جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم عزاداری ویژه حضرت علی اکبر (ع) در کربلا

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: اسوه های گرانقدری در کربلا نقش آفرینی کردند که باید به عنوان الگوهای مناسب از ابعاد مختلف اخلاقی و اجتماعی برای تربیت اسلامی معرفی و مورد استفاده قرار گیرند.

طاهره ماهروزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: در تاریخ واقعه کربلا الگوهایی را می بینیم که برای همه مراحل رشد انسان نمونه هستند از شیرخواره کربلا علی اصغر(ع) برای کودکان، حضرت قاسم برای نوجوانان، علی اکبر(ع) برای جوانان و اصحاب و یاران وفادار سالارشهیدان برای بزرگسالان و کهنسالان اسوه هستند.
وی افزود: این الگوها بر اساس رفتار و نوع ولایت پذیری کامل هستند و باعث رشد و تعالی انسان در همه عرصه ها می شوند.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه انسان در دو بعد مادی و معنوی آفریده شده است گفت: انسان دارای اراده و اختیار است و این تفاوت های فردی است که انسان ها را شکل می دهد.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین روش های تربیتی ارائه الگوهای است که در مسیر  هدف خلقت که عبودیت است  حرکت نموده اند. در بسیاری از سوره ها و آیات قرآن اسوه هایی از زنان و مردان معرفی شده اند همچنین در طول تاریخ نیز اسوه هایی به خاطر ایثار، عدالت طلبی، شجاعت، فداکاری و ولایت مداری معروف شدند.
ماهروزاده با اشاره به اینکه گاهی باید از الگوهای غیرمعصوم در تربیت فرزندان استفاده کرد گفت: این الگوها در مسیر تربیت کمک می کنند ولی نباید در معرفی آنها بیش از حد غلو شود.
وی خاطر نشان کرد: الگوهای غیر معصوم امکان دارد که خطا کنند از این رو باید تنها در حوزه ای از جمله اخلاقی و فضایلی که دارند از جمله عبودیت؛ قناعت، شجاعت، ایثار، عدالت خواهی و صرفه جویی به آن پرداخته شود.
استاد جامعه الزهرا(س)  ابراز کرد: باید توجه کرد در معرفی الگوها و خطابه ها به گونه ای معرفی صورت گیرد که خارج از الگو و زندگی آنها نشود و در صفاتی که دارای ویژگی و یا همان خصلت هستند برجسته شود.
وی با تاکید بر این که باید الگوها آسیب شناسی شوند گفت: امروزه الگوهایی برای جوانان معرفی می شوند که باعث انحراف آنها می شوند.
ماهروزاده گفت: در معرفی الگوها باید دقت شود تا افراد مناسبی معرفی شوند.
وی با اشاره به الگوگیری از حضرت ابوالفضل العباس(ع) گفت: در زیارت ایشان آمده کسی که ولایت مدار و مطیع است.
استاد جامعه الزهرا(س)  گفت: ایشان در شهادت طلبی و ولایت مداری سستی به خود راه نداد و امروز به عنوان الگویی معرفی شد و یک روز به عنوان تاسوعا به آن اختصاص یافت.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha