سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تسخیری

حوزه/ آیت الله تسخیری گفت: بدون شک رهبران دینی در دل پیروانشان اثر دارند، در واقع اگر آنها متقاعد شوند که مسیر طبیعی تفاهم و گفت و گو اثر دارد، می تواند بر کمرنگ شدن افراط گرایی موثر باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، چندی پیش جهان اسلام یکی از عالمان وارسته و کوشا در عرصه وحدت امت اسلامی یعنی مرحوم  آیت الله تسخیری را ازدست داد. وی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود، که در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم آیت الله تسخیری در برخی همایش ها و نشست های مختلف با موضوع جهان اسلام حضور داشت. ایشان همواره با روی خوش و متواضعانه با اصحاب رسانه مواجه می شد و علیرغم شرایط نامساعد جسمی برای وحدت ادیان مختلف و مذاهب اسلامی تلاش انقلابی داشتند.

آیت‌ الله تسخیری پس از مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی، سال‌ها دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بر عهده داشت و با توجه به توانایی علمی و آشنایی با زبان‌های عربی و انگلیسی، اقدامات مؤثری در زمینه وحدت جهان اسلام انجام داد.

ایشان در سال ۹۳ در حاشیه همایش اسلام و بودائیان با خبرنگار خبرگزاری حوزه پیرامون اهمیت وحدت ادیان مختلف در مقابل دشمنان ادیان الهی به گفت و گو پرداخت.

به مناسبت ارتحال این عالم ملکوتی و یادکرد خاطره آن مرحوم، خبرگزاری حوزه مصاحبه اختصاصی را که  پیش از انجام شده بود را برای مخاطبان خود باز نشر می دهد.

متن مصاحبه به شرح ذیل است:  

آیت الله تسخیری با اشاره به برگزاری گفتمان ها برای نزدیکی ادیان و همچنین مقابله با خشونت و افراط گرایی به خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: این نشست ها و گفتمان ها تماماً تاثیر عملی بر توقف خشونت ها دارد، ما خودمان شاهد تاثیر گفتمان بر روی کاهش افراط گرایی بودیم، لذا در سفری که به جنوب شرق آسیا و کشورهایی چون سری لانکا و تایلند داشتیم، با رهبران ادیان آن سرزمین پیرامون توقف خشونت و درگیری ها صحبت کردیم که بسیار تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: بدون شک رهبران دینی در دل پیروانشان اثر دارند، در واقع اگر آنها متقاعد شوند که مسیر طبیعی تفاهم و گفت و گو اثر دارد، می تواند بر کمرنگ شدن افراط گرایی موثر باشد.

آیت الله تسخیری با اشاره به نشست میان مسلمانان و بودائیان در ایران اظهار داشت: آمدن هیئت های رهبران دینی بوداییان به تهران، شنیدن صحبت های طرف مقابل و همچنین بیان سخنانی که نشان دهنده تعقل و عدالت بود، برای رهبران بودایی خیلی ارزشمند است.

رئیس شورای تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که جریان های استکباری و کشورهای غربی چه سودی از اختلاف میان ادیان می برند، گفت: به طور طبیعی آنها وقتی بیشتر به سمت اعتدال و تعقل حرکت کنند، حرکت های افراطی استکباری، (چه خود استکبار و چه مزدوران) از نظر پیروان ادیان متهم و محکوم می شوند و در واقع جبهه مستضعفین در قبال مستکبرین تقویت می شود.

تاثیر عملی گفتمان های بین ادیانی در کاهش خشونت ها در میانمار

وی با اشاره به تاثیر عملی گفتمان ها نسبت به کاهش خشونت در کشورهایی چون میانمار گفت: با برگزاری نشست ها و گفتگوها، خشونت ها در کشورهای مذکور کم شده، اما آن چه باید بدانیم این است که افراد افراط گرا طبیعی نیستند و از طرف رهبرانشان محکوم می شوند، پس باید تا کوشش کنیم گرایش های افراط گرایی متوقف شود.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha