پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ آیت الله تسخیری از نظر علمی بالأخص علم شریف فقه و اصول در درجه بالایی بود و به درجه اجتهاد که یکی از برکات الهی است نایل گشت و توانست در سایه فقاهت، آراء فقهاء شیعه را در ذیل کتاب «بدایة المجتهد» ابن رشد قرطبی قرار دهد، و این کتاب در سطح وسیعی در کشورهای عربی منتشر شد، و از این طریق به نشر فقه شیعه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام تسلیت حضرت آیت الله سبحانی  بمناسبت ارتحال آیت الله تسخیری به این شرح است:

(إِنّا لِلّهِ وَإِنّا إلَیْهِ راجِعُون)
 
عالم بزرگوار، محقق عالیقدر، زبان گویای اسلام و تشیّع در نشست های علمی که در داخل و خارج برگزار می شد. مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدعلی تسخیری(رحمه الله) دار فانی را وداع گفت و غبار غم و اندوه بر چهره دوستان و علاقه مندان نشاند.
فقید سعید دانش آموخته حوزه علمیه نجف اشرف بود و از تلامیذ ارشد مرحوم شهید صدر(رحمه الله)بشمار می رفت، و در قلوب حوزویان و جوانان متدین عراق، مقام و موقعیتی داشت، و به همین جهت نظام بعثی او را زندانی کرد و مدتی در این شکنجه گاه بسر می برد تا روزی که با توجه خاص حضرت امام خمینی(قدس سره) آزاد شد، لذا تصمیم گرفت که عراق را به عزم ایران ترک کند.

پس از اقامت در قم فعالیت های علمی و قلمی و سیاسی خود را از سر گرفت و برای نشر افکار شیعی مدتی سرپرستی مجله «الهدی» را برعهده داشت و پس از انقلاب دایره خدمت را گسترش داد و با پذیرش مناصب مختلف و سفرهای گوناگون خدمات ارزنده ای انجام داد.

از نظر علمی بالأخص علم شریف فقه و اصول در درجه بالایی بود و به درجه اجتهاد که یکی از برکات الهی است نایل گشت و توانست در سایه فقاهت، آراء فقهاء شیعه را در ذیل کتاب «بدایة المجتهد» ابن رشد قرطبی قرار دهد، و این کتاب در سطح وسیعی در کشورهای عربی منتشر شد، و از این طریق به نشر فقه شیعه پرداخت.

عزیز از دست رفته آثار علمی دیگری دارد که در شرح حال وی مذکور است و در نگارش مقالات عربی و قلمرو شعر سازنده مقام عظمی داشت.

در رعایت اصول اخلاقی و فروتنی و تواضع بسیار ستودنی بود، هیچ گاه خدمت را با مقام مبادله نمی کرد. سرانجام درگذشت این چنین عالم خدمتگزار، درگذشت یک فرد نیست:
از شمار دو چشم یک تن کم *** از شما خرد هزاران بیش
و به قول شاعر عرب زبان:
وما کان قیس هلکه هلک واحد *** ولکنّه بنیان قوم تهدم
فسلام الله علیه یوم ولد ویوم مات ویوم یبعث حیّاً.

با تقدیم احترام 
جعفر سبحانی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha