جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه عالی فقه و علوم اسلامی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور از راه اندازی سامانه ی اینترنتی «جُهد» خبر داد و گفت: سامانه ی جهد که یک موتور جستجوی دیجیتال در حوزه ی علوم فقهی و سایر علوم حوزوی است در طول چند ماه آینده از آن رونمایی خواهد شد تا پاسخی به یکی از نیازهای روز طلاب و محققین حوزوی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مؤسسه فقه و علوم اسلامی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد گفت: برای اولین بار در تاریخ حوزه های علمیه درختواره دانشی دروس آن در ۱۶ حوزه ی دانشی مختلف تدوین شده است.

وی با اشاره به اقدام بیشرمانه ی هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در چند روز اخیر گفت: بشریت باید از توهین به قرآن کریم شرمسار باشد؛ زیرا قرآن و پیامبر عظیم الشأن اسلام پیش برنده ی کاروان بشریت بوده اند و ما مسلمانان و بلکه همه ی انسان ها وامدار این دو رکن مقدس هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: امیرالمؤمنین علی علیه السلام در خطبه ی ۷۱ نهج البلاغه ویژگی هایی را در مورد پیامبر گرامی اسلام برشمرده و فرموده اند: وی گشاینده ی ابوابی است که بسته بود؛ خیلی ابواب علمی و معنوی بودند که با آمدن پیامبر اسلام باز شدند.

وی افزود: حضرت علی علیه السلام می فرمایند پیامبر شکوه خیالی باطل را در هم شکستند و با جانفشانی راههای تمدن سازی را ایجاد نمودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: اگر ما بخواهیم حوزه ای تمدن ساز و در طراز انقلاب اسلامی داشته باشیم می باید از پیامبر اسلام در عرصه ی تمدن سازی الگوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحمدالله برای اولین بار در حوزه علمیه درختواره ی دانشی دروس آن در ۱۶ حوزه دانشی مختلف تدوین شده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: قریب ۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع در درختواره دانشی حوزه برنامه ریزی شده که از این میان ۱۰۰ رشته ی تحصیلی آن سرفصل نویسی شده است.

وی گفت: دو بخش در این درختواره با مؤسسه فقه و علوم اسلامی مرتبط می باشد؛ یکی بخش فقه و دیگری بخش فقه و قضاء است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: از کارهای صورت گرفته در راستای تمدن سازی اسلامی، راه اندازی دفتر فقه معاصر است.

وی افزود: از دیگر فعالیت های مرتبط با حوزه ی تمدن سازی هماهنگی مؤسسات فقهی مختلف با همدیگر است که گام های اولیه آن به جهت تبادل اطلاعات و هماهنگی با یکدیگر و هم افزایی در حال انجام می باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: در نیازسنجی ها با ۵۰ نهاد مرتبط با نظام ارتباط برقرار شده است تا آن نیازها کشف و استخراج علمی شوند.

وی از راه اندازی سامانه ی اینترنتی «جُهد» خبر داد و گفت: سامانه ی جهد که یک موتور جستجوی دیجیتال در حوزه ی علوم فقهی و سایر علوم حوزوی است در طول چند ماه آینده از آن رونمایی خواهد شد تا پاسخی به یکی از نیازهای روز طلاب و محققین حوزوی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha