پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت السالام میر معزی

حوزه/ برای ایجاد انگیزه در بین طلاب باید در فرایند نظام آموزشی تحولی ایجاد کرد به صورتی که رابطه بین پژوهش و آموزش قوی تر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میر معزی پیش از ظهر امروز در نشست منتخبین کشوری یازدهمین جشنواره علامه حلی که به صورت ویدئو کنفرانس در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در ساختمان دارالولایه  برگزار شد گفت: پژوهش عبارت است از برآیند حرکتی از مجهول به معلوم و در عین حال برای موفقیت در عرصه پژوهش اموری بیان شده که از جمله تفکر و تعمیق بودن فرد پژوهشگر است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: نکته ای که در بحث پژوهش خیلی مهم است بحث تقوا پژوهشی است. باید بدانیم قرآن هم بر بحث تزکیه و تقوا تأکید دارد.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی با بیان این که در دست یابی به دانش و علم، یکی از عناصر مهم تقوا است افزود: این مسئله باید مورد توجه قشر جوان و طلاب جوان برگزیده قرار گیرد. باید بدانند با وجود همه مهارتها در بحث پژوهش، اما برای رسیدن به علم حقیقی  که موجب   هدایت است، یکی از مقدمه های مهم آن، تقوا است که خود دارای آثار زیادی است.

مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت،‌با بیان این که یکی از مشکلات عرصه پژوهش بحث مهارت افزایی اساتید است، گفت: برای رفع این مشکل، برنامه هایی در این معاونت طراحی شده و در این رابطه از بین ۶ هزار استاد،  هزار نفر تحت آموزش پژوهشی قرار گرفته اند، اما به دلیل گستردگی کار و عدم زیرساخت های لازم، فعالیت ها به کندی صورت می گیرد.

مشاور و دستیار مدیر در حوزه پژوهش با بیان این که برای ایجاد انگیزه در بین طلاب باید در فرایند نظام آموزشی تحولی ایجاد کرد به صورتی که رابطه بین پژوهش و آموزش قوی تر شود، گفت: این معاونت از کسانی که برای ایجاد انگیزه طلاب، برنامه ای هم ارائه کنند، استقبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی با بیان این که برای بکارگیری منتخبین جشنواره ها، برنامه هایی ایجادشده که از جمله طرح مراکز رشد پژوهشی است، عنوان کرد: سعی این است منتخبین وارد این مراکز شوند تا بهتر بتوانیم از ظرفیت های آنها بهره ببریم.

پژوهش ها براساس نیاز روز و برای رفع مشکلات جامعه باشد
حجت الاسلام والمسلمین ربانی، مدیر کل پژوهش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز گفت: یکی از مسائلی که باید مورد دقت قرار گیرد، بحث صبر و پایدار است. در این رابطه چند معنا مطرح شده که از جمله تحمل در سختیها، پذیرش مشکلات و از همه مهمتر صبر به معنای مقاومت وایستادگی در برابر سختی برای رسیدن به کمال و رشد است.

این محقق افزود: شرایط فعلی کشور اقتضاء می کند که همه در برابر مشکلات صبور باشند و به سایرین هم توصیه کنند.

وی با بیان این که قطعا مشکلات امروز ناشی ازسوء مدیریت است و برای رهایی از این مشکلات توجه به صبر و تقویت تحمل امری لازم و ضروری است، عنوان کرد: از جمله راهکارهای تقویت صبر، ایجاد انگیزه  و راهبری آن است.

مدیر پژوهش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به فعالیت های بسیار خوب در عرصه پژوهش گفت: امروز شاهد هستیم حرکت هایی که از گذشته در بحث پژوهش انجام شده قدم های مثبتی بوده و برای رشد بهتر باید در عرصه پژوهش سعی شود موضوعاتی مورد بررسی قرار گیرد که عمدتا جزء نیازها جامعه است تا با پژوهش در این موضوعات، شاهد رفع مشکلات کشور باشیم.

 نیازمند هم فکری حداکثری طلاب منتخب پژوهشی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین صدرا مازنی، مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه نیز هدف از برگزاری این نشست  را ارائه نقطه و نظرات در مورد بهتر برگزار شدن مباحث پژوهشی و برگزار شدن جشنواره علامه حلی و... عنوان کرد و گفت: برای بهتر شدن و رفع نقاط ضعف لازم است همه مشارکت جدی داشته باشند.

وی بیان داشت: این اولین جلسه ای است که این معاونت با مشارکت برگزیدگان یازدهمین جشنواره علامه حلی به صورت ویدئو کنفرانس البته با تأخیر ۷ ماه برگزار می کند و در این نشست هم ۱۴ استان مشارکت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی اظهارداشت: در سابق این برنامه به صورت حضوری و در یک شب قبل از برگزاری برنامه اصلی جشنواره در قم برگزار می شد اما به دلیل شرایط موجود این برنامه چند روز زودتر از برنامه اصلی در فضای مجازی برگزار می شود.

انگیزه طلاب برای پژوهش تقویت شود
حجت الاسلام اکبری، معاون پژوهش حوزه علمیه تهران نیز مهمترین موانع پژوهش و عدم رشد آن در حوزه را عدم بکارگیری از ابزاری های پژوهشی مناسب،عدم ایجاد انگیزه در بین طلاب، عدم دغدغه سازی در بین طلاب، عدم راه اندازی معاونت پژوهشی در مرکزمدیریت و مدارس استانها و بی توجه به ساختار و ظرفیت معاونین دانسته است.

وی با بیان این که نباید جشنواره علامه حلی تنها به برگزیده شدن آن اکتفاء شود، افزود: هدف از برگزیده شدن برگزیده شده و شناسایی استعدادها است و زمانی که استعدادها هم انتخاب شدند نباید، رها شوند بلکه باید سعی شود این استعدادها بکار گیری شوند.

برای رفع دوگانگی بین آموزش و پژوهش تلاش شود

عظیمی یکی از منتخبین جشنواره از قم با بیان اینکه با گسترش پژوهش شاهد دوگانگی بین آموزش و پژوهش هستیم گفت: به نظر می رسد برای رفع این مشکل باید رابطه ای قویتری بین دو معاونت ایجاد کرد.

وی یکی از مشکلات دیگر جشنواره را،عدم استفاده  و بکارگیری  منتخبین جشنواره علامه حلی عنوان کرد و اظهار داشت: برای رفع این مشکل استفاده از ظرفیت منتخبین جشنواره در موارد مختلف مانند بررسی مقاله، جشنواره و... پیشنهاد می شود.

سید محمد ربانی دیگر منتخب برگزیده جشنواره از قم با بیان این که در روش و مهارت افزایی در عرصه پژوهش فعالیت خوبی از سوی مدارس علمیه انجام نمی شود، گفت: مباحث و مهارت های هم داده می شود تناسب چندانی با واقعیت موجود در عرصه پژوهش ندارد و همین خود می تواند باعث سردرگمی شود.

طلاب پژوهشگر متحیر در انتخاب موضوع پژوهشی
بالدی، دیگر منتخب برگزیده جشنواره از حوزه علمیه خوزستان نیز گفت: امروز شاهد نوعی سردرگمی جدی در بحث انتخاب موضوع برای پژوهش از سوی طلاب هستیم و بهتر است برای رفع این مسئله فکری شود.

وی با بیان این که امروز به جای آماده شدن محتوای مناسب از سوی طلاب ،همه دغدغه ها به سمت شکل و شمایل و ساختار پژوهش جلب شده، افزود: همین موضوع خسارت جدی به بحث پژوهش وارد کرده است.
این محقق از دیگر مشکلات عرصه پژوهش را، عدم بکارگیری منتخبین برگزید گان جشنواره در مسائل مختلف و... دانست.

حسین حسینی، دیگر منتخب برگزیده جشنواره از حوزه علمیه تهران نیز بر ارتقاء و تقویت پژوهش از سوی اساتید تأکید کرد.

خانم طباطبایی، دیگر منتخب برگزیده جشنواره نیز با بیان این که شاهد نوعی بی انگیزگی در بین طلاب هستیم، افزود: این مسئله مهمی است و نباید از کنار آن به سادگی گذشت، چرا که اگر همین مسئله ادامه داشته باشد قطعا خسارت های زیاد خواهد داشت.
۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جعفری IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 0
    آقای میر مغزی هنوز معاون پژوهش هستند؟ مگه آیت الله اعرافی ایشون رو به سمت مسئول بررسی های راهبردی حوزه و روحانیت منصوب نکردند؟