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

بخش های اول تا هفدهم این نوشتار پیش از این ارائه شد آنچه در پی می آید، ادامه سخن و سرفصل های مربوط به حروف «ن» و «و» در بیانیه گام دوم انقلاب است.

«ن»

 نظریه نظام سازی انقلابی و دفاع از آن

 انقلاب اسلامی پدیده‌ای نو در عصر حاضر بود؛ زیرا نظام‌های دنیا یا بر اساس کودتا شکل گرفتند یا موروثی از پدر به پسر رسیده‌اند و یا به وسیله شمشیر، گروهی بر گروه و قبیله‌ای غالب شدند و حکومت را به دست گرفتند.

 در عصر ما هم گرچه واژه دموکراسی را یدک می‌کشند ولی هویت و ماهیت این نظام‌ها زر است و زور است و تزویر، برای رسیدن به مقام دست به هر وسیله‌ای می‌زنند و مردم ابزار دست حزب حاکم و قدرتمندان و ثروتمندان هستند، تبلیغات گسترده و وعده‌های پرسروصدا و لشکرکشی بر سر کشورهای مظلوم شعار انتخاباتی آن‌هاست.

 اما به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم:

«انقلاب اسلامی پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.»

 ویژگی‌های نظام اسلامی در این فراز از فرمایشات رهبر حکیم و حاکم این است:

۱-  نظام سازی

۲- جوشش انقلابی

۳- نظم سیاسی و اجتماعی

۴- عدم تضاد روحیه انقلابی با نظم سیاسی و جوشش انقلابی

۵- دفاع ابدی از نظریه نظام اسلامی و انقلابی.

در جای دیگری از بیانیه می‌فرمایند:

«آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌برد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.»

هویت نظام ما با دیگر نظام‌ها فرق اساسی دارد:

-  نهضت بزرگ دینی است

- شکوهمند و با قدرت است

- چارچوب‌های معمولی را شکست

- کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید

- دین و دنیا را در کنار هم قرار داد

- عصر جدید را در دنیا اعلام کرد

رهبر بزرگوار در مناسبت‌های فراوان و در طول سال‌ها مسئولیت و رهبری پیرامون نظام اسلامی و ویژگی‌های آن مطالب ارزنده و روشنگری داشته‌اند که سرفصل‌های آن را در این نوشتار می‌آوریم:

 ویژگی‌های نظام اسلامی از منظر امام خامنه‌ای:

۱-  نظامی مردمی و استبدادستیز (مردم‌سالار در برابر ایدئولوژی سلطنت)

۲-  مبتنی بر پیشرفت علمی، استقلال و نوآور (دارای ذائقه جدید و قدرت ابتکار)

۳-  نظامی متکی به خود و دارای شجاعت لازم (اعتمادبه‌نفس و متکی به استعداد ایرانی)

۴-  نظامی کاملاً مستقل از نیروهای استکبار جهانی (وابسته به جریان استکبار نبود)

۵- نظامی اسلامی بر اساس مبانی شرعی و دینی

۶-  نظامی دارای هویت، پرجاذبه و عزتمند

۷-  نظامی دارای شاخصه‌های فرهنگی محکم (نه شرقی نه غربی)

۸-  نظامی دعوت‌کننده به کرامت انسان

۹-  نظامی با درون‌مایه معنویت (با نام خدا آغاز کرده و با نام او ادامه می‌دهد)

۱۰-  نظامی که استکبار را به ذلت و ناتوانی کشیده است

۱۱- نظامی متکی به فرهنگ مبارزه و تسلیم‌ناپذیر

۱۲- نظامی دارای الگوهای استثنایی و بی‌نظیر

۱۳- همواره در راه تکامل و آرمان‌خواهی

۱۴- نظامی که انعطاف دارد ولی انفعال نه (خطاها و نواقص خود را تصحیح می‌کند و متحجر نیست)(۱)

 آری از این چنین نظامی ملت ایران تا ابد دفاع می‌کند.

«و»

- وجدان اخلاقی و شعور معنوی

 اگر معنویت و معرفت درونی انسان با وجدان اخلاقی و حسن خلق همراه شود دین‌داری او به نقطه کمال و اوج رسیده است. دین و اخلاق رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و دوگانه به هم پیوسته‌اند تا آنجا که رسول خدا (ص) فرمود:

«التوحید نصف الدین و حُسْنُ اَلْخُلُقِ نِصْفُ اَلدِّینِ»(۲)؛ توحید و معنویت نیمی از دین است و اخلاق نیکو نیز نیمی دیگر از دین است.

 و در جای دیگر آن حضرت فرمود:

«الخلق وعاء الدین»(۳)؛ اخلاق ظرف دین‌داری است؛ یعنی رابطه دین و اخلاق و معنویت و وجدان اخلاقی رابطه ظرف و مظروف است، این رابطه به چهار گونه قابل تصویر است:

۱- مظروف پاک ظرف هم پاکیزه

۲- مظروف آلوده ظرف پاکیزه

۳-  مظروف پاک ظرف آلوده

۴- مظروف پاک ظرف هم پاک

روشن است از این چهار گزینه بهترین آن گزینه چهارم است؛ یعنی اگر مظروف و معرفت انسان طیبه و پاک باشد و اخلاق او نیز پاک و با فضیلت باشد وجود چنین مسلمانی «شجره طیبه» می‌شود و زندگی و سبک زندگی‌اش بر اساس حیات طیبه شکل می‌گیرد، مقام معظم رهبری می‌فرمایند:

«شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد»

آری اگر وجود انسان شجره طیبه شود و ریشه باورها پاک گردد و وجدان آدمی نیز از طهارت برخوردار گردد نتیجه این می‌شود که:

«أَلَم تَرَ کیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرَةٍ طَیبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ»(۴)؛ آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت و شاخه آن در آسمان است؟!

اگر درخت ایمان ریشه‌دار شد یقیناً درخت، تناور و تنومند نمی‌شود و ثمرات و برکاتش در اختیار همگان قرار می‌گیرد، یکی از پرمشتری‌ترین ثمرات درخت ایمان، معنویت و اخلاق و تربیت است.

 در انقلاب اسلامی به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب:

«عیار معنویّت و اخلاق در فضای عمومی جامعه به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش یافت»

ویژه خواران و کیسه دوختگان

در هر انقلاب و نظامی ممکن است آسیب حرص و طمع و تکاثر و زیاده‌خواهی رخ دهد و کسانی را گرفتار توهمی به نام «ژن» سازد و آنان خود را دارای حق ویژه بدانند و خارج از چارچوب‌های قانونی به جمع ثروت و کسب موقعیت بپردازند.

ممکن است این آسیب از راه نفوذ دشمنان و رخنه آنان نیز دامن زده شود، رخنه و نفوذ گاهی مستقیم است مانند تهاجم نظامی و تحریم اقتصادی و جنگ روانی و گاهی غیرمستقیم است؛ به این معنا که در فکر و تصمیم و نگاه مدیران و مردمان ورود پیدا می‌کند و زمینه حرص و آز و زیاده‌خواهی را در آنان تقویت می‌کند و درنتیجه آنان نیز مرزهای حلال و حرام را درهم می‌شکند و کیسه‌های خود را از حق‌الناس و بیت‌المال پر می‌کنند و یا گرفتار رانت‌خواری و ویژه‌خواری می‌شوند و درنتیجه فرهنگ اقتصادی جامعه را آلوده می‌کند و آن را از مسیر طبیعی‌اش به انحراف می‌کشانند.

 مقام معظم رهبری در دو جای بیانیه می‌فرمایند:

«تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است».

و در جای دیگر:

«رویش‌های انقلاب بسی فراتر از ریزش‌ها است و دست و دل‌های امین و خدمتگزار، به‌مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است».

 واژگون نمایی و وارونه نشان دادن واقعیت‌ها

وارونه جلوه دادن خدمات و نیکی‌ها و حسنات نظام اسلامی و نیز وارونه نشان دادن واقعیت‌ها یکی از تلاش‌های توطئه آمیز مخالفان نظام و دشمنان انقلاب و مردم است، از همان سال‌های آغازین پیروزی که جهاد سازندگی آغاز شد و در ادامه که بسیج سازندگی به راه افتاد و خدمات‌دهی به مردم حتی در دوردست‌ترین مناطق آغاز گردید دشمن کینه‌توز نه‌تنها حاضر به گزارش نشد بلکه همواره در پنهان‌سازی و یا وارونه جلوه دادن آن خدمات و حسنات تلاش بی‌وقفه و ناجوانمردانه داشته و دارند.

 رهبر فرزانه در بیانیه ضمن برشمردن این روش دشمن، از خادمان مردم سپاسگزاری کرده و مردم را به قدردانی از تلاش‌های سخت‌کوشانه و عاشقانه خدمتگزاران فرامی‌خوانند:

«جمهوری اسلامی ایران در این راه{عدالت عمومی در توزیع امکانات} گام‌های بلندی برداشته است که قبلاً بدان اشاره‌ای کوتاه رفت؛ و البتّه در توضیح و تشریح آن باید کارهای بیشتری صورت گیرد و توطئه واژگونه‌نمایی و لااقل سکوت و پنهان‌سازی که اکنون برنامه جدّی دشمنان انقلاب است، خنثی گردد.»

 و در جای دیگری از بیانیه می‌فرمایند:

«خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها ... برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند.»

 بی‌انصافی‌های برخی از عناصر خودی و داخلی و پنهان‌سازی و عدم تدوین واقعیت‌ها از سوی دشمنان عنود و کینه‌توز نظام اسلامی بسیاری از خدمات نظام و انقلاب را سانسور نموده و حاضر نیستند پیشرفت‌های موجود و تحول‌های شگفت و خدمات بی‌نظیر را بازگو کنند و از این جهت عصبانی و خشمگین هستند که چرا این نظام به چنین توفیقاتی دست یافته است، البته باید از این عصبانیت و خشم بمیرند.

 نظام‌های استکباری اساسی مشروعیتشان بر وارونه نشان دادن واقعیت‌ها از مردم است و اصولاً هویت و ذاتشان واژگونه و وارونه است، امام علی در این رابطه از معاویه به عنوان انسانی واژگونه نام می‌برد که باید زمین از لوث وجودش تطهیر شود:

«وَاللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَی قِتَالِی لَمَا وَلَّیتُ عَنْهَا وَلَوْ أَمْکنَتِ الْفُرَصُ مِنْ رِقَابِهَا لَسَارَعْتُ إِلَیهَا وَسَأَجْهَدُ فِی أَنْ أُطَهِّرَ الْأَرْضَ مِنْ هَذَا الشَّخْصِ الْمَعْکوسِ وَالْجِسْمِ الْمَرْکوسِ حَتَّی تَخْرُجَ الْمَدَرَةُ مِنْ بَینِ حَبِّ الْحَصِیدِ.»(۵)؛ به خدا سوگند اگر اعراب در نبرد با من پشت به پشت یکدیگر بدهند از آن روی برنتابم و اگر فرصت داشته باشم به پیکار هم می‌شتابم و تلاش می‌کنم زمین را از این شخص واژگونه و این جسم کج‌رفتار و کج‌اندیش پاک سازم تا گل و کلوخ از میان دانه‌ها جدا گردد.

 در این نگاه انسان‌هایی که واقعیت‌های پیرامون خود را درست تحلیل نمی‌کنند و خود را محور همه عالم و آدم می‌دانند و دوست دارند همه در برابر آنان سر تسلیم فرود آورند، انسان‌های معکوس و واژگونه‌ای هستند که بویی از انسانیت نبرده‌اند و همواره شمع حق را پف می‌کنند و درصدد خاموش کردن نور حقیقت هستند؛ ولی سنت الهی بر آن است که این انسان‌های واژگونه که واقعیت‌ها را وارونه نشان می‌دهند پایان پلشت و پلیدی را تجربه می‌کنند.

انتهای پیام

ابوالقاسم یعقوبی

منابع:

۱- فرهنگ، نظام اسلامی، تولیدات فرهنگی، به کوشش محمدقاسم فروغی / ۶۷-۷۷.

۲- میزان الحکمه ج ۴/ ص ۶۸۰.

۳- همان، ج ۳، ص ۴۷۲.

۴- سوره ابراهیم، آیه ۲۴.

۵- نهج‌البلاغه، نامه ۴۵.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha