جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ «مبانی فقهی مقام معظم رهبری در مذاکرات بین الملل» در قالب دفاع پایان نامه سطح ۳ حوزه خراسان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، جلسه دفاعیه پایان نامه حجت الاسلام سیدمصطفی سیدی با موضوع «مبانی فقهی مقام معظم رهبری در مذاکرات بین الملل» برگزار شد و نویسنده پایان نامه با بیان اینکه انسان موجود اجتماعی است و بسیاری از امورزندگانی او در ارتباط با سایر ملتها و دولت ها، شکل می گیرد، لذا هرکشوری نیاز دارد که با سایرین، رابطه داشته باشد تا احتیاجات لازم خود را برطرف کند، گفت: جهانی که در آن زندگی می کنیم دارای کشورهای بسیاری اعم از کشورهای اسلامی وغیر اسلامی، می باشد که بصورت طبیعی بین این کشورها اختلافات و نزاعاتی وجود دارد و اولین راه حل مسالمت آمیز برای برطرف کردن این درگیری ها، مذاکره و دیپلماسی گفتمان است.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری در ارتباط با مذاکره، دارای اصول و قوانینی است، افزود: کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، از طرفی جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم، جامعه اسلامی می‌باشد. مشی چنین جامعه ای بایستی اسلامی باشد وهمه آحاد پیرو احکام و دستورات اسلام باشند.

حجت الاسلام سیدی با بیان اینکه اسلام هم نسبت به هر مسئله‌ای حکمی دارد خصوصا در ارتباط تعامل با سایر کشورها و نحوه ارتباط با آنان چهارچوب و ضوابطی را مشخص کرده است، ادامه داد: با توجه به پذیرش اسلام در بین ملت ایران، برای حل این مساله تمامی نظرات مقام معظم رهبری به عنوان حاکم جامعه اسلامی مورد بررسی و در ده فصل تنظیم و مبانی فقهی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: به موجب این مبانی، مذاکره را می توان دارای اصول و شرایطی مانند بد عهد نبودن طرف‌های مذاکره، حفظ احترام وعزت کشور، ضرر نداشتن و حفظ منافع ملی، رعایت روحیه مبارزه با نظام سلطه و استکبار و در نظر گرفتن دشمنی آشکار دشمنان دانست.

حجت الاسلام سیدی در پایان گفت: امتیازی که در این تحقیق نسبت به سایر تحقیقات وجود دارد این است که در نوشته هایی که نسبت به موضوعات مذاکره نوشته شده ابتدا اصول کلی و مشخصی آورده می شود و سپس بر نظریات دیگران منطبق می شود، اما در این تحقیق ابتدا تمامی نظرات مقام معظم رهبری پیرامون مذاکره، گردآوری و فصل بندی شده است، سپس مبانی فقهی آن نظرات مورد بررسی قرار گرفته و در نتیجه علاوه بر اصولی که در بالا بیان شد اصول بیشتری مانند اصل عدم نفوذ، اصل اختلاف در اهداف، اصل عدم تهدید، اصل عبرت از گذشته نیز، به دست آمده است.

گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از هدایت و راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رجائی  پور در مقام استاد راهنما و حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن موسوی خراسانی در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha