چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جواد خدیوی سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزه‌های علمیه

حوزه/ سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزه‌های علمیه گفت: جهت ارائه دروس به صورت مجازی، سامانه مستقلی طراحی شده است.

مهندس جواد خدیوی، سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزه‌های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تشریح برنامه های انفورماتیک مرکز مدیریت حوزه های علمیه، عنوان کرد: سال گذشته با شیوع کرونا، بخش های جدیدی به سامانه نجاح اضافه شد تا امکان ارائه فایل های صوتی و تصویری فراهم شود، که حدود  ۳۰ هزار جلسه آفلاین و ۱۰۰۰ کلاس آنلاین برگزار شد. لیکن بررسی ها نشان داد با توجه به حجم نیازهای سال جدید، این سامانه قابلیت پاسخگویی به تمام موارد را ندارد.

وی افزود: برای سال تحصیلی جدید نیاز بود تا زیرساخت های لازم برای برگزاری ۱۷ هزار کلاس در سطوح مقدمات و شهرستان ها و ۴۰۰۰ کلاس در سطوح عالی قم تهیه شود. با توجه به تعداد کاربر همزمان و حجم بسیار بالای دانلود و آپلود، سامانه جدیدی برای آموزش مجازی طراحی و تولید شد.

سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزه های علمیه با بیان اینکه در جهت کاهش مشکلات طلاب، سامانه مستقلی برای کلاس‌های مجازی حوزه علمیه طراحی شده است خاطر نشان کرد: سامانه جدید به گونه ای طراحی شده که امکان برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد. استقلال سامانه باعث شده تا علاوه بر معاونت آموزش، سایر معاونت ها نیز قادر به ارائه کلاس ها و دوره های مجازی باشند.

خدیوی گفت: در این سامانه اساتید می توانند فیلم و صدا و سایر فایل های مربوط به هر جلسه را ارائه می دهند. حضور و غیاب کلاس توسط استاد یا نماینده ایشان قابل ثبت می باشد. زمان مشاهده هر فایل توسط هر طلبه ثبت شده و در اختیار استاد قرار میگیرد. همچنین اساتید میتوانند افرادی را به عنوان مهمان یا مستمع آزاد به کلاس اضافه نمایند. ضابطه مند بودن و دسته بندی شدن درس ها، کلاس ها،   جلسات  و همچنین ثبت سوابق اساتید و طلاب از دیگر ویژگی‌هاست.

وی بیان کرد: طلاب پس از استماع جلسات آنلاین یا آفلاین میتوانند اقدام به تقریر نویسی کنند و مطالب خود را برای استاد ارسال نمایند. در صورت تایید استاد و تمایل طلبه، این مطالب برای سایر افراد کلاس نیز نمایش داده می شود. ثبت تقریرات طلاب، علاوه بر سنجش علمی طلاب، محیطی را فراهم می کند که طلاب بتوانند یافته ها و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. جزوات درسی و یادداشت های علمی ایشان در سامانه ثبت و نگهداری میگردد. با توسعه این بخش در فاز های بعدی، امیدواریم افق های جدیدی در تولید محتوای علمی داشته باشیم.

خدیوی گفت: قابلیت دیگر سامانه آموزش مجازی، برگزاری کلاس های برخط (آنلاین) می باشد. در این بخش طلاب صدا و تصویر استاد را به صورت زنده دریافت می کنند. در این محیط امکاناتی از قبیل : تخته وایت برد، به اشتراک گذاری صفحه نمایش استاد، نمایش فیلم و دیگر فایل ها نیز تعبیه شده است. اساتید میتوانند اقدام به ضبط محتوی کلاس نمایند و طلابی که به هر دلیلی نتوانند در کلاس شرکت کنند، میتوانند بعدا به این محتوی مراجعه نمایند.

سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزه‌های علمیه تصریح کرد:مرکز فناوری اطلاعات آماده پشتیبانی از اساتید و طلاب محترم می باشد. ایشان میتوانند درخواست ها یا سوالات خود را از طریق پیشخوان ارتباطی ارسال نمایند و در اسرع وقت، پاسخ خود را دریافت نمایند.

خدیوی در خصوص توسعه نرم افزار و فاز های بعدی عنوان کرد: یکی از امکاناتی که در حال اضافه شدن به آموزش مجازی می باشد، امکان برگزاری آزمون های الکترونیک به ازای هر جلسه است، که علاوه بر سنجش علمی طلاب، میتواند مبنایی برای حضور و غیاب نیز باشد. این بخش تا دو هفته آینده رونمایی می‌شود.

سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزه‌های علمیه افزود: در فاز های بعدی سامانه،  محیط گفتگو آماده می‌شود تا هر یک از اساتید و طلاب یک محیط گفتگو داشته باشند. تشکیل اتوماتیک گروه های کلاسی، گروه های علمی اساتید، گروه های مسئولین اجرایی  و منطقه ای بخشی از امکانات این محیط خواهد بود.

گفت و گو: پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha