جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصاحبه-ملانوری سرپرست معاونت تبلیغ حوزه

حوزه/سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: در حال حاضر ۳۳۰۰ مبلّغ در قالب طرح هجرت مستقر هستند. این مبلغان حداقل یک سال در منطقه فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص نحوه برگزاری آئین عزاداری محرم امسال با توجه به شرایط موجود اظهارداشت: عزاداری محرم از افضل عبادت‌هایی است که ما را به خدا نزدیک می‌کند به همین دلیل هرگز نمی‌تواند ترک شود، اما در مورد شیوه عزاداری در هر زمانی روش‌های مختلفی وجود داشته و می‌توان در شرایط شیوع بیماری کرونا نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری پرداخت و شکل های خاصی از عزاداری را اجرا کرد.

سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه،تصریح کرد: عزاداری سنتی با حضور مبلغان محترم و مداح و سینه زنی و نوحه خوانی هم اکنون نیز قابل اجراست، اما باید توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنیم، این دستور مقام معظم رهبری است که به این نکات توجه شود و این معیار در عزاداری محرم قابل توجه‌ می باشد.

توجه به پروتکل های بهداشتی در محرم

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: براین اساس باید فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل شخصی و ماسک به طور مستمر مورد توجه قرار گیرد و زمان عزاداری طولانی نباشد و حداکثر دو ساعت برگزار شود، در شرایطی که نمی توان تجمع داشت، از روش های جایگزین می‌توان استفاده کرد که استفاده از فضای مجازی و تشکیل گروه با حضور خانواده ها و راه‌اندازی مجلس عزا در یک گروه از جمله این روش‌هاست.

وی عنوان کرد: همچنین می‌توان در گروهها و کانال‌ها، پیام‌های دینی و عزاداری مرتبط با کربلا و عاشورا را منتشر کرد و به عزاداری پرداخت، ضمن اینکه می‌شود با کمک های خیرخواهانه به افراد جامعه به نام سید الشهدا یاد و خاطره آن حضرت و اصحاب باوفایش را زنده نگه داشت.

سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی گفت: می‌توان با ایجاد فضای مناسب عزا در شهر و روستا به سوگواری پرداخت، مثلا تمامی خانواده‌ها بر سر منزل خود پرچم عزا نصب کنند و یا در کوچه‌ها و معابر نیز اقدام به نصب پرچم سیاه شود و یا اینکه از بلند گوی مسجد در زمان مناسب سخنرانی و مداحی پخش شود و فضای عزاداری را مخصوصا در روستاها ایجاد کنیم و می‌توان خانه را حسینیه کرد.

۳۳۰۰نیروی طرح هجرت در سراسر کشور مستقر هستند

وی در مورد فعالیت‌های تبلیغی در محرم امسال افزود: دستور العملی برای مبلغین تهیه و توصیه های ویژه برای یک از مناطق سفید و زرد و قرمز بیان شده که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، در مورد اعزام مبلغ در این ایام نیز عنوان کرد: نیروهای هجرت حداقل برای یک سال در نقطه ای مستقر می‌شوند که ۳۳۰۰ نفر از این افراد هم اکنون در کشور مشغول تبلیغ هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری خاطرنشان کرد: نوع دیگر فعالیت در مدارس امین است که ۴ هزار مدرسه با طرح امین فعال است و در هر مدرسه یک روحانی مستقر می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح دیگر تبلیغی ما با نام بیّنات شناخته می شود که در این طرح هر مدرسه علمیه ۵۰ پایگاه فرهنگی اطراف خود شامل مسجد و حسینیه و مدرسه و مجموعه ورزشی را تحت پوشش قرار می‌دهد، در این طرح بیش از ۲ هزار نفر از مبلغان کشور فعال هستند.

سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های معاونت تبلیغ حوزه های علمیه بهره گیری از فضای مجازی است، جمع زیادی از مبلغین در فضای مجازی فعال هستند و سایت هایی نیز فعال شده و پویش‌ها و نهضت هایی پیگیری می‌شود که با شعارهای حسینی و کربلایی در گروهها و کانال‌ها و سایت‌ها به طور گسترده فعال هستند.

وی ادامه داد: در بخش پاسخگویی به شبهات در چند فضا فعالیت می کنیم که یکی از آنها فضای مجازی است. به غیر از این، مبلغان در طرح هجرت، امین و بینات نیز پاسخگو هستند.

وی خاطرنشان کرد: بانک سوالات در دو حوزه عمومی و تخصصی بر اساس سؤالاتی که از مبلغین می شود تهیه شده و فراوانی آنها نیز تعیین گردیده است. البته ما نیز از منحرفین و معاندین پرسش هایی داریم که این سوالات را نیز تهیه کرده‌ایم. مثلا اگر وهابیت علیه ما شبهه ای مطرح می کند، به سؤالات و شبهات مربوط پاسخ می دهیم و در برابر آن ما نیز سوالاتی داریم که باید پاسخگو باشند، در حالی که نیستند.

تاکنون ۱۲ شبهه اساسی وهابیت را پاسخ گفته ایم/ وهابیت سوالات ما را بی جواب گذاشته است

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری افزود: به عنوان مثال در کتاب پاسخگویی به شبهات وهابیت، ۱۲ شبهه اساسی و به روز که از سوی وهابیت مطرح می شود را پاسخ داده ایم و در مقابل سؤالاتی را مطرح کرده ایم که بی جواب مانده است. ما از آنها می خواهیم پاسخ را از متون دینی خودشان بیاورند و مطمئن هستیم اگر جستجو کنند موجب بیداری شان می شود.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم در تبلیغ موفق باشیم برای هر منطقه ای باید متناسب با شرایط خودش برنامه داشته باشیم و با شرایط آنجا، مبلغ اعزام شود و مبلغان عزیز نیز آشنایی کامل با مسائل داشته باشند.

سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی در خصوص دیدگاههای تحولی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه نیز عنوان کرد: ایشان در اولین گفتگو، توصیه هایی داشتند که ان شاء الله موجب تحول در تبلیغ خواهد بود.   ایشان تأکید دارند طرح هایی که در گذشته مانند هجرت، امین و ... وجود داشته باید توسعه و تعمیق پیدا کند.

وی اظهار داشت: آیت الله اعرافی تبلیغ را غایت القصوای فعالیتهای حوزه می دانند و معتقدند تبلیغ در کنار دیگر کارکردهای حوزه،   قسم نیست بلکه مقسم محسوب می شود. یعنی نظام های آموزش، پژوهش، تهذیب و حتی امور طلاب باید در راستای تربیت طلابی فاضل و پاسخگو در تبلیغ به معنای اعم تدوین و اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: با این نظر، تبلیغ به عنوان مساله ای مهم مورد توجه قرار می گیرد.

سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی یادآور شد: نکته دیگر مورد تاکید ایشان طرح آمایش حوزه و کار ویژه های حوزه و روحانیت است عمده کار ویژه های روحانیت به بیرون حوزه و جامعه مربوط می شود و عمده کار نیز مربوط به تبلیغ است.

قرار است برای همه کار ویژه های مرتبط با تبلیغ برنامه های مناسب طراحی و اجرا شود که اگر این اتفاق بیفتد، تحولی اساسی در تبلیغ از سوی حوزه و روحانیت اتفاق خواهد افتاد.

وی در مورد طرح هر خانه یک حسینیه نیز عنوان کرد: این طرح به عزاداری در خانه در ایام محرم و صفر اشاره دارد و در این باره توصیه می‌شود عزاداران و مؤمنین به نکاتی توجه داشته باشند، اینکه هر خانواده یک پرچم عزا بر سر در خانه نصب کند، در خانه ها فضای کوچکی را پرچم عزا و پارچه سیاه بزنیم که نشان از عزادار بودن است و البته در کنار آن توصیه های شرعی و دینی را باید رعایت کرد مثلا دست بدون وضو به نام امام حسین علیه السلام زده نشود.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری خاطرنشان کرد: در این طرح هر روز اعضای خانواده مقید به قرائت زیارت عاشورا باشند و زمانی را به عزاداری اختصاص دهند و سینه زنی و نوحه خوانی با حضور اعضای خانواده و استفاده از کتاب مقتل و نوحه های مختلف داشته باشند، یکی دیگر از اقدامات مورد توصیه دعوت از مبلغین به خانه‌هاست، در همه شهرها مبلغین بزرگواری داریم که می توان از آنها دعوت کرد جلسه روضه را برگزار کنند، چنانکه  از قدیم رسم بوده ولو به دقایق اندکی این مراسم را در منزل برگزار می کرده اند.

انتهای پیام     ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha