جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس جامعه المصطفی العالمیه

حوزه/ فرهنگ و اشتیاق آموختن علم حقیقی از هر شخص و جریانی، سبب پیشرفت علمی و شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی شد، ولی متاسفانه در قرن‌های اخیر، به دلایلی، این پیشرفت علمی کند گردید و مسلمانان از قافله علمی عقب ماندند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعةالمصطفی، که امروز به صورت برخط برگزار گردید، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام حزن و سوگواری اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، ابراز نمود: زنده نگه داشتن حادثه کربلا دارای اهمیت فراوانی برای استمرار بقای دین است و نقش بی‌بدیلی در حفظ فرهنگ حیات معنوی ما دارد. به همین دلیل، همواره مورد تأکید اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیز بوده است. در سمت مقابل نیز مخالفان فرهنگ اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، با توجه به این نقش مؤثر، تلاش فراوانی برای کم‌رنگ نمودن فرهنگ عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) داشته‌اند.

وی، با اشاره به رخ دادن حوادث تلخی برای عزاداران عاشورایی در برخی نقاط جهان در سال جاری و سکوت جامعه جهانی، اظهار داشت: علاوه بر این، در روزهای اخیر شاهد جسارت مجدد به قرآن کریم و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر بودیم که نه تنها واکنشی در برابر توهین به مقدسات بیش از ۵/۱میلیارد مسلمان صورت نگرفت، بلکه از این اقدامات شنیع به نام آزادی حمایت شد.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، با گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید، خاطرنشان ساخت: اسلام در میان ادیان الهی، اهتمام بی‌نظیری به علم‌آموزی و علم‌اندوزی و تکریم و بزرگداشت جایگاه معلمان و متعلمان نشان داده است که در سایر ادیان و فرق کمتر دیده می‌شود. خداوند متعال در قرآن کریم جایگاه مؤمنانی را که ایمان خود را با علم تکمیل کرده‌اند، بالاترین درجه برشمرده است. همچنین در روایات ما نیز تأکید فراوان بر طالبان علم و عالمان دیده می‌شود، مانند روایتی که می‌فرماید: کسی که علم بیاموزد و هدف الهی در علم‌آموزی داشته باشد و به اقتضای این علم عمل نماید و علم خود را به دیگران منتقل کند، در باطن و حقیقت عالم، انسانی والا و عظیم است. باید توجه داشت این عظمت و جایگاه حقیقی، قابل قیاس براساس مقامات اعتباری متداول دنیای امروز نیست.

وی دستیابی مسلمانان به دستاوردهای علمی عظیم در قرن‌های نخست را در سایه فرهنگ اهتمام به علم در اسلام دانست و تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی، دستیابی به علم در هر نقطه‌ای از جهان مورد تأکید قرار دارد. فرهنگ و اشتیاق آموختن علم حقیقی از هر شخص و جریانی، سبب پیشرفت علمی و شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی شد، ولی  متاسفانه در قرن‌های اخیر، به دلایلی، این پیشرفت علمی کند گردید و مسلمانان از قافله علمی عقب ماندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی در تبیین دلایل این عقب‌افتادگی ابراز داشت: یکی از دلایل این عقب‌افتادگی، روی کار آمدن دولت‌ها و حکومت‌های غافلی بود که قدر و جایگاه علم و عالمان را نمی‌دانستند و توجه کافی به این مسئله نداشتند. عامل بیرونی دیگری که مزید بر علت نخست گردید، حضور استعمار بود که در هر جایی پای گذاشت، تلاش نمود ملت‌ها را در همه زمینه‌های علمی عقب نگاه دارد. این دو دلیل عمده، موجب رواج نوعی فرهنگ بی‌توجهی به علم گردید و اهتمام عمومی به علم کم‌رنگ شد تا جایی که وضعیت جوامع اسلامی در پیشرفت علمی در قرون اخیر، به هیچ وجه قابل قیاس با سده‌های ابتدایی نیست.

وی با اشاره به خیزش مجدد علمی به برکت انقلاب اسلامی در ده‌های اخیر، ابراز داشت: در جمهوری اسلامی، پیشرفت‌های علمی چشمگیری رخ داده است که در نتیجه آن، شاهد شکل‌گیری زمینه‌های تمدن نوین اسلامی هستیم. این رویکرد می‌تواند الگویی برای بازیابی سیادت علمی مسلمانان گردد که تحقق کامل آن نیازمند برنامه‌ریزی، تلاش و همت همه آحاد جامعه و پیش‌نیاز آن، تقویت توجه عمومی به اهمیت علم و ایجاد روحیه جست‌وجو و تحقیق است.

رئیس جامعةالمصطفی یکی از ویژگی‌های کشورهای پیشرو علمی را برخورداری از روحیه پژوهش مستمر دانست و اذعان داشت: فرهنگ مدرک‌گرایی هیچ گاه موجب پیشرفت واقعی در زمینه علمی نمی‌شود و این مهم تنها با اهتمام و پیگیری علمی مداوم محقق خواهد شد و امیدواریم جامعةالمصطفی در این زمینه الگویی مناسب به جوامع علمی جهان اسلام ارائه نماید.

وی ورود به مرحله نقد، سنجش و ارزیابی را برای پیشرفت علمی ضروری دانست و اظهار داشت: در مباحث عملی نباید تنها مصرف‌کننده باشیم و باید به قدرت نقادی و ارزیابی دست یابیم. تنها مراکز علمی، که جسارت نقادی و ارزیابی فراورده‌های علمی را داشته باشند، می‌توانند به مرحله تولید علم وارد شوند و کاروان علمی را به پیش برند. در این عرصه نیز جامعةالمصطفی باید الگویی پیشرو ارائه نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به پدید آمدن بیماری فراگیر در ماه‌های گذشته، که فرایندهای علمی و آموزشی جهان را تحت تأثیر قرار داده است، ابراز داشت: جامعةالمصطفی نیز در نیمسال دوم تحصیلی گذشته، تحت تأثیر این شرایط، به ناچار آموزش‌های خود را به صورت غیرحضوری ادامه داد که با تلاش قابل تحسین همه بخش­ ها، به موفقیت در خور توجهی در این زمینه دست یافتیم و حتی این خدمت به برخی مراکز علمی دیگر نیز ارائه شد.

وی آموزش آنلاین و برخط را در آموزش‌های غیرحضوری جامعةالمصطفی مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: در نیمسال گذشته، به صورت ناگزیر، آموزش‌ها را در بخش غیرحضوری و البته به شکل برخط ادامه دادیم. امیدواریم در سال جاری، هر چه سریع­تر مشکلات برطرف و امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری فراهم شود، زیرا به هر شکل، آموزش غیرحضوری نمی‌تواند جایگزین کاملی برای آموزش حضوری باشد. با این حال، با توجه به شرایط کنونی، در سال جدید نیز تلاش می‌شود آموزش‌ها تا حد امکان به صورت آنلاین و برخط ارائه شود، ولی تأکید ما این است که حتماً نحوه‌ای از ارتباط حضوری میان استادان و دانش‌پژوهان وجود داشته باشد، ولو به صورت برگزاری کلاس‌های رفع اشکال و با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی. در نتیجه، آموزش امسال جامعةالمصطفی، مبتنی بر روش تلفیقی خواهد بود که مدیران محترم در صفوف و همه بخش‌های آموزشی باید بکوشند این دستورالعمل را به صورت کامل اجرا نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha