جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی سلیمانی

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب فکر می‌کنم وقت این باشد ناگفته را در سینمای دفاع مقدس بیان کنیم.

علی سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره چرایی افول سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: سینمای دفاع مقدس را باید بومی‌ترین شکل از سینما در کشورمان دانست، چون اتفاقاتی که در این شکل از سینما رخ می‌دهد در دیگر ژانرها دیده نمی‌شود. بگذارید روشن‌تر بگویم. در سینمای جهان آنچه در فیلم‌های جنگی دیده می‌شود کاملاً متفاوت با فیلم‌هایی است که ما درباره هشت سال جنگ تحمیلی ساخته‌ایم، زیرا موضوعات و انگیزه‌هایی که ما برای آن جنگیدم، کاملاً متفاوت با دیگر کشورهاست. برای همین هم هرگاه سعی کرده‌ایم از اصول بومی خود در سینمای دفاع مقدس دور شویم این شکل از سینما را به حاشیه برده‌ایم، اما هرگاه همانند کارهای حاتمی‌کیا به این فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس نزدیک شده‌ایم کارمان با استقبال مواجه شده است.

وی درباره خاطرات خود از فیلمسازی در این حوزه گفت: فیلم سینمایی «اشنوگل» فیلمی دفاع مقدسی است که من به اتفاق مهدی حاجتمند آن را کارگردان کرده‌ایم. در این فیلم سینمایی بخشی از جنگ روایت شد که تا به حال نشیده بود، اما متاسفانه برای ساخت فیلم با با کمبودهای بسیاری روبه‌رو بودیم، درصورتی‌که این دست کارها باید با حمایت کامل تولید شود تا نتیجه هم مطلوب نظر باشد.

این بازیگر با بیان این‌که شخصیت‌پردازی در کارهای دفاع مقدسی به هیچ‌وجه مطلوب نظر نیست، تصریح کرد: یکی از آسیب‌های سینمای دفاع مقدس از دیدگاه من شخصیت پردازی این دست کارهاست که دیگر برای مخاطب سینما جذابیت ندارد. در زمان جنگ برای اینکه ایجاد روحیه شود ما شکلی از سینمای حماسی را در جنگ شاهد بودیم، اما امروز نیاز است به واقعیات پرداخته شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و ما می خواهیم به همان روش گذشته فیلمسازی کنیم. نتیجه این اتفاق هم این می‌شود که سینمای دفاع مقدس قادر نیست با مخاطب امروز ارتباط برقرار کند.

سلیمانی یادآور شد: اینکه بخواهیم در سینمای دفاع مقدس از ناگفته‌ها حرف بزنیم به معنای زیر سوال بردن آرمان‌های نیست، چون همه می‌دانند دفاع کردن در هر جغرافیایی کاری شریف است، به همین دلیل اگر قرار باشد درباره علل شکست در برخی عملیات‌ها بگویم در حقیقت پرده‌های جدید را بیان کرده‌ایم که از نگاه من به سینمای دفاع مقدس کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است فردی که می‌خواهد این فیلم را بسازد حتما باید به مفاهیم این حوزه نیز باور داشته باشد، والا کاری شعاری خواهد ساخت.

وی در پایان ابراز کرد: سینما یکی از راه‌های پرداختن به موضوعات دفاع مقدسی است، اما مسیرهای زیادی در این عرصه وجود دارد که انتظار می‌رود ابزاری برای رسیدن به اعتلای موضوعات دفاع مقدسی باشد، برای مثال تئاتر و موسیقی چنین ظرفیتی را دارا هستند، ولی به آن پاسخ مناسب داده نمی‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha