جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عاشورا

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) با تاکید بر اینکه فرهنگ عاشورا تبدیل به سبک زندگی شود گفت: وقتی فکر و اندیشه ای تبدیل به سبک شود باید غنی و کامل باشد.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: ائمه معصومان به گونه ای جریان کربلا و عاشورا را تبیین کردند که باید با الگوگیری از هر بعد آن، سبک زندگیمان را اصلاح کنیم.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر روی سبک زندگی اسلامی تاکید کرده اند تا از الگوهایی اهل بیت(ع) درس بگیریم.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه فرهنگ عاشورا بر روی دو بخش زندگی ظاهری و باطنی انسان ها تاثیر می گذارد گفت: بخش اول به نوع پوشش و زندگی مادی انسان ها و بخش دوم به نوع فکر و اندیشه بستگی دارد.
وی ادامه داد: تنها ظاهر زندگی نیست که باید از فرهنگ عاشورا تاسی بگیرد بلکه در ابعاد مختلف نیز اندیشه عاشورا و شعور حسینی(ع) باید به بطن زندگی انسان ها بیاید.
حیدری مجد با اشاره به زیارت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: وقتی زیارت نامه این حضرت را می خوانیم حق و باطل و درست زندگی را می آموزیم.
وی گفت: همه مردم به زیارت امام حسین(ع) نمی توانند بروند از این رو تاکید شده است تا با قرائت این زیارت نامه کبوتر دلشان را راهی حرم کنند و اینگونه به آرامش قلبی برسند.
این مبلغ دین، با بیان اینکه کربلا صحنه حق و باطل بود گفت: امام حسین(ع) و یارانش تجلی همه خوبی ها و یزیدیان تجلی بدی ها و آلودگی ها بودند.
وی افزود: فرهنگ عاشورا از لحظه تولد تا مرگ در زندگی مسلمانان نهفته است به گونه ای که در روایات نیز آمده است که فردی که به دنیا می آید و حتی از دنیا می رود از تربت کربلا استفاده می کنند.
حیدری مجد ادامه داد: حتی سفارش شده است که هنگامی که آبی را می نوشید سلام بر حسین(ع) و یارانش و لعن بر قاتلانشان بفرستیم و اینگونه فکر حسینی(ع) و فرهنگ عاشورایی با زندگی های ما تلفیق شده است.
وی خاطر نشان کرد: بعد از ۱۴۰۰ سال نیز که از واقعه عاشورا می گذرد مردمی که در روزهای عادی از پوشیدن لباس سیاه برحذر هستند در عزای حسینی(ع) با عشق و لذت لباس سیاه می پوشند و  ضمن مقدس دانستن به آن افتخار می کنند.
استاد جامعه الزهرا(س) ابراز کرد: نه تنها شیعه ها عشق به حسین(ع) دارند بلکه بسیاری از مردمان از ادیان مسیح، زرتشت و یهودی در ایران که سکونت دارند به نام حضرت ابوالفضل(ع) عشق می ورزند و حتی نام فرزندانشان را عباس می نامند.
وی تاکید کرد: فرهنگ عاشورا در صف های نذری نیز نمایان است به گونه ای که بسیاری از مردم حاضرند در صف های طولانی بایستند تا از غذای نذری حسینی(ع) برای شفا ببرند. ضمن اینکه عده ای کثیری نذری می دهند و اینگونه بسیاری از مردم بر سر سفره اباعبدالله (ع) روزی کسب می کنند.
استاد اخلاق با بیان اینکه نام حسین(ع) حرکتی ایجاد کرده است که همه سر تعظیم فرود آورند گفت: حسینی شدن حیا و عفت، ایثار و ولایت مداری است.
وی اضافه کرد: اگر بتوانیم عاشورا را به سبک زندگی تبدیل کنیم و بر اساس عصمت و طهارت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) زندگی کنیم به سعادت دنیوی و اخروی خواهیم رسید.
حیدری مجد گفت: پیامبر اسلام شجره طیبه است و این شجره در حرکت امام حسین(ع) نمایان است.
وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) در یک روز زندگی خدایی و الهی را به نمایش گذاشت گفت: در عاشورا از علی اصغر(ع) نوزاد شیرخواره تا یاران اباعبدالله نقش آفرینی کردند.
استاد جامعه الزهرا(س) ابراز کرد: وقتی بعد از چندین سال قبر حر را شکافتند و دستمانی که امام حسین(ع) بر سر او را بسته بود باز کردند خون تازه جاری شد و این نشان می دهد که واقعه کربلا و حوادث آن همیشه تازه و زنده است.
وی خاطر نشان کرد: نمونه های فداکار و ولایت مدار در صحنه عاشورا مانند ام وهب همسر عبدالله بن عمیر، حبیب بن مظاهر و  بسیار هستند وقتی که سر فرزند وهب را برای مادرش فرستادند آن را پس فرستاد و گفت هدیه را که در راه خدا داده ایم پس نمی گیریم.
حیدری مجد با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورا مغفول مانده است گفت: آنگونه که شایسته بوده است نتوانستیم فرهنگ عاشورایی را تبیین و جوانان را از عشق و شعور حسینی(ع) سیراب کنیم.
وی ادامه داد: بسیاری از کتاب ها در خصوص واقعه کربلا در حد سیره است که نیاز به تبیین دارد اگر روضه خوانی ها تبدیل به خطبه خوانی امام حسین(ع) شود و خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) تفسیر شود فرهنگ عاشورا تبیین می شود.
استاد اخلاق ابراز داشت: امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا به قدری محکم و دارای محتواست که قابلیت هدایت بشریت را دارد به گونه ای که این امام معصوم علت سقوط مردم کوفه را در حب دنیا و دنیا مداری عنوان کرد که این امر امروزه نیز تمام معضلات اجتماعی است.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با ظهور امام زمان(عج) فرهنگ عاشورا زنده خواهد شد و زندگی ها اصلاح می شود در همین راستا باید مادران فرهنگ عاشورا را بیاموزند و آن را برای تربیت فرزندانشان به کار بگیرند هنوز هم هستند مردانی مانند سردار سلیمانی ها، چمران ها و صیاد شیرازی ها که زندگیشان با فرهنگ عاشورا گره خورده بود و اینگونه یادشان در ذهن جامعه ماند.
حیدری مجد با تاکید بر اینکه دشمن فرهنگ عاشورایی و خانواده ها را نشانه گرفته است گفت: برخی ها با تحریف وارد کردن به فرهنگ عاشورایی از جمله قمه زنی و خرافات به دنبال خدشه وارد کردن به واقعیت این موضوع هستند.
وی گفت: خانواده یکی دیگر از مهمترین مسائل دین اسلام است که دشمن با فرهنگ غربی به دنبال کم رنگ کردن مسائل اخلاقی و تعالی است.
وی تاکید کرد: امام حسین(ع) با خانواده و اهل بیت(ع) خویش به صحرای کربلا رفتند تا ارزش و جایگاه خانواده را نشان دهند هر یک از اعضای خانواده ایشان با سیره اخلاقی و رفتاری خویش در صحنه عاشورا نقش آفرینی کردند و اینگونه بعد خانواده در دین اسلام اهمیت یافت همه در مدار ولایت مداری و زندگی الهی رقم خورد.
استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: دشمن با وعده ها و تبلیغات سوء در فضای مجازی بنیان های خانواده را نشانه گرفته است و برای جوانان امان نامه هایی می فرستد در حالی که در حادثه کربلا حضرت عباس(ع) هیچ یک از امان نامه ها را نپذیرفت.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha