پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ملکی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: بعضی ها دنبال این هستند دین و سیاست را از حوزه و روحانیت جدا کنند و تا در حوزه سخن سیاسی زده می شود، موضع می گیرند که چرا شما بحث سیاسی می کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی پیش از ظهر امروز در هم اندیشی نمایندگان دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه ناظر به رسالت حوزه های علمیه در بحران کرونا که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: اگر در حوزه به مسئله تقوا نگاه دقیق نشود، معلوم نیست سرنوشت جامعه به کجا بینجامد که یکی از آسیب های آن انحراف در مسیر تقوا است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها، با بیان این که اصل و اساس حوزه تقویت امر تقوا است و نمی توان تقوا را جدای از روحانیت نگاه کرد، گفت: خطری که حوزه ها را تهدید می کند، تعریف نادرست از تقوا و طلبگی است.

وی افزود: از جمله تعریف تقوا، داشتن بصیرت در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و... است. تاریخ نمونه های زیادی از آن را در خود ثبت کرده که چه بسیار آخوندهای بی تقوا و بی بصیرتی که به دین و انقلاب ضربه زدند.

وی با بیان این که بعضی ها دنبال این هستند دین و سیاست را از حوزه و روحانیت جدا کنند و تا در حوزه سخن سیاسی زده می شود، موضع می گیرند که چرا شما بحث سیاسی می کنید، گفت: این افراد اگر تقوای جامع داشتند چنین سخنانی نمی گفتند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که باید روحانی از تقوای جامع برخوردار باشد و همه جریانها را به خوبی بشناسد، عنوان کرد:  اگر طلبه تقوای جامع نداشته باشد، گرفتار جریان نفوذ خواهد شد.

 حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که از جمله وظائف روحانیت، داشتن فهم عمیق از حوادث و اتفاقات جامعه است، گفت: اگر فهم عمیق باشد، در حوادث گرفتار نمی شویم، به انحراف کشیده نخواهیم شد و نهایتا با عملکرد بدمان به دین هم ضربه نخواهیم زد.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه با بیان این که این روزها شاهد خلطی از سوی بعضی افراد هستیم و تا کسی درحوزه حرف سیاسی می زند، به او مهر سیاسی و بی سوادی می زنند، افزود: مهم این است فرد وارد جریان خاص نشود و الا چرا نباید حرف سیاسی زد و بدتر بعضی افراد و مدیران برای این که طلبه ها را از این مباحث دور کنند، همه وقت های آنها را پر می کنند، این امر کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: بهترین الگو در این مورد، توجه به زندگی علمای اثرگذار گذشته است که بصیرت داشتند و نسبت به حوادث بی تفاوت نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که باید فضای مدارس علمیه را عوض و در گفتمان کاری کرد تا کسانی که بصیرت و نگاه انقلابی ندارند، میسرشان تغییر کند، عنوان کرد: نیازی نیست روحانیت در دعواهای سیاسی شرکت کند، ولی باید روحانی نسبت به این قبیل دعواها و حوادث بصیرت افزایی کند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha