پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ هر قدر اثر ماندگارتر باشد، مسئولیت خالق اثر هم بیشتر است. در روایات و معارف دینی هم به این مقوله مهم اشاره شده که ما انسان ها در گرو اعمال خویش هستیم و مادامی که در این عالم هستیم، با اعمال، سخن ها و رفتارهای خود برای حیات جاودانه مان در آخرت ذخیره سازی می کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ دانشکده دین و رسانه به صورت مجازی برگزار شد، در این مراسم پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و عضو هیئت امنای دانشگاه صدا و سیما به صورت تصویری پخش شد.

وی در سخنانی ضمن تسلیت شهادت امام سجاد (علیه السلام) و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی، بر نقش مؤثر دانشکده دین و رسانه در خلق اندیشه دینی در حوزه رسانه تأکید کرد.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ارتباط دوسویه روح انسان با گفتارها، نوشته ها و رفتارهایش، فراورده های مصنوع آدمی را به دو دسته سخت افزاری مثل یک ساختمان و نرم افزاری مثل آثار هنری دسته بندی کرد و این فراورده ها را بازتاب روح انسان دانست که همزمان در ساختمان فرد و جامعه تأثیرگذار هستند؛ بویژه زمانی که از ظرافت و زیبایی برخوردار بوده و در خلق آنها از فناوری های نو و ابزارهای هنری استفاده شود.

آیت الله اعرافی در ادامه به سه مقوله هنر، رسانه و فضای مجازی و تأثیر آنها بر ماندگارتر شدن آثار آدمی اشاره کرد و افزود: هر قدر اثر ماندگارتر باشد، مسئولیت خالق اثر هم بیشتر است. در روایات و معارف دینی هم به این مقوله مهم اشاره شده که ما انسان ها در گرو اعمال خویش هستیم و مادامی که در این عالم هستیم، با اعمال، سخن ها و رفتارهای خود برای حیات جاودانه مان در آخرت ذخیره سازی می کنیم، حتی تأثیرات مثبت یا منفی آثار ماندگار آدمی بعد از مرگش هم در عالم برزخ تا روز قیامت، در نامه اعمالش ثبت خواهد شد.

عضو هیئت امنای دانشگاه صدا و سیما سپس برای ماندگار، سالم و انسان ساز بودن آثار هنری و رسانه ای چهار شرط را برشمرد: اول معرفت ناب و مجهز شدن جان خالق اثر به معارف الهی و دقایق فکری و فلسفی؛ دوم متخلق شدن خالق اثر به اخلاق الهی و فضیلت های اخلاقی؛ سوم بکاربردن نهایت دقت در فن و مهارت و چهارم بکارگیری بهترین ابزارها.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به تدوین درختواره رشته های حوزه علمیه در قلمرو هنر، رسانه و فضای مجازی و تعریف چندین رشته در حوزه های فلسفی، فقهی و اخلاقی ناظر به این سه قلمرو، رشته های دانشکده دین و رسانه را مناسب و خوب توصیف کرد و از مجموعه دانشگاه صدا و سیما بخصوص این دانشکده که در حوزه های هنر و رسانه دینی قدم های بلندی برداشته، تقدیر کرد.
گفتنی است: در ابتدای این مراسم، دکتر سیدمحمدمهدی موسوی مهر رئیس دانشکده دین و رسانه ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشکده، بر حضور پررنگ دانشجویان در کلاس های مهارتی که بر مبنای مشاغل در نظر گرفته شده برای دانش آموختگان دانشکده توسط سازمان صدا و سیما، تدارک دیده شده تأکید کرد و از فراهم آمدن امکان استخدام دانشجویان رتبه اول نوبت دوم خبر داد.

در این مراسم همچنین مسئولان دانشکده مواردی را در خصوص مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بیان کردند و در ادامه چند تن از نمایندگان دانشجویان دانشکده به بیان دیدگاه ها، پرسش ها، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha