پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ عیسی قاسم

حوزه/آیت الله عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین اقدام مقامات بحرینی در بستن مساجد شیعیان اهل بیت (ع) در شهر "حمد" را محکوم کرد و آن را فتنه انگیزی و مبارزه با اندیشه مکتب اهل بیت (ع) دانست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین اقدام مقامات بحرینی در بستن مساجد شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) در شهر "حمد" را محکوم کرد و آن را فتنه انگیزی و مبارزه با اندیشه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) دانست.

ایشان در بیانیه ای در خصوص فتوایی که مقامات بحرینی بر اساس آن مساجد را تعطیل کردند، سؤال کرد و گفت: اگر این فتوا از سوی فقیه سنّی باشد، که برای شیعیان الزام آور نیست و اگر نظر فقیه شیعه باشد، کدام فقیهی است که نظرش در برابر نظر اجماع تمامی فقهای شیعه بسیار شاذّ است.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مساجد متعلق به خداوند و برای عبادت او، ذکر او و احیای دین و تبلیغ رسالت الهی است.

هیچ مسجدی در تملک هیچ حکومتی نیست.

بلکه هر حکومت و کشوری که دین آن اسلامی است و هر کشوری که در آن مسلمانان زندگی می کنند و اگر قانوناً از کشور های اسلامی نباشد، باید از مساجد حمایت کنند و نگذارند که از آن برای منکرات استفاده شود.

اینجا سؤال از تصمیم رسمی بحرین در بستن مساجد شهر "حمد" است که در آن مجالس عزاداری حسینی و بیان مسائل اعتقادی و شرعی اسلام و تبلیغ دین انجام می شود، آیا این تصمیم به خاطر این است که این مجالس در اسلام منکر و قبیح است و با عظمت و تقدس مسجد و وظیفه دینی آن منافات دارد؟ آیا این فتوا از سوی وزارت کشور صادر شده یا فتوای یک فقیه معتبر اهل سنت یا فقیه معتبر شیعه است؟ اگر این فتوای وزارت کشور است که کنار گذاشتن دین خداوند و جایگزین کردن دین وزارت است و  اگر فتوای فقیه سنّی است که ضمن احترام به این فقیه، این فتوا برای پیروان مذهب دیگر الزام آور نیست و اگر این فتوا از سوی فقیه شیعه است، این کدام فقیه است که نظرش در برابر نظر تمامی فقها و متشرعان شیعه بسیار شاذّ است و با این مسئله که احیای امر اهل بیت (علیهم السلام)  احیای امر دین است، منافات دارد. چرا که بقای دین نتیجه بزرگ قیام امام  حسین (علیه السلام) است.

تصمیم مذکور مثل تصمیم های متعدد دیگر در نظر افکار عمومی چیزی جز فتنه انگیزی و بر هم زدن فضای موسم عاشورا و عزاداری است و این اقدام یکی از انواع مبارزه مستمر با اندیشه اسلامی، به ویژه اندیشه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است.

آیا این چیزی است که مصلحت کشور، امنیت و وحدت آن نیاز دارد.

اسلام هرگز به پایان نمی رسد، امام حسین (ع) هرگز به پایان نمی رسد، مومنین هرگز اسلام و امام حسین (ع) را فراموش نخواهد کرد و خداوند همه را به راه راست و اصلاح هدایت کند.

و السلام علی من اتّبع الهدی.

عیسی احمد قاسم

۲۴ آگوست ۲۰۲۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha