جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام حسین (ع)

حوزه/ یک کارشناس مذهبی گفت: در روایات متعدد ذکر شده که مصایب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از روز اول خلقت آدم ذکر شد و تمام انبیاء بر آن گریه کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام روح الله مؤمنیان، در جمع عزاداران حضرت سید الشهداء(ع) در مهدی‌شهر، اظهار داشت:  در روایات متعدد ذکر شده که مصایب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از روز اول خلقت آدم ذکر شد و تمام انبیاء بر آن گریه کردند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: برخی از افراد به گریه بر مصائب اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) اشکال می گیرند و نسبت به گریه کنان خرده می‌گیرند، در صورتی که این گریه ها سبب افزایش معرفت آدمی می شود.

وی با اشاره به انواع گریه‌ها افزود: ۲ نوع گریه داریم؛ نخست گریه منفی که از روی ضعف و ناچاری است؛ کسی که توانایی انجام کاری را ندارد و یا از تاریکی و ترس از حیوان، گریه می کند که این گریه منفی نشانه ضعف و سستی و ناتوانی است.

حجت الاسلام مؤمنیان، با اشاره به نوع دوم گریه خاطرنشان کرد: نوع دوم گریه مثبت است و گریه مثبت نیز بر ۵ قسم است، نخست «گریه از روی عقیده» به عنوان مثال اصحاب پیامبراکرم(ص) وقتی آیه ای نازل میشد و یا خبر از قیامت می آمد گریه می کردند، نوع دوم گریه مثبت «گریه عاطفی یا ( بکاء الرحمه)» یعنی وقتی انسان صحنه دلخراشی را می بیند نظیر تصویر جان دادن کودک فلسطینی یا نگاه کردن به مظلومیت مردم یمن از نوع گریه عاطفی است.

وی افزود: نوع سوم گریه مثبت «گریه فضیلت طلبی و عدم حضور» یعنی اصحاب حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شب عاشورا گفتند که اگد صد بار و هزار بار کشته شویم، بازم هم در کنار شما خواهیم بود. و نوع چهارم گریه مثبت «گریه از روی معرفت» است و خاصیت این گریه زیاد است اینکه انسان برای اباعبدالله الحسین علیه السلام گریه کند، و برای غربت امام و کسب معرفت برای خودش گریه کند و و نوع پنجم گریه مثبت «گریه بر مظلوم» است که انسان برای مظلومیت امام حسین(ع) گریه می کند و گریه بر امام حسین (ع) هر پنج نوع این گریه ها را شامل می شود و امام حسین (ع) مظهر مظلومیت هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha