چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر محمد فتحعلی خانی

حوزه/ ایده بازسازی علوم انسانی منحصر به جامعه اسلامی ما نیست بلکه ایده فراگیر است و جریان های انتقالی به معنای جامع کلمه حتی در کشورهای غربی وجود دارند که تلاش می‌ کنند علوم انسانی را از عناصر مختلف که جامعه را به عدالت اجتماعی منتهی نمیکند، پیرایش کنند؛ ما مشارکان در این مقصد و سمت و سو را شناسایی کرده و با آنها وارد تعامل جدی و بحث های بنیادین و کاربردی شده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد فتحعلی خانی  پیش از ظهر امروز در نشست خبری کنفرانس های بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در سالن جلسات این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به تلاش های این پژوهشگاه در حوزه اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان ساخت: در پژوهشگاه کارهای مختلفی صورت گرفته از جمله این که با گروه ها و مراکز هم سو و هم فکر همکاری هایی صورت پذیرفته تا رسیدن به این موضوع و محقق شدن آن هدف نهایی گسترده تر از محدوده پژوهشگاه باشد.

وی گفت: ایده بازسازی علوم انسانی منحصر به جامعه اسلامی ما نیست بلکه ایده فراگیر است و جریان های انتقالی به معنای جامع کلمه حتی در کشورهای غربی وجود دارند که تلاش می‌ کنند علوم انسانی را از عناصر مختلف که جامعه را به عدالت اجتماعی منتهی نمیکند، پیرایش کنند؛ ما مشارکان در این مقصد و سمت و سو را شناسایی کرده و با آنها وارد تعامل جدی و بحث های بنیادین و کاربردی شده ایم.

فتحعلی خانی بیان داشت: تلاش می کنیم تا آن مقداری از مناسباتی که با خارج از کشور داشتیم را گسترش بدهیم که کنفرانس های بین المللی می‌ تواند در این زمینه کمک کرده و به تحقق اهداف و مأموریت های پژوهشگاه یاری برساند.

وی خاطر نشان ساخت: این کنفراس یعنی کنفرانس نقش معرفت دینی در علوم انسانی نیز مأموریت کلی پژوهشگاه را دنبال می‌ کند که مصداقی از نیت کلی است که عبارت از شناسایی افرادی که می‌ توانند با ما همراه باشند و عملی کردن مراودات علمی که از قبل طراحی شده و ان‌شاءالله در پاییز امسال به سرانجام خودش می‌ رسد و امیدواریم تجربه خوبی برای تسریع مأموریت خودمان باشد.

رئیس گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهداف برگزاری نشست های بین المللی و کنفرانس های بین دولی خاطرنشان کرد: ما با این کار ضمن این که علوم انسانی را محقق می‌ کنیم آن را به سمت کارآمد کردن و کاربردی کردن برای حل مشکلات جامعه پیش می بریم.

عضو کمیته علمی همایش نقش معرفت دینی در علوم انسانی با بیان این که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مسؤولیت دشوار و سنگینی را مبنی بر بازسازی علوم انسانی و رسیدن به علوم انسانی اسلامی برعهده دارد، گفت: این کار محدود به زمان اندکی نمی شود بلکه باید در بازه زمانی طولانی انتظار تحقق آن را داشته باشیم و سرانجام آن را محقق سازیم.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: به همین دلیل باید تلاش می‌ شد که این کار با تمهیداتی تسریع شود و امید این برود که در زمانی زودتر علوم انسانی بومی و اسلامی شده و در خدمت تحقق آرمان های نظامی اسلامی قرار بگیرد چرا که این وظیفه مهم همه ماست.

فتحعلی خانی گفت: در دوره اخیر از دو جهت حرکت هایی آغاز شده است، یکی از جهت نزدیک شدن مطالعات به سمت واقعیت های عینی و کاربردی تا بتوانیم علوم انسانی موجود که علی رغم شعارها و آرمان های موجود هنوز اسلامی نشده را پیرایش خوبی برای تحقق اهداف جامعه اسلامی بدهیم.

عضو کمیته علمی همایش نقش معرفت دینی در علوم انسانی در پایان با تأکید بر این که باید مباحث در عین این که عمق فلسفی دارد با واقعیت های عینی نیز تماس داشته باشد، گفت: به همین منظور این کار از طریق مراکزی مثل مرکز مشاوره خانواده، مرکز تسهیل گری و برخی از فعالیت ها در قالب شرکت های دانش بنیان پیگیری می‌ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha