پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عظیمی: فرد محصّل برای قوی کردن قدرت استماع می بایست کمتر حرف بزند، بیشتر گوش دهد و از مدّعی بودن بپرهیزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عظیمی در آیین افتتاحیه دروس تفسیر مرکز تفسیر قرآن مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام که  در ساختمان این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به اساتید و دانش پژوهان دوره تخصصی تفسیر قرآن خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید هرچه در اختیار ما هست نعمت است و آنچه در اختیار ماست از جانب خداوند است.

وی افزود: اما در میان نعمت ها دو مورد از آن ها ممتاز است، یکی سخن گفتن و دیگری سخن شنیدن می باشد؛ پس بهترین نوع سخن گفتن بهترین نعمت ها از میان بهترین هاست.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی بیان داشت: بهترین سخن برهان و استدلال است؛ قرآن کریم سرشار از برهان است و جامعه ی بدون قرآن جامعه ی بدون برهان است.

وی گفت: اما برای ما قبل از سخن گفتن، سخن شنیدن نعمت ممتاز است؛ قدرت استماع کار سختی است و صبر و حوصله ی زیادی می طلبد و معمولاً آن هایی عالم تر و دانشمندتر هستند که بیشتر و صبورانه تر گوش می دهند و شنونده های خوبی بوده اند.

مدیر تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه راه موفقیت برای یک طلبه داشتن قدرت استماع خوب است بیان داشت: اگر می خواهید محصلین خوب و موفقی باشید، قدرت استماع خود را قوی کنید و آنرا تمرین کنید؛ استماع یک تلاش اختیاری است که باید انجام دهید.

وی اظهار داشت: فرد محصّل برای قوی کردن قدرت استماع می بایست کمتر حرف بزند، بیشتر گوش دهد و از مدّعی بودن بپرهیزد.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی خاطرنشان کرد: شخص محصل علاوه بر اینها باید صداهای اطراف و قیل و قال های محیط  را هم برای خودش کاهش دهد؛ متأسفانه جامعه ی بشری به خاطر این قیل و قال ها هنوز نتوانسته کلام خداوند را به خوبی بشناسد و بفهمد.

وی تصریح کرد: ما باید بدانیم که تنها کسی که صلاحیت تام برای حرف زدن دارد خداوند است؛ پیامبر اسلام(ص) هم بخاطر اینکه حرف از روی ادّعا، تکبر و هوس نمی زد صلاحیت نبی بودن را کسب کرد و حرفش ملاک و معیار رسیدن به سعادت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha