پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم

حوزه/ معاون پژوهش دانشگاه قم با اشاره به سرعت پیشرفت علمی دانشگاه قم عنوان کرد: دانشگاه قم در رتبه بندی جدید وزارت علوم از میان ۸۰ دانشگاه جامع کشور رتبه ۳۴ را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سعید فراهانی‌فرد در گفت و گویی عنوان کرد: سالانه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که به ISC معروف است، دانشگاه‌های کشور را رتبه‌بندی می‌کند، که البته این رتبه بندی متفاوت است، یکسری مربوط به دانشگاه‌های جامع کشور از جمله دانشگاه قم بوده، یکسری نیز مربوط به دانشگاه‌های تخصصی و یکسری نیز مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
ارتقای ۱۵ پله ای دانشگاه قم در میان دانشگاه های جامع کشور

وی افزود: دانشگاه قم در میان حدود ۸۰ دانشگاه جامع در سطح کشور در سال ۹۷ توانسته است رتبه کل ۵۰ را کسب کند که این رتبه در سال ۹۸ به ۳۵ ارتقا پیدا کرده و امسال نیز این دانشگاه، توانست رتبه ۳۴ کشوری را از آن خود کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: این رتبه بندی از ۵ محور با وزن‌های متفاوت تشکیل می‌شود، این محورها عبارتند از: پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و امکانات و فعالیت‌های اجتماعی- اقتصادی که پژوهش با وزن تقریبی ۷۵ درصد مؤثرترین عامل در رتبه بندی کل یک دانشگاه است.

وی افزود: منظور از معیار تسهیلات و امکانات در این رتبه بندی، میزان سرانه کتاب دانشگاه، به ازای هر دانشجو و گروه‌های پژوهشی و قطب‌های علمی موجود در یک دانشگاه است؛ معیار فعالیت اقتصادی و اجتماعی شامل تعداد شرکت‌های دانش بنیان مراکز رشد است.

حجت الاسلام فراهانی فرد تاکید کرد: در سال ۱۳۹۷، رتبه پژوهش دانشگاه ۵۰، رتبه آموزش دانشگاه ۳۹، در معیار وجهه بین المللی رتبه ۵۸، در بحث تسهیلات و امکانات رتبه ۳۴ و فعالیت‌های اجتماعی اقتصادی رتبه ۲۲ را کسب کرده بود که مجموع این عوامل رتبه کل ۵۰ را برای دانشگاه قم در میان دانشگاه های جامع کشور به دست آورده بود.


ارتقاء ۲۳ پله‌ای رتبه پژوهش دانشگاه قم در ۲ سال اخیر

وی ادامه داد: در سال ۹۸ یک ارتقای بسیار خوب و ۱۵ پله‌ای را دانشگاه قم کسب کرد و به این ترتیب از رتبه کل ۵۰ در بین دانشگاه‌های جامع کشور به ۳۵ ارتقا یافت و در همین سال پژوهش دانشگاه با ارتقای ۱۷ پله‌ای، رتبه ۳۳ را کسب کرده است. 

حجت الاسلام فراهانی‌فرد بیان کرد: اخیرا در هفته گذشته، رتبه بندی جدیدی را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که در این رتبه بندی دانشگاه قم توانست با ارتقای یک پله به رتبه ۳۴ دست یابد، این در حالی است که پژوهش دانشگاه با شش پله ارتقا به رتبه ۲۷ در بین دانشگاه های جامع کشور دست یافت، پیش بینی می شود در سال های آینده این رتبه به صورت چشم گیرتر ارتقا یابد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم در رابطه با معیارهای تاثیر گذار در مسئله پژوهش یک دانشگاه اظهار کرد: خود مسئله پژوهش شامل معیارهای ریزتری از جمله، کیفیت، کارایی، حجم، تعداد مجلات علمی، تعداد کتب منتشر شده توسط اعضای هیئت علمی، ثبت نامه ها و اختراعات و تعداد قراردادها و طرح های پژوهشی می‌شود که مجموعاً رتبه پژوهشی یک دانشگاه را تشکیل می دهد.

وی با تاکید بر اینکه امسال رتبه دانشگاه قم در مسئله کیفیت پژوهش، رتبه ۵ بوده است، گفت: میزان استنادهایی که به مقالات افراد داده می شود در کیفیت یک پژوهش و رتبه بندی آن تاثیر زیادی دارد، به این معنا که مقالاتی که توسط اعضای هیئت علمی نگاشته می شود، هر چقدر ارجاعات به آن مقالات بیشتر باشد در مجموع کیفیت پژوهش را بالا می برد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم با تقدیر از فعالیت‌های پژوهشی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه قم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش سطح کیفی مقالات پژوهشی دانشگاه قم، وجود اساتید نخبه‌ای است که در این زمینه تلاش می کنند.

حجت الاسلام فراهانی فرد ادامه داد: از میان اساتید برجسته و نخبه دانشگاه قم می توان به دکتر نصرالله‌زاده که جزو صد دانشمند برتر دنیا است، اشاره کرد که این عضو هیئت علمی رشته شیمی دانشگاه قم، سال گذشته مقاله ای با ضریب تاثیر ۴۰ نگاشت، هم چنین می توان به آثار دکتر احسانی مدیر پژوهش اشاره کرد که در مجموع نقش قابل توجهی در رتبه دانشگاه داشته‌اند.

وی بیان کرد: رویکرد و تلاش ما حمایت از اساتید برجسته ای است که با نوشتن چنین مقالاتی به افزایش سطح علمی دانشگاه قم کمک شایانی می‌کنند، و همچنین امیدواریم با ایجاد انگیزه در دیگر اساتید بتوانیم قدم بزرگی در روز به روز بهتر شدن سطح علمی دانشگاه قم برداریم و به تبع آن در وضعیت علمی کشور موثر باشیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم خاطر نشان کرد: فعالیت‌های حوزه پژوهش دانشگاه قم در دو حوزه پیگیری و انجام می شود که یک بخش آن، حوزه مقالات پژوهشی و ISI است و بخش دیگر آن مربوط به بحث های آزمایشگاهی و تجربی است؛ به این معنا که علاوه بر بحث مقالات، بخش دومی که به آن اشاره شد نیز مورد حمایت این معاونت است و در این راستا بازهم با تلاش اساتید برجسته دانشگاه قم توانسته ایم قدم های بزرگی در این رابطه برداریم.

حجت الاسلام فراهانی فرد ادامه داد: افرادی همچون دکتر محمودی از سرآمدان کشور در بحث تجربی و فعالیت هایی از این دست هستند؛ دستگاه XRD که از جمله دستگاه هایی بود که تولید داخلی نداشتیم اما این استاد برجسته توانستند این دستگاه را در آزمایشگاه به مرحله ساخت برسانند، هم چنین می توان به کارهای اساتید دانشکده علوم پایه و فنی دانشگاه اشاره کرد که با انعقاد قراردادهای خوبی در سطح استان و کشور توانسته اند سهم دانشگاه درمسائل تجربی را نیز گسترش دهند. 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم عنوان کرد: همانطور که گفته شد یکی از عواملی که در رتبه بندی پژوهش یک دانشگاه تاثیر دارد، تعداد مجلات علمی است، که از طریق دو عامل می تواند بر رتبه دانشگاه موثر باشد؛ یکی تعدادمجلات دانشگاه و دیگر تعداد مقالات. 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم در پایان بیان کرد: نقش دانشجویان در ارتقای سطح علمی دانشگاه از جمله مواردی است که نباید از آن غافل شد؛ در مقطع دکتری الزاما یک مقاله باید توسط دانشجوی این مقطع نوشته شود اما انتظار می‌رود مقالات بیشتری توسط این دانشجویان و همچنین دانشجویان مقطع ارشد نگاشته شود تا دانشجویان به طور خاص به سمت پژوهش سوق داده شوند، که در این راستا امتیازها و طرح های تشویقی قابل ملاحظه ای برای ترغیب دانشجویان دانشگاه قم در نظر گرفته شده است که امیدواریم در این راستا تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha