جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ حاشیه‌هایی از مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه

حوزه/معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، دستورالعمل آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ ویژه دوره کرونا را پس از طی جلسات کارشناسی و نظرخواهی از مدیران آموزشی، تصویب و ابلاغ نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، دستورالعمل آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ ویژه دوره کرونا را پس از طی جلسات کارشناسی و نظرخواهی از مدیران آموزشی، تصویب و ابلاغ نمود.
بر اساس این گزارش: سال تحصیلی جدید از روز یکشنبه ۱۶ شهریورماه به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

برای دریافت دستورالعمل کلیک کنید

نظر به بحرانی بودن شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا، و ضرورت دایر بودن فعالیت های آموزشی، تربیتی، پژوهشی جهت اطلاع، دستورالعمل آموزشی ویژه ایام کرونا به شرح ذیل اعلام می گردد.

ماده۱- شروع رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از ۱۶ شهریور می باشد.

تبصره: تأخیر یا تقدیم تاریخ شروع ایام درسی با توجه به اقتضائات مراکز و مدارس با رعایت تعداد جلسات درسی مورد نیاز در هر نیمسال برای هر درس با هماهنگی مدیریت سطوح عالی مجاز است (تأخیر حداکثر تا اول مهر ماه مجاز است).

ماده۲-اجراء فرآیندهای  آموزشی  دروس  طبق دستورالعمل های  ابلاغی  بر عهده مدیران، مدرس ها و اساتید می باشد.

ماده ۳- مدیران محترم مراکز حداکثر تا ۱۳ شهریور طلاب محترم را پذیرش نموده جهت ثبت در سامانه

به مدیریت سطوح عالی معرفی نماید.

ماده ۴ – دستورالعمل برنامه آموزشی ( ارائه دروس، کنترل تحصیلی، اسکان و امتحانات ) در وضعیت های مختلف به  پیوست تقدیم می گردد.

ماده ۵- روش تلفیقی که در جدول پیوستی آمده است به معنای روش آموزش مجازی و حضوری است که به چند طریق قابل اجرا است:

ارائه دروس اصلی برای طلاب به صورت حضوری و دروس جنبی به صورت مجازی.

ارائه درس برای آن دسته از طلاب که به دلیل موجه (مانند: سکونت در شهرستانی که وضعیت قرمز دارد، دارای بیماری زمینه ای یا سابقه نزدیک به بیماری کرونا یا در معرض ابتلا بودن طلبه) به تشخیص مدیر و استاد امکان حضور در کلاس را ندارد به صورت مجازی و برای سایرین به صورت حضوری.

ماده۶- در آموزش های حضوری اولویت با طلاب پایه هفت سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ است.

ماده ۷- در دروس عملی-نظری یا علمی (دانشی و مهارتی) شیوه ارائه دروس به صورت ترکیبی (آنلاین یا آفلاین) خواهد بود.

ماده ۸- جهت ارائه دروس مجازی از سامانه نجاح استفاده شود و در صورت ضرورت، استفاده از شبکه های مجازی داخلی با هماهنگی معاونت آموزش سطوح عالی بلامانع است.

ماده۹- درس های مراجع عظام تقلید (حفظهم الله)، در صورت دائر شدن و تحویل فایل درسی از طرف دفاتر،

به صورت برون خط (آفلاین) درسامانه تقریرات و برخط (آنلاین) در پیشخوان بارگذاری و قابل استفاده  خواهد بود.

ماده ۱۰- در روش مجازی برای انجام مباحثه از طریق نرم افزارهای موجود استفاده و تأکید شود.

ماده ۱۱- در روش مجازی توجه به برنامه های تربیتی و تهذیبی و فرهنگی با ارتباط گیری مستمر و مستقیم، تلفنی، پیامکی و ... ارائه تذکرات اخلاقی و شرح روایات کوتاه در اول هر درس یا تشکیل گروه های مجازی  مورد تأکید است.

ماده۱۲- کمیت استاندارد تولید درس به صورت (حجمی- ساعتی) محاسبه خواهد شد. حداقل زمان برای بارگذاری یک جلسه درس ۲۵ دقیقه می باشد.

ماده ۱۳- با توجه به کاهش امکان رصد استاد در شیوه مجازی از فعالیت های علمی طلبه ارزشیابی مستمر در هر درس و به شیوه هایی مانند آزمون های آنلاین چند گزینه ای یا تشریحی کتاب باز (کوئیز) با ارائه تقریرات درسی انجام پذیرد.

ماده ۱۴- با توجه به بسته بودن مدارس خوابگاهی در وضعیت قرمز در صورت درخواست طلبه با موافقت مدرسه و مدیریت استانی مبدأ و مقصد مهمان شدن و یا انتقال به مدرسه علمیه محل سکونت بلامانع است.

ماده ۱۵- مدارس موظفند نسبت به ارائه گزارش از برنامه ریزی خود برای ارائه درس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حداکثر تا تاریخ ۴/۶/۹۹ اقدام نمایند.

ماده ۱۶- جزئیات بیشتر مربوط به دستورالعمل‌های آموزشی با تغییر وضعیت (شرایط کرونا) و مؤلفه های ارائه درس، تقریر نویسی آزمون تستی آنلاین آزمون کتاب باز و روش ها و شاخص های تکالیف پژوهشی و شیوه جبران بخشی از هزینه های اینترنتی اساتید، متعاقباً اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ولی الله ادیبی NL ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    7 0
    سلام علیکم، آقایان هنوز نمرات امتحانات تابستانی ثبت نشده، هنوز انتخاب واحدی صورت نگرفته و با این برنامه ریزی وقتی هم برای حذف و اضافه نمی‌مونه. دلیل این عجله چیه اخه؟؟؟. من می‌خوام انتقالی بگیرم، همین فرایندش حداقل یک هفته الی ۱۰ روز طول میکشه. تروخدا اندکی تفکر و تامل، بابا حوزوی جماعت که به هر بربختی بود دروسش رو تموم کرد و حضوری هم امتحان شفاهی داد هم کتبی. عجله ی الکی نکنن مسئولان خواهشااا !!!
  • صادق IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    6 0
    عجب برنامه ریزی...از حوزه بیش تر از اینم انتظار نمیره...کسی که تو خوابگاه بوده باشه میفهمه فاصله گذاری اجتماعی اونجا ینی کشک...آقایون به فکر جان طلبه ها نیستن ظاهرا
  • CA ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    3 0
    تصویر اصلا معلوم نیست!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 0
    برنامه ریزی ...
  • محمدپور IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    3 0
    دین اسلام،تاکید بر سلامتی داره... استان ما وضعیتش فوق قرمزه، منم نمیتونم حضوری امتحان بدم.الان موندم سرگردون. به کی باید دردمو بگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      0 0
      به حضرت عباس دردتان را بگویید .....
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    2 0
    همانطور که در سایت رسمی مدرسه تخصصی فقهی امام کاظم (ع) مستقر در حوزه علمیه امام کاظم قم درج شده و همانطور که در سایت رسمی مدرسه تخصصی فقهی امام باقر (ع) به عنوان قدیمی ترین مدرسه تخصصی فقهی درج شده است درس ها برای طلاب این مدارس تخصصی فقهی الزاماً به شکل حضوری برگزار می گردد مگر برای طلابی که دارای علائم کرونا باشند. در حالیکه شهر قم در شرایط قرمز است و طبق دستورالعمل نباید حضور طلاب اجباری باشد. البته این دو مدرسه را فقط به عنوان مثال گفتم والا در بسیاری از مدارس تخصصی فقهی از هفته ها قبل در ایام تابستان درس های حضوری که حضور طلاب اجباری و الزامی است شروع گردیده است.
  • جواد IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    متاسفم...
  • علی فضلی ابوخیلی IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    مگه این اطلاعیه قانون نیست ومگه قانون طبق نظر مقام معظم رهبری واجب شرعی نیست گ پس چرا مراکز تخصصی دراین وضعیت قرمز شهر قم که طبق همین ابلاغیه برگزاری کلاس حضوری ممنوع است اقدام به برگزاری کلاس حضوری کرده‌اند؟ واقعاً جای تأسف است
  • محمد NL ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    طبق ماده چهارده طرف وقتی خوابگاه ندارد و وضعیت هم قرمز هست باید به در خواست طلبه و استان مبدا و مقصد انتقالی یا مهمان انجام شود اینکه کلا در هر حالی همین شروط را دارد در کرونا چه چیز اضافه شده ؟ حالا طرف برود خواهش کند مهمانش کنند اگر تشخیص نفرموده وقبول نکردند اواره شود الحمدلله حوزه ای که کلش فقه و قانون است نمی تواند قانونی ساده و بدون اما و اگر برای افراد مجموعه خودش قرار دهد که طلاب که دغدغه هزار چیز را دارند لااقل از حوزه خیالش راحت باشد
  • زهرا رحمتی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    چرا نمی یاد
  • مجيدشريفي IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    عالي هست لطفاً اگر مقدور ميباشد أموزش حضوري باشدموفق باشيد حوزه محترم مقيديه سيرجان حاج آ قا رياحي پايه 5
  • جعفر سلمانی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    سلام علیکم با این اوضاع و شرایط در تعجبم که چرا تصمیم نهایی رو نمیگیرید .... هرچی زنگ میزنیم... به حوزه میگن دوهفته ی دیگه حصوری میشه... بعدش زنگ میزنیم میگن نه باز مجازیه... آقا تورو به خدا روشن کنید مارو... یه باز مثل بچه ی ادم بگید این ترم کلا مجازیه... انقدر سطح شعورتون پایینه و درک نمیکنید حال طلبه های حجره نشین رو... ما خودمون هیچ... خونوادمون از استرس دارن سکته میکنن مادرامون دارن دلشوره میگیرن... ترو به خدا تصمیم نهایی بگیرید.. راحت بگین این ترم مجازیه... بی قانون ترین جای دنیا این حوزه های علمیه است... اون از نحوه امتحان شفاهی هاتون که به همه ۱۲ میدن... خدا درستمون کنه
  • یاعلی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    آقا برای کلاسا کرونا هست و نمیشه حضوری کلاس گذاشت ولی برای امتحانات کرونایی وجود نداره و همه ی امتحانا اعم از شفاهی و کتبی حضوری میشه و یکی مثل ما سال اَوَلیا که تا سال قبلش انقد معدلمون بالا بوده حالا یهو باید نمره هامون کم شه الان مدارس و دانشگاها همه حضوریه تروخدا پیگیری کنید ما اینجوری نمیتونیم واقعا فشار سنگینی رومونه...