شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عطا سلمانیان

حوزه / یک بازیگر و کارگردان گفت: متاسفانه مسئولان سینمایی با عملکردشان نشان داده‌اند خواسته یا ناخواسته در جهت به حاشیه راندن سینمای دفاع مقدس حرکت می‌کنند.

عطا سلمانیان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره جایگاه فیلم‌های دفاع مقدسی در سینمای ایران اظهار کرد: آثار جنگی در دهه ۶۰ محبوب‌ترین گونه‌ای بود که مردم به خاطر آن به سینما می‌رفتند، اما متاسفانه هر  اندازه از جنگ گذشت این ژانر بیشتر مهجور واقع شد. دلیل این کم‌توجهی نیز به نگاهی خلاصه می‌شد که مدیران سینمایی پیرامون اینگونه تولیدات داشتند. آنها متصور بودند با اتمام جنگ دیگر لازم نیست به این حوزه پرداخته شود، درصورتی‌که حرف‌های اصلی را بعد از جنگ در سینما باید گفت.

وی افزود: این‌که فیلم‌های دفاع مقدسی هیچگاه تکراری نمی‌شوند ادعا نیست، گواه این ادعا هم فیلم‌هایی هستند که هر ساله در هالیوود تولید می‌شوند. در آنجا بعد از گذشت ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم هنوز فیلم‌هایی با محوریت این اتفاق ساخته می‌شود! آیا برای آنها نیز این موضوع قدیمی شده است؟ جواب روشن است، اما متاسفانه مدیرانی که در این سینما فعالیت می‌کند چندان به این سخنان گوش نمی‌دهند، بلکه بیشتر در پی تولیداتی هستند که بتواند رضایت جشنواره‌های خارجی را به دست آورد.

این سینماگر ادامه داد: در زمان جنگ به هر سازمان یا نهادی مراجعه می‌کردید، اگر فیلمنامه‌ای خوب در حوزه دفاع مقدس داشتید با هر گونه کمکی روبرو می‌شدید، اما امروز هر اندازه سناریوی خوبی در اختیار داشته باشید باز هم کمتر نهاد یا سازمانی علاقه‌مند است به این حوزه ورود کند، چون  می‌ترسد هزینه‌ای که می‌کند در گیشه بازگردانده نشود، درحالی‌که به این دست موضوعات نباید نگاهی کاسب‌کارانه داشت، بلکه وظیفه است در حوزه دفاع مقدس تا سال‌های سال فیلم ساخته شود.

سلمانیان درباره چرایی ساخت فیلم‌هایی در حوزه دفاع مقدس چنین توضیح داد: در هر کشوری بیشترین سرمایه‌گذاری پیرامون موضوعاتی است که در آن رشادت‌ها و ایثار مردم آن سرزمین نقل قول می‌شود. در تاریخ ایران نیز شاید هیچ برهه‌ای را نتوان یافت که به اندازه هشت سال جنگ تحمیلی جوانان این سرزمین با دستان خالی در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کنند. برای همین آیندگان باید بدانند برای حفظ عزت و سربلندی این کشور چه جانفشانی‌های صورت گرفته است.

وی متذکر شد: اما یکی دیگر از مشکلات فعلی که فقط مربوط به فیلم‌های دفاع مقدس نمی‌شود، بلکه معضل کل سینمای نجیب ایران است، پولشویی بوده، این مسئله نیز با ورود پول‌های کثیف و پولشویی توسط عده‌ای که به بهانه سینمای خانگی شروع شده و در ادامه به تخریب و از بین بردن بنیاد فرهنگ این مرز و بوم کرده‌اند. درچنین شرایطی مسئولان فرهنگی اعم از ارشاد، حوزه هنری و... هیچ توجهی به این موضوع ندارند ویا متاسفانه خودشان خواسته یا ناخواسته در راستای این پروژه در حرکت هستند.

بازیگر فیلم «بلمی به سوی ساحل» تاکید کرد: مزیت دیگر فیلم‌های دفاع مقدسی، روحیه و انگیزه‌ای است که این دست تولیدات به جوانان می‌دهد. این اتفاق در شرایط فعلی بسیار نیاز است، چون در شرایط که بدخواهان این سرزمین در کمین هستند تمام نیروهای کشور باید آگاهی و انگیزه لازم را برای دفاع داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha