سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام علی پسندیده، نماینده طلاب تالش و آستارا

حوزه/ مسئله ای که باید به آن اهتمام بیشتری داشت، تربیت سیاسی، انقلابی، اجتماعی، فرهنگی و ... طلاب از ابتدای مسیر طلبگی است تا طلبه ما به صورت آموزش دیده رشد کرده و تا پایان کار خود نیز انقلابی بماند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی پسندیده، نماینده طلاب شهرستان تالش، آستارا، صومعه سرا و انزلی استان گیلان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به سؤالات ما پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما خواهد شد.

  

* در ابتدا خود را معرفی نموده و از سوابق و توانمندی های خود برای ما بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده علی پسندیده متولد ۱۳۴۵ در خانواده ای متدین در شهرستان تالش هستم و در سال ۱۳۶۳ وارد مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان تالش شده و پس از دو سال تحصیل در این مدرسه علمیه، به جبهه اعزام شدم.  چند ماهی نیز در جبهه بوده و سپس برای ادامه تحصیل به تالش برگشتم.

تا پایه سوم را در این شهرستان گذرانده و برای پایه چهارم به قم هجرت کردم و تا پایه ششم در این شهر مقدس بودم و برای هجرت تبلیغی به خوزستان، به شهرستان اندیمشک اعزام شدم.

در این شهر امام جماعت مسجد بوده و در قسمت عمرانی نیز فعال بوده و کارهایی همچون پیگیری لوله کشی گاز، ساخت خانه عالم، ساخت کانون فرهنگی و ... برای مردم آن منطقه انجام دادیم.

پس از شهرستان اندیمشک به شهر حسینیه هجرت کرده و در این شهر نیز با کاستی هایی روبرو شده و برای حل آن آستین بالا زدیم که از جمله آن ساخت مسجد، رساندن آب آشامیدنی، نصب روشنایی، ساخت کانون فرهنگی و ... بود.

در سال ۱۳۹۰ برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم برگشتم و بلافاصله در مؤسسه جوادالائمه زیر نظر آیت الله احدی در رشته تفسیر قرآن کریم را قبول شده و پایه هفتم تا دهم را نیز در همان مؤسسه گذراندم.

پس از چهارسال از همان مؤسسه نامه پژوهشی از طرف آیت الله احدی دریافت کرده و پس از آن با تشویق طلاب محترم شهرستان تالش و آستارا برای نمایندگی طلاب و فضلای این دو شهرستان شرکت کرم و با توجهات و عنایات حضرت ولی عصر(عج) و لطف طلاب برای نمایندگی انتخاب شدم.

  

* تاکنون چه فعالیت هایی برای طلاب داشته و برای آینده چه برنامه هایی دارید؟

یکی از فعالیت های ما در ماه مبارک رمضان امسال بوده است که با کمکی از طریق تهران توانستیم جذب کنیم، برای طلاب شهرستان های انزلی، رضوان شهر، تالش، آستارا و ... بسته های حمایتی را دریافت کرده و به این عزیزان رساندیم.

همچنین در جلساتی که با برخی از اعضای خبرگان رهبری، فرماندار شهرستان تالش، فرماندار صومعه سرا داشتیم، کمک های نقدی قریب به ۱۰ میلیون تومان را برای صندوق صاحب الزمان (عج) دریافت نموده تا بتوانیم با وام هایی که به این عزیزان می دهیم، کمی از مشکلات موجود بکاهیم.

همچنین از طریق نماینده ولی فقیه استان گیلان نیز پیگیری هایی را انجام داده و کمک هایی را دریافت نمودیم و به طلاب شهرستان های انزلی، تالش، صومعه سرا، ماسال و آستارا تقدیم کرده ایم.

در ماه محرم امسال نیز بسته های حمایتی را برای طلاب عزیز این شهرستان ها تهیه کرده و به این عزیزان رسانده ایم.

یکی از برنامه های ما برای طلاب، ساخت منزل برای طلاب استان گیلان است تا طلاب عزیزی که در تنگناهای مالی قرار دارند، چند سالی را در آن مستأجر بوده و پس از آنان به نفر بعدی تحویل داده شود.

  

* دیدگاه خود را نسبت به نمایندگی طلاب قبل و بعد از نمایندگی بفرمایید.

دیدگاه بنده این بود که به وضع و اوضاع طلاب از لحاظ علمی، فرهنگی، معیشتی، سیاسی و ... باید رسیدگی شود و پس از انتخاب به عنوان نماینده طلاب نیز دنبال همین مسائل بوده و هستیم تا بتوانیم قدمی برای طلاب عزیز برداریم.

  

* اگر به جای مدیر حوزه های علمیه بودید، چه برنامه ای داشتید؟

یکی از ضروریات حوزه، گزینش و پذیرش مناسب و دقیق است. باید طلابی جذب شوند که استعداد حوزوی داشته باشند و برای آنان سرمایه گذاری کنیم.

همچنین باید در کنار تحصیل فقه و اصول، به اخلاق طلاب نیز رسیدگی شود؛ اگر اخلاق طلبه درست نشود، نمی توانیم خروجی مناسبی از حوزه برای جامعه داشته باشیم.

باید اساتید اخلاق مناسب را برای طلاب و فضلا دعوت کنیم تا بتوانیم طلبه ای متخلق به اخلاق حسنه پرورش دهیم.

  

* اگر شما به جای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه فعالیت هایی را انجام می دادید؟

یکی از برنامه هایی که باید از سوی رئیس محترم مجمع نمایندگان طلاب پیگیری شود، ارتقاء جایگاه نماینده طلاب در جامعه روحانیت استان ها و شهرستان هاست تا نماینده بتواند نظارت بهتری داشته و از وضعیت روحانیت شهرستان خود باخبرتر باشد.

همچنین برگزاری ماهانه جلسات با طلاب از ضروریاتی است که رئیس محترم مجمع نمایندگان باید آن را پیگیری نماید تا نمایندگان طلاب این جلسات ماهانه را همیشه داشته باشند.

این جلسات سبب می شود که نمایندگان محترم از اوضاع طلاب عزیز شهرستان خود بیشتر باخبر بوده و بتوانند مشکلات بیشتری را ساماندهی نمایند؛ البته این کار نیاز به حمایت از نمایندگان محترم هم دارد که رئیس مجمع نمایندگان باید به تقویت آن بپردازد.

از دیگر ضروریاتی که باید پیگیری شود، شناسایی طلاب بااستعداد و نخبه و همچنین حمایت از آنان است تا بتوانند با دغدغه کمتر به تحصیل بپردازند.

   

* رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان طلاب به موضوع حوزه انقلابی و نفوذ در حوزه اشاره کردند؛ به نظر شما حوزه انقلابی چه شاخصه هایی داشته و نفوذ در حوزه را در چه می بینید؟

امروز نفوذ در حوزه وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد؛ اما مسئله ای که باید به آن اهتمام بیشتری داشت، تربیت سیاسی، انقلابی، اجتماعی، فرهنگی و ... طلاب از ابتدای مسیر طلبگی است تا طلبه ما به صورت آموزش دیده رشد کرده و تا پایان کار خود نیز انقلابی بماند.

اگر طلبه ما از ابتدا این مسائل را آموزش ببیند، نفوذ در او اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه از پایه انقلابی بار آمده و ان شاءالله در این مسیر نیز خواهد ماند.

امروز تلاش دشمن از بین بردن اعتقادات طلاب است؛ اگر اعتقاد طلبه ما سست شد، دشمن به راحتی می تواند او را از میدان خارج کرده و در او نفوذ نماید و به اهداف خود برسد؛ پس باید اعتقادات طلاب را تقویت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha